تبریز یکی از گزینه های ایران برای نامزدی پایتخت جوانان جهان اسلام / خواب خرگوشی مسئولین شهر اولین ها علی رغم فرصت کوتاه باقی مانده
تبریز یکی از گزینه های ایران برای نامزدی پایتخت جوانان جهان اسلام / خواب خرگوشی مسئولین شهر اولین ها علی رغم فرصت کوتاه باقی مانده

پنج شهر کشورمان به عنوان گزینه های انتخاب پایتخت جوانان جهان اسلام معرفی شدند. مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و همدان کلانشهرهایی هستند که نامشان در این فهرست قرار گرفته است. در سال جاری میلادی استانبول ترکیه این عنوان را در اختیار دارد و گفته می شود این بار یکی از چهار شهر گزینه ایران انتخاب خواهند […]

پنج شهر کqشورمان به عنوان گزینه های انتخاب پایتخت جوانان جهان اسلام معرفی شدند. مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و همدان کلانشهرهایی هستند که نامشان در این فهرست قرار گرفته است.

در سال جاری میلادی استانبول ترکیه این عنوان را در اختیار دارد و گفته می شود این بار یکی از چهار شهر گزینه ایران انتخاب خواهند شد.

اولین بار ایده طرح “پایتخت جوانان جهان اسلام” توسط “مجمع جوانان کنفرانس اسلامی برای گفتگو و همکاری” مطرح شده است و رییس این مجمع سال گذشته در دیدار با وزیر ورزش و جوانان جمهوری اسلامی، با تاکید بر عملیاتی شدن برنامه ریزی ها برای جوانان کشورهای اسلامی، دعوت کرده بود تا یکی از شهرهای ایران به عنوان دومین پایتخت جوانان جهان اسلام نامزد شود.

 مقرر شده است شهرهای نامزد برنامه های پیشنهادی خود را به همراه بودجه پیشنهادی در مهلت کوتاه باقی مانده به وزارت ورزش و جوانان ارسال کنند تا بر اساس آن، یکی از شهرها به عنوان کاندید نهایی در مراسم روز جهانی جوان ـ که در روز ۱۲ آگوست برابر با ۲۱ مردادماه برگزار خواهد شد ـ معرفی شود.

وزارت ورزش و جوانان همچنین از این شهرها خواسته است تا مصوبه لازم را از سوی شورای اسلامی شهر، دستگاه ورزش و استانداری اخذ کنند.

ویژگی های منحصر بفرد در امور فرهنگی و جوانان ملاک انتخاب پایتخت جوانان جهان اسلام خواهد بود. داشتن جمعیت جوان فعال، فعالیت تشکل های مردم نهاد، دارا بودن زیرساخت های لازم برای اجرای برنامه های متنوع فرهنگی، سبقه فرهنگی و مذهبی، برخورداری از چهره های به نام در حوزه های علمی، ادبی، هنری، فرهنگی و مذهبی و نیز شناس بودن در زمینه اماکن مقدس، بناهای تاریخی و آثار تمدن از جمله معیارهای مطرح شده است.

داشتن آب و هوای مناسب، نیروهای آموزش دیده برای برگزاری بهینه برنامه های بین المللی و برخورداری از مراکز علمی و ساختارهای آموزشی و دانشگاهی مناسب نیز از جمله دیگر معیارها است.

همدان به عنوان یکی از رقبای تبریز برای احراز این عنوان خیلی زود کار را شروع کرده است و در این زمینه فعالیت ها را دنبال می کند. ربانی مهر، معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان ویژگیهای همدان برای احراز این عنوان را برخورداری از یک سوم جمعیت استان در رده سنی جوانان، نامگذاری پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، داشتن مشاهیر بزرگ جهان، بهره مند بودن از ظرفیت های گردشگری و نیز آثار تاریخی و فرهنگی عنوان کرده است.

وی خاطرنشان کرده است: میزبانی همایش بین المللی میرسیدعلی همدانی در سال ۲۰۱۵، برگزاری همایش های مختلف ملی و منطقه ای در سال جاری، میزبانی مسابقات بین المللی و برخورداری از فعالیت چشمگیر سمن ها از دیگر مزیت های استان همدان در انتخاب به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام است.

کورش صبوریان، مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی هم از آمادگی مشهد برای انتخاب‌شدن به‌عنوان پایتخت جوانان کشورهای اسلامی خبر داده و گفته است: مشهد سال ٢٠١٧ به عنوان پایتخت فرهنگی چهان اسلام معرفی شده و با توجه به ظرفیت‌های موجود در شهر مشهد مانند بارگاه امام رضا (ع)، اسکان، سازمان‌های مردم‌نهاد و امکانات آستان قدس، می‌تواند شهر مناسبی برای جوانان باشد.

وی با اشاره به این که با کمک مسئولین استانی و نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی برای تامین امکانات مورد نیاز تلاش خواهیم کرد، اظهار داشته است: از سوی استاندار خراسان رضوی اعلام آمادگی جهت حمایت از اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی به منظور تامین زیرساخت‌های لازم پایتخت جوانان اسلام انجام شده است.

کریمی، معاون اداره ورزش و جوانان اصفهان نیز با بیان اینکه اصفهان در همه زمینه ها ملاک های موجود را داراست، گفته است: اصفهان پیش از این در سال ۲۰۰۶ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی و در سال ۱۳۸۸ به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی انتخاب شده بود. 

وی با اشاره به تجربه های موفق اصفهان در میزبانی همایش های بین المللی اظهار کرد: اصفهان با ۱۴ شهر جهان، خواهر خوانده است و بیشترین مراکز فرهنگی و هیاتهای مذهبی را در کشور داراست.  وی به وجود تخت فولاد سومین قبرستان جهان اسلام به عنوان اثری فرهنگی و مذهبی در این شهر اشاره و تاکید کرده است: آب و هوای اصفهان نیز برای میزبانی در همه فصول سال مناسب است.  وی اصفهان را یکی از جوان ترین استانهای کشور خواند و ادامه داده است: این شهر در حوزه سازمان های مردم نهاد، جوانان بسیار فعال و مشارکت جو و ظرفیت های خوب در این زمینه دارد.

باید منتظر ماند و دید نهادهای متولی این امر در تبریز چه زمانی به فکر برنامه ریزی برای کسب این عنوان خواهند افتاد. معاونت فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان، استانداری، شهرداری و شورای شهر و نهادهای فرهنگی متولیان این موضوع هستند.