رفسنجانی: خطر جنگ جهانی سوم جدی است
رفسنجانی: خطر جنگ جهانی سوم جدی است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در دیدار پائولو جنتیلونی، وزیر خارجه ایتالیا، با بیان این جمله که «با آمدن دکتر روحانی در رأس قوه مجریه، سیاست واقعی نظام که همان تنش‌زدایی بود، دوباره شکل گرفت»، به عقلانیت ۱+۵ در مذاکرات وین اشاره کرد و گفت: با توجه به مجموعه‌ی شرایطی که دنیا و به ویژه […]

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در دیدار پائولو جنتیلونی، وزیر خارجه ایتالیا، با بیان این جمله که «با آمدن دکتر روحانی در رأس قوه مجریه، سیاست واقعی نظام که همان تنش‌زدایی بود، دوباره شکل گرفت»، به عقلانیت ۱+۵ در مذاکرات وین اشاره کرد و گفت: با توجه به مجموعه‌ی شرایطی که دنیا و به ویژه منطقه با آن روبروست، کشورهای دیگر هم متوجه شدند که فاصله سیاسی با ایران و حتی تهدید مردم مقاوم این کشور به نفع هیچ کس نیست.وی همچنین گفت: جامعه‌ جهانی با حساسیت کامل به پیامدها و میزان تعهدات طرفین به توافق‌نامه نگاه می‌کند و باید اعتماد جهانی به هنر دیپلماسی حل مسائل هسته‌ای ایران، جلب و تقویت شود که نقش آن به عنوان حل یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌ای که آغشته به مسائل سیاسی هم شده بود، بی‌نظیر است.

هاشمی رفسنجانی، مجموعه شرایط را عامل بسیار مهم برای صراحت دو طرف در مذاکره توصیف کرد و گفت: خوشبختانه غرب نیز در شرایط جدید فرصت را از دست نداد و با هدف ما که فعال کردن سیاست خارجی و تعامل بیشتر با جهانیان است، همراهی و همکاری می‌کند که البته باید نتایج رفتاری آن نیز مطابق گفتار باشد.

وی با یادآوری روابط ایران و غرب در طول هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و سیاست تنش‌زدایی جمهوری اسلامی پس از قبول قطعنامه ۵۹۸، گفت: در شرایطی که عراق به کویت حمله کرده بود و کشورهای غربی و عرب‌های منطقه به خاطر حمایت‌هایی که از صدام کرده بودند، نگران بودند، ایران اسلامی در حرف و عمل ثابت کرد که گروکشی سیاسی نمی‌کند و شاهد ادعای ما سیل مهاجران کویتی بودند که خانواده و خودروهایشان را به ایران آوردند.

هاشمی رفسنجانی، به تشکیل دولت خویش در سال ۶۸ و سیاست‌های سازندگی اشاره کرد و گفت: تجربه‌ی آن سال‌ها که اکثر کشورهای غربی برای فاینانس طرح‌های ما در ایران حضور داشتند و کشورهای منطقه نیز همکاری همه جانبه‌ی سیاسی و اقتصادی داشتند، بهترین سرمایه برای تکرار آن سیاست در شرایط جدید است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در بخش دیگری از سخنان خویش با انتقاد از سیاست‌های دوگانه غرب در خصوص برخورد با تروریسم ، به برنامه‌های ناتو و آمریکا در افغانستان، عراق و لیبی اشاره کرد و گفت: اگر چه حاکمان مستبدی را سرنگون کردند، اما به خاطر برنامه‌های اشتباه، باعث تقویت تروریسم و گسترش آن در منطقه شدند که مطمئناً دیر یا زود دامن خودشان را نیز خواهد گرفت.

وی با اشاره به سخنان تکراری بعضی از مقامات غربی و آمریکایی در خصوص دخالت ایران در کشورهای عراق، سوریه، لبنان و افغانستان، گفت: ایران در پاسخ تقاضاهای مکرر مردم و دولت‌های این کشورها، به کمک آنها شتافته است.

هاشمی رفسنجانی برنامه‌های ناتو و آمریکا برای افغانستان را اشغالگرانه و اهداف آنان را شکست خورده توصیف کرد و گفت: آمده بودند که تروریسم و مواد مخدر را ریشه‌کن کنند، اما دیدید که تروریسم از القاعده و طالبان در افغانستان و پاکستان گسترش یافت و به داعش، بوکوحرام، جبهه النصره و دیگر گروه های تروریستی در اقصی نقاط جهان ، حتی آفریقا رسیده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اتفاقات اوکراین را یکی دیگر از اشتباهات اتحادیه اروپا و غرب دانست و گفت: آنان که در تقابل سیاسی روسیه و اروپا قربانی می‌شوند، مردم بی‌دفاع هستند که قدرت و اجازه‌ی تصمیم گیری را از آنان گرفته‌اند.

وی لیبی و مصر را دو مصداق دیگر از دخالت قدرت‌های جهانی برای به انحراف کشاندن انقلاب مردم معرفی کرد و گفت: اگر چه استبداد را ساقط کردند، اما با میدان دادن به تروریست‌های سلفی، مردم را از کاری که کردند، پشیمان ساختند که دوباره از سر استیصال به نظامیان برگشتند.

هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خویش با بیان این جمله که «مایلم مبنایی را با شما درمیان بگذارم»، به علل ایجاد و گسترش تروریسم در جهان اشاره کرد و با طرح این سؤال که «آیا شما غربی‌ها فکر کردید که چرا چنین شد؟»، گفت: برای ما که ۶۰ سال در میدان سیاست، مبارزه و مسئولیت‌های مختلف بودیم، روشن است که تروریسم، زاییده‌ی خشم نهان جوانان تحصیلکرده و مطلع از استبداد و استعمار و طبقات تهی دست و کارگر دچار فقر و تبعیض در جوامع دیگر و نارضایتی اقشار مختلف مردم است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: شاید در گذشته اطلاعات مردم نسبت به اتفاقات کم بود و یا چیزی نمی‌دانستند، اما الان به خاطر وسعت اطلاع‌رسانی دنیا، همه‌ی اطلاعات برای مردم قابل دسترس است و محدود به جاهای معینی نیست، همه می‌فهمند و می‌دانند که به آنان از طریق حکومت‌های مستبد و همکاری استعمار، ظلم‌های سیاسی و اقتصادی می‌شود.

وی ظلم سیاسی و اقتصادی حکومت‌های مستبد را عامل گسترش تبعیض، فقر و گرسنگی دانست و گفت: این دو عامل یعنی ظلم استبداد و استعمار و احساس تبعیض، جوانان ناراضی را متقاعد می‌کند که دست به سلاح ببرند که همین بهترین راه برای سربازگیری گروه‌های تروریستی است.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر این جمله که «اگر غرب اراده‌ی برای حل مسائل فعلی جهان دارد»، گفت: باید مرکز و یا مجموعه‌ای از عقلای کشورهای منطقی دنیا باشد تا بدون رودربایستی و سیاسی کاری، همه‌ی عوامل ایجاد و تقویت تروریست‌ها را شناسایی کند، به افکار عمومی جهان بگوید و برای رفع آنها برنامه‌های اجرایی داشته باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به کشورهای غربی هشدار داد: خیال نکنید آتش تروریست‌ها فقط در کشورهای شما شعله‌ور نیست، چون اولاً فرار و مهاجرت اجباری مردم مناطق درگیر تروریست‌ها و همچنین رشد منفی جمعیت شما، زمینه‌ را برای پناه بردن افراد مستأصل به کشورهای شما فراهم کرده است و اگر برای ریشه کن کردن آن اقدام نکنید، مطمئن باشید با هر سیاست و برنامه‌ای، نمی‌توانید جلوی گسترش آن را بگیرید.

وی افزود: تروریست ضلع سوم مثلث استبداد و استعمار است و مردم آن را سوغات قدرت‌های می‌دانند که از مستبدها حمایت‌ و به مردم جوامع متعدد ظلم می‌کردند.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر این نکته که خطر ایجاد جنگ سوم جهانی از ناحیه‌ی تروریست‌ها جدی است، گفت: باید برای رفع نارضایتی اقشار پایین و همچنین تحصیل کردگان جوامع گرفتار مسائل تروریستی، برنامه‌ریزی و اقدام کرد. وگرنه مطمئن باشید تروریست‌ها که دسترسی به سلاح‌های شیمیایی پیدا کرده‌اند، تمام دنیا را نا امن و ملت‌ها را با هم درگیر می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، افزود: بیایید منشأ خشم و نارضایتی مردم را از بین ببرید و یا حداقل کم کنید، البته در مرحله‌ی اول هزینه دارد، ولی در ادامه و برای آینده‌ خیال مردم و حکومت‌ها راحت می‌شود.

وی با اشاره به چپاول منابع کشورهای مظلوم توسط استعمار و استکبار در گذشته‌ها، گفت: غرب از هزینه‌ی که برای رفع پدیده‌ی تروریسم می‌دهد، نهراسد، چون قبلاً سودهای کلانی از این کشورها برده است و الان برای ایجاد امنیت خود و دیگر جوامع انسانی ، هزینه کند که البته این هزینه یک سرمایه‌گذاری بلند مدت سیاسی و اقتصادی است.

هاشمی رفسنجانی در ادامه دیدار خویش به سوابق تاریخی و تمدنی ایتالیا اشاره کرد و گفت: دو ملت متمدن ایران و ایتالیا با تکیه بر تاریخ افتخار آمیز گذشته و شرایط ایجاد شده امروز، ظرفیت گسترش همکاری‌ها برای آینده را دارند که البته برنامه‌ریزی مسئولان را می‌طلبد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، همراهی گروه‌های اقتصادی و بخش‌های دیگر با وزیر امور خارجه ایتالیا در سفر به ایران را نشانه‌ی عزم این کشور برای گسترش روابط توصیف کرد و گفت: ایران نیز آماده‌ی تقویت و گسترش روابط دو جانبه بین تهران رم است که امیدواریم زمینه‌های آنها در این برنامه‌ها مهیا شود.

پائولو جنتیلونی، وزیر خارجه ایتالیا نیز با استقبال شدید از پیشنهاد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای تشکیل مرکز یا مجمعی در جهت ریشه کن کردن عوامل ایجاد و تقویت تروریست، گفت: جمهوری جدید ایتالیا هم در پی مبارزه با فاشیسم شکل گرفت و دولت متبوع من از پیشنهاد شما به شدت استقبال و حمایت می‌کند، چون مطمئنیم زمانی این امر میسر است که سر منشاء آن اصلاح شود.

وزیر خارجه ایتالیا با ابراز تأسف به خاطر سوابق حضور سلطه طلبانه بعضی از کشورهای غرب در کشورهای منطقه، گفت: انسان همیشه باید به درس‌های تاریخ توجه کند و ما امروز می‌دانیم برای داشتن ثبات و امنیت، باید با همه‌ی دولت‌ها و ملت‌ها ، ارتباطی دو سویه و مبتنی بر تأمین منافع همدیگر داشته باشیم.

پائولو جنتیلونی، برای رشد شاخص‌های همکاری ایران و ایتالیا، گفت: این کار نیاز به شکوفا کردن ابتکارات سیاسی و گسترش آن در میادین اقتصادی دارد که ما برای همین به ایران آمدیم و با وزرای شما مذاکره می‌کنیم که البته می‌دانیم حمایت‌های شخص شما می‌تواند راه دسترسی دو کشور به روابط پایدار را تسهیل نماید.

وی با ابراز خرسندی از توافقات به دست آمده در پرونده هسته‌ای، اظهار امیدواری کرد که طرف‌های مذاکره به فضای پس از توافق توجه و نسبت به کارشکنی‌های مخالفان عنایت داشته باشند.

پائولو جنتیلونی ، درباره گسترش روابط ایران با غرب گفت: ایتالیا به خاطر موقعیت جغرافیایی خود می‌تواند پل گسترش روابط جمهوری اسلامی با اروپا، مدیترانه و حتی خاورمیانه باشد.

وی با ابراز نگرانی از سیل مهاجرت‌ها از کشورهای دچار بحران به سوی ایتالیا، گفت: ایجاد صلح و ثبات در منطقه‌ی خاورمیانه به نفع همه‌ی کشورها و به ویژه دولت ایتالیاست و ما امیدواریم توافق وین زمینه‌ی بسیار مناسبی برای تقویت امنیت جهانی باشد.

وزیر خارجه ایتالیا با مهم توصیف کردن نقش ایران برای حل مسائل لبنان، سوریه، عراق، افغانستان، یمن، عربستان، بحرین و حتی کشورهای اسلامی آفریقا، گفت: فصل نوین ایران می‌تواند شرایط دگرگون شده‌ای را برای کشورهای منطقه ایجاد نماید، چرا که در گسترش تعاملات دو کشور، بسیاری از کشورهای دیگر نیز سود می‌برند.

پائولو جنتیلونی در بخش پایانی سخنان خویش یکبار دیگر از پیشنهاد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خصوص ضرورت مبارزه‌ی بنیادی و همه جانبه با تروریسم استقبال کرد و گفت: در دیدار با مسئولین جمهوری اسلامی و کشور متبوع خود به این نکته اشاره خواهم کرد و امیدوارم این جمله شما نقطه‌ی آغاز هزیمت تاریخی تروریست در تمام جوامع بشری باشد.