انتقال ۱۰۸ بیمار از طریق اورژانس هوایی آذربایجان‌شرقی به بیمارستان
انتقال ۱۰۸ بیمار از طریق اورژانس هوایی آذربایجان‌شرقی به بیمارستان

روزبه رجایی ظهر امروز در جلسه اولین سالگرد تاسیس و تشکیل اورژانس هوایی در آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تا یازدهم مردادماه جاری ۷۳ پرواز برای اورژانس هوایی انجام یافته، اظهار داشت: درصد بالایی از بیماران این پروازها شامل بیماران ترومایی بودند. وی از بیمارستان امام رضا(ع) به عنوان بیمارستان هدف ۹۹ نفر از افراد انتقال […]

۱۲۳روزبه رجایی ظهر امروز در جلسه اولین سالگرد تاسیس و تشکیل اورژانس هوایی در آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تا یازدهم مردادماه جاری ۷۳ پرواز برای اورژانس هوایی انجام یافته، اظهار داشت: درصد بالایی از بیماران این پروازها شامل بیماران ترومایی بودند.
وی از بیمارستان امام رضا(ع) به عنوان بیمارستان هدف ۹۹ نفر از افراد انتقال یافته از طریق اورژانس هوایی نام برده و افزود: بیماران ترومایی، مادران باردار با وضعیت پرخطر و… از جمله اصلی‌ترین بیماران در این پروسه بودند.
رجایی با بیان اینکه طی برآوردهای اولیه استان آذربایجان‌شرقی جزو سه استان آخر در زمینه راه‌اندازی اورژانس هوایی پیش‌بینی شده بود، گفت: ولی با پیگیری مسئولان و با توجه به ظرفیت بالای استان در این زمینه موفق شدیم این اولویت‌بندی را تغییر داده و آذربایجان‌شرقی جزو ۱۴ استان نخست دارای این خدمات باشد.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی با اشاره به وضعیت بیماران انتقال یافته از این طریق، اظهار داشت: در یک سال گذشته از مجموع ۱۰۸ بیمار انتقال یافته از طریق اورژانس هوایی برای ۵۰ بیمار وضعیت ناپایدار اولیه ثبت شده و در تیرماه نیز ۲ نفر در مسیر انتقال به بیمارستان فوت کردند.
وی درخواست‌های مکرر و اصرارهای بی‌مورد برای انتقال بیماران به بیمارستان توسط اورژانس را علت اصلی این آمار فوت در مسیر عنوان کرده و افزود: در آن مرحله مسئولیت اصلی با نهادهایی مثل هلال احمر است.
رجایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مدت زمان رسیدن اورژانس هوایی به بالین بیمار، اظهار داشت: میانگین زمان استارت عملیات ۸ دقیقه، میانگین رسیدن به بالین بیمار ۲۶ دقیقه، میانگین زمان انتقال بیمار به بیمارستان ۲۲ دقیقه و در مجموع میانگین کل زمان ماموریت از طریق اورژانس هوایی ۷۸ دقیقه است.

نبود پد فرود و نبود سیستم تحویل بیمار در بیمارستان‌ها

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: طی رتبه‌بندی عملیات پایگاه‌های کشور، تبریز در رتبه ۵ قرار دارد که عمده علت این جایگاه نبود پد فرود و نبود سیستم تحویل بیمار در بیمارستان‌ها عنوان شده است.
وی تعداد ماموریت در ماه‌های گرم سال را بیشتر خوانده و گفت: در ۴۱ مورد از درخواست‌های اعزام اورژانس هوایی که اجابت نشده است عمده علت شرایط آب و هوایی است.
رجایی از انتقال بیمار مبتلا به استروک از مراغه در مدت زمان طلایی و حادثه تصادف اتومبیل با قطار به عنوان حوادث و ماموریت‌های ویژه برای این اورژانس طی یک سال گذشته نام برده و ادامه داد: در این عملیات طی ۱۳ تا ۱۴ دقیقه بالگرد به صحنه حادثه اعزام شده و ۲ بیمار با وضعیت ناپایدار نجات یافتند.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های اورژانس موتوری نیز تصریح کرد: اورژانس موتوری از آبان ماه سال گذشته راه‌اندازی شده و تا پایان تیر ماه هزار و ۱۱۹ مورد ماموریت انجام داده است.
وی ادامه داد: ۸۵ درصد از تماس‌ها برای این تعداد حادثه برای آمبولانس بوده که از طریق اورژانس موتوری مورد برطرف شده است.
رجایی افزود: میانگین زمان رسیدن به بالین بیمار از طریق اورژانس موتوری نیز ۶ دقیقه و ۵۴ ثانیه ثبت شده است.