آذربایجان غربی بیمارستان های تخصصی سوختگی و روانی ندارد
آذربایجان غربی بیمارستان های تخصصی سوختگی و روانی ندارد

عابد فتاحی افزود: بیماران سوانح سوختگی به دلیل نبود بیمارستان تخصصی در بسیاری از اوقات روانه بیمارستان ابن سینای تبریز می شوند و این وضعیت مشکلات سانحه دیدگان را مضاعف کرده و بر رنج آنها می افزاید. وی ادامه داد: بیماران سوختگی شدید نیازمند مراقبت های ویژه و درمان با هزینه های زیاد هستند که […]

سالعابد فتاحی افزود: بیماران سوانح سوختگی به دلیل نبود بیمارستان تخصصی در بسیاری از اوقات روانه بیمارستان ابن سینای تبریز می شوند و این وضعیت مشکلات سانحه دیدگان را مضاعف کرده و بر رنج آنها می افزاید.

وی ادامه داد: بیماران سوختگی شدید نیازمند مراقبت های ویژه و درمان با هزینه های زیاد هستند که نبود این مرکز درمانی در استان باعث می شود خانواده های آنان با سختی های زیادی مواجه شوند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه پانسمان مدرن و تخصصی بیماران سوختگی هزینه های زیادی دارد، ادامه داد: علاوه بر نبود مرکز تخصصی، بیماران سوختگی تنها از خدمات بیمه پایه بهره مند می شوند و بیمه تکمیلی، حمایتی از آنها نمی کند.

وی با تاکید بر ضرورت ورود بیمه های تکمیلی در پوشش خدمات بیمه ای به بیماران مزمن گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته به طور متوسط به ازای هر یک درصد سوختگی ۵۰ میلیون ریال اعتبار درمانی لازم است که در صورت ایجاد مرکز تخصصی درمان بیماران سوختگی در استان، این اعتبار باید اختصاص یابد.

فتاحی با بیان اینکه تنها بیمارستان امام خمینی(ره) ارومیه محلی برای درمان بیماران سوانح سوختگی در استان است، ادامه داد: بیماران بستری در این مرکز نیز به تبریز انتقال می یابند.

نماینده مردم ارومیه گفت: رساندن بیماران سوختگی از شهرهای مختلف استان به خصوص مناطق مرزی و روستاهای دور افتاده تا ارومیه و نبود مرکزی در جنوب استان نیز مشکلات دیگری ایجاد کرده و خانواده ها به سختی بیماران خود را به ارومیه انتقال داده و از اینجا به تبریز منتقل می کنند.

وی همچنین بیمارستان رازی ارومیه را تنها محل درمان بیماران روانی عنوان کرد و گفت: تعداد تخت های موجود در این بیمارستان جوابگوی بیماران نیست.

فتاحی افزود: توسعه و تجهیز این بیمارستان ضرورتی اجتناب ناپذیر است و باید متناسب با استانداردهای موجود در دنیا این بیمارستان نیز مجهز و نوسازی شود.

وی ادامه داد: بیماران روانی نیازمند درمان طولانی مدت بوده و به همین علت ضروری است برای نگهداری از این افراد این بیمارستان مجهز شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: راه اندازی و ایجاد بیمارستان های تخصصی سوختگی و روانی اصلی ترین مطالبه ای است که در سفر رییس جمهوری از جانب مردم استان مطرح خواهد شد.

وی همچنین با انتقاد از همراهی نکردن بیمه ها در پوشش خدمات بیماران مزمن روانی و سوختگی گفت: هزینه های سرسام آور و درمان طولانی مدت این بیماری ها نیازمند توجه بیش از پیش بیمه ها به بیماران مزمن است.

فتاحی با یادآوری اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر تمایل نداشتن بیمه ها به پوشش بیمه ای بیماران مزمن روانی و سوختگی افزود: متاسفانه این بیماران دارای مشکلات زیادی در پرداخت هزینه ها هستند چرا که درمان آنها به مدت زمان طولانی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه باید به بیمارستان های سوانح سوختگی و روانی اعتبارات در خور توجهی اختصاص داده شود، افزود: بیشتر این بیمارستان ها دولتی بوده و بخش خصوصی نسبت به درمان این بیماری ها ورود نمی کند.

وی اضافه کرد: باید ۱۵ درصد تخت های هر بیمارستان به بیماران سوختگی اختصاص یابد در حالی که اکنون استان ما از این امکانات بی بهره است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پرستاری از بیماران سوختگی و روانی کاری بسیار دشوار است، گفت: لازم است به کارکنان درمانی بیمارستان های سوانح سوختگی و روانی مبالغی تحت عنوان فوق العاده داده شود چرا که کار بسیار سختی را انجام می دهند.