رامبد جوان گفته که قرار است از همه در برنامه خندوانه دعوت کند. او حتی قصد دعوت احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق کشورمان را نیز در این برنامه دارد. مشروح گفت و گوی رامبدجوان را در ادامه می خوانید: طرح اولیه برنامه چطور شکل گرفت؟ این ایده که چطور می‌توانیم باعث خنده و شادی آدم‌ها […]

رامبد جوان گفته که قرار است از همه در برنامه خندوانه دعوت کند.

او حتی قصد دعوت احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق کشورمان را نیز در این برنامه دارد. مشروح گفت و گوی رامبدجوان را در ادامه می خوانید:

طرح اولیه برنامه چطور شکل گرفت؟

این ایده که چطور می‌توانیم باعث خنده و شادی آدم‌ها بشویم ۱۳ سال پیش به ذهنم رسید؛ ایده یک برنامه در مورد خندیدن و تاثیر آن روی جسم و روان انسان‌ها. این مساله را با آقای دکتر اردکانیان مطرح کردم و تحقیقات و مقالات مفصلی تهیه و روی آن‌ها بررسی کردیم. نظر ایشان روی ساخت برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای اوقات فراغت بود. این موضوع را با دوستان دیگرم از جمله حبیب رضایی، هومن رضایی و چند نفر از دوستان انجمن اوقات فراغت، مطرح و مشورت کردم که یک برنامه این چنینی باید به چه موضوعاتی بپردازد و چه نکته‌هایی را باید در بر داشته باشد.

شما هم معتقدید که خنده بر هر درد بی‌درمان دواست؟ حتی در شرایط فعلی؟

بله، ما در خدوانه مهارت خندیدن را یاد می‌دهیم. درست است که با وجود فشارهای اقتصادی، نگرانی‌های سیاسی، فشارهای زندگی و … مردم نمی‌توانند شاد باشند ولی ما در خندوانه سعی کردیم مدتی مردم را شاد نگه داریم. خندیدن به نظر من یک مهارت است و باید آموزش داده شود. در همه جای جهان و در کشورهای پیشرفته به مردم خندیدن را آموزش می‌دهند و می‌گویند موظف هستید حال خودتان را خوب کنید. باید بدانید مغز انسان‌ها تفاوت خنده واقعی و مصنوعی را درک نمی‌کند و اگر شما مصنوعی هم بخندید هورمون‌هایی در مغز ترشح می‌شود که باعث نشاط، خنده و شادی می‌شود. به نظرم مردم ما نیاز به ساخت چنین برنامه‌ای داشتند تا حال خود را خوب کنند. حتی من هم نیاز داشتم که حال خودم را خوب کنم.

چرا این برنامه در شبکه سراسری پخش نمی‌شود و در شبکه نسیم که شاید مخاطبان کمتری داشته باشد، پخش می‌شود؟

البته این برنامه قرار بود سال ۸۶ از شبکه ۲ پخش شود ولی در نهایت تصمیم به اجرای آن در شبکه نسیم گرفته شد. شبکه نسیم، شبکه تخصصی کمدی است و با مدیریت بسیار خوب آقای دکتر کرمی که یار این پروژه هستند اداره می‌شود. در طول ۲۵ سالی که در تلویزیون کار می‌کنم ایشان جزو معدود مدیرانی هستند که با مدیریت دقیق و خوبی که دارند این قدر گروه را همراهی می‌کنند. به نظرم این برنامه توانسته مخاطبان خود را پیدا کند و استقبال از آن هم خوب بوده است.

برنامه خندوانه چقدر توانسته جای فیلم‌ها و سریال‌های ماهواره‌ای را پر کند؟

به نظر من هر فیلم و سریالی که موفق باشد مخاطبان خود را پیدا می‌کند. مثل وقتی که روی پرده سینما یک فیلم خوب بیاید مردم به سمت سینما کشیده می‌شوند و به آن تعلق خاطر پیدا می‌کنند. اگر بتوانیم در مملکت خودمان برنامه‌ها و سریال‌های خوبی بسازیم قطعا مخاطب این نیاز را در خود احساس می‌کند که با بازیگران کشور خودش ارتباط برقرار کند. مردم اکبر عبدی، جواد رضویان، رضا عطاران و دیگران را می‌شناسند و با‌ آن‌ها ارتباط بهتری برقرار می‌کنند و این چنین به سمت فیلم‌ها و سریال‌های ماهواره‌ای نخواهند رفت.

افراد برای شرکت در این برنامه چگونه گزینش می‌شوند؟

مردم از طریق پیامک، تلفن و سایت، ثبت نام می‌کنند و بعد از آن‌ها تست خنده گرفته و برای‌شان قوانین و ضوابط روشن می‌شود و سپس در برنامه‌ها شرکت می‌کنند. ولی افرادی هستند که از قبل ثبت نام کرده‌اند اما هنوز در برنامه حضور پیدا نکرده‌اند.

از این تعداد آماری دارید؟

بله، فکر کنم حدود یک میلیون نفر باشند.

سختی‌های کار در این برنامه چیست؟

هر کاری سختی و تلاش مخصوص به خودش را دارد ولی به نظرم تحمل این سختی‌ها ارزش بسیاری داشت.

برای من ساخت یک سریال یا حتی بازی در یک فیلم سینمایی بسیار راحت است شاید پول بیشتری هم به دست بیاورم ولی نیاز خود و تماشاچیان را در ساخت برنامه‌ای دیدم که باعث خندیدن مردم می‌شود. دغدغه من پس از سال‌ها این بود که همه مردم جهان شاد باشند. چون جهان با شادی و خنده لذت‌بخش‌تر خواهد شد. دوست دارم در جامعه‌ای شاد زندگی و این شادی را به اطرافیانم منتقل کنم. در واقع شادی مثل خمیازه سرایت می‌کند. اگر من شاد باشم باعث می‌شود شما هم شاد باشید و به اطرافیان‌تان منتقل کنید.

برنامه خندوانه تا کی ادامه دارد؟

تا اول ماه محرم برنامه داریم و بعد از استراحت سری سوم این برنامه ساخته می‌شود.

به نتیجه‌ای برای ساخت سری سوم رسیده‌اید که چه زمانی تولید شود؟

خیر. سری سوم ساخته می‌شود ولی چه زمانی و با چه شرایطی، هنوز تصمیم‌گیری نشده است. تیم ما از سال گذشته کار می‌کند و نیاز به یک استراحت داریم.

در سری جدید برنامه از شخصیت جناب خان استفاده کرده‌اید که خیلی معروف شد. در حالی که همین شخصیت در سریال کوچه مروارید خیلی گل نکرده بود!

جناب خان به دلیل نبود تبلیغات در آن‌جا گل نکرد و این که آن کار مختص خردسال و کودک بود ولی هر بچه‌ای آن را دیده دوستش دارد و از آن‌جا که تهیه کننده بودجه کافی نداشت نتوانست برای تبلیغات سرمایه گذاری کند. چون گاهی تبلیغات بیشتر از خود پروژه پول می‌خواهد و ما با آوردن جناب خان کمک کردیم این کار دیده شود. شخصیت جناب خان در خندوانه کمک می‌کند تا کار بهتری انجام شود.

هر برنامه در همان روز تهیه می‌شود؟

خیر ما حدود شش، هفت برنامه جلوتر هستیم اما این بدان معنا نیست که روی اصول و کنداکنتور خاصی پیش برویم. ممکن است برنامه امروز، ۷ جلسه دیگر پخش شود یا برعکس.

شخص خاصی را به برنامه‌تان دعوت کرده‌اید که دعوت را نپذیرفته باشد؟

خیر

ممکن است از رئیس جمهور هم روزی دعوت کنید؟

بله، من گفته‌ام از همه دعوت می‌کنم ولی الان زود است. حتی برنامه‌ای هم دارم که از آقای احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق کشورمان دعوت کنم.

کدام برنامه‌تان را بیشتر دوست دارید یا به نظرتان مردمی‌تر بوده است؟

همه برنامه‌هایم را دوست داشتم ولی برنامه اکبر عبدی، امین حیایی و شکرخواه را بیشتر دوست داشتم.

در زندگی شخصی‌تان آدم خوش برخورد و خنده‌رویی هستید؟

بله، تا حدودی سعی می‌کنم این گونه باشم.

بعضی مواقع این بحث وجود دارد که گاهی کمدین‌های معروف در زندگی خصوصی‌شان افراد جدی‌ای هستند.

بله، من در همه جا شاداب هستم و افراد گروهم همه حال‌شان خوب است ولی به شدت در کارم آدم جدی‌ای هستم و این به معنای بداخلاقی نیست. یعنی چارچوب‌ها و روابط و ضوابط خاص خودم را دارم که باید قوانین و مقررات آن رعایت شود و این به منزله بداخلاقی نیست.

حاشیه‌های زیادی در مورد اسپانسر و قراردادتان با مترو وجود دارد و الان هم تبلیغاتی در مترو انجام شده است. در این باره صحبت می‌کنید؟

خندوانه یک پروژه میلیاردی و یکی از گران‌ترین برنامه‌های تلویزیونی در نوع خودش است که نیاز به حمایت و بودجه دارد و هر پروژه ‌ای در هر جای جهان برای ادامه کارش باید تامین شود. برای این کار نیاز به بررسی و ارتباطات و اسپانسرهایی داریم. نمی‌دانم چطور «#۷۲۴*» نگران کننده نبود، حالا مترو نگران کننده شده است؟ این که آن‌ها پول بدهند تا ما برنامه‌مان را بسازیم و برای آن تبلیغ کنیم طبیعی است. مترو تبلیغ می‌کند و ما برای‌شان برنامه می‌سازیم. مترو در هر سال ۱۱ میلیارد تومان هزینه می‌کند تا مردم زباله‌هایی را که در حریم می‌ریزند جمع کنند و ۵۰۰ میلیون تومان به برنامه خندوانه می‌دهد. این برنامه‌ها برای من سخت‌ترین پروژه زندگی‌ام بود و اگر دو فیلم سینمایی همزمان با یکدیگر می‌ساختم و ۱۰ جای دیگر بازی می‌کردم راحت‌تر بودم. این پروژه هر روزش با روز دیگر متفاوت است و سختی‌های خودش را دارد این که چه کسانی دعوت شوند، چه شعری خوانده شود، کجا بنشینند و غیره. این پروژه‌ها باید منبع تامینی داشته باشند.