حمله روزانه هکرهای داخلی و خارجی به شبکه های بانکی
حمله روزانه هکرهای داخلی و خارجی به شبکه های بانکی

در کنار خنثی سازی تهدیدات سایبری به شبکه بانکی، متاسفانه در بعضی موارد مشاهده می شود که هکرهای داخلی و خارجی موفق عمل کرده و می توانند روزانه از حساب قشر عظیمی از مردم، بدون آن که خودشان اطلاعی داشته باشند رقم بسیار اندکی را به صورت مستمر برداشت کنند.  احمد جهانسری گفت: پدافند غیر عامل […]

یبللدر کنار خنثی سازی تهدیدات سایبری به شبکه بانکی، متاسفانه در بعضی موارد مشاهده می شود که هکرهای داخلی و خارجی موفق عمل کرده و می توانند روزانه از حساب قشر عظیمی از مردم، بدون آن که خودشان اطلاعی داشته باشند رقم بسیار اندکی را به صورت مستمر برداشت کنند.

 احمد جهانسری گفت: پدافند غیر عامل دو تعریف دارد که یکی از آن‌ها تعریف کتابخانه ای و یکی دیگر تعریف تجربی و متناسب با درک اکثریت عموم مردم است.

 وی در تبیین تعریف پدافند غیر عامل در مفهوم تجربی ابراز کرد: دفاع بدون سلاح متناسب با خطر بطوریکه خطر ایجاد شده، کمترین آسیب را به همراه داشته باشد پدافند غیر عامل نامیده می شود.

وی با تاکید بر لزوم همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی در اجرای کارگاه های آموزشی با محوریت دفاع در شرایط بحران، پدافند غیر عامل و .. ادامه داد: تا زمانی مفهوم صحیح دفاع به تمامی اقشار جامعه آموزش داده نشود نباید انتظار داشته باشیم که کمترین خسارت و تلفات را در موقع بروز خطر داشته باشیم.

پدافند غیر عامل تعریف ثابت و مشخصی ندارد

مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به برخی تهدیدات دشمن همچون تهدیدات تروریستی، تهدیدات حوزه سایبری و تهدیدات زیستی ابراز کرد: به عقیده اکثر صاحبنظران حوزه پدافند غیر عامل، تعریف ثابتی از این مهم به دلیل پویایی جامعه و افزایش تنوع تهدیدات در جامعه امروزی وجود ندارد.

جهانسری، از آموزش، شناخت تهدیدات و نقاط ضعف کشورها به عنوان اصلی ترین مولفه های پدافند غیر عامل نام برد و افزود: تمامی سناریوهای دفاعی باید بر مبنای نوع تهدیدات دشمن تدوین شود که ممکن است، شیوه های متعدد دفاع در این برنامه ریزی منعکس شود.

تهدید های مکرر منابع و مراکز هسته ای بزرگترین نوع تهدید کشور در چندین سال گذشته

وی تهدید منابع و مراکز هسته ای جمهوری اسلامی توسط کشور آمریکا را اصلی ترین تهدید چند سال گذشته و فعلی کشور دانست و ابراز کرد: آمریکایی ها دشمن اصلی ما هستند و در ارتباطاتی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با ما داشته همواره به صورت زیرکانه عمل کرده اند.

وی با اشاره به جنگ تمام عیار صدام با کمک کشورهای غربی همچون آمریکا در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: برای صدام و سردمداران کشورهای غربی در این دوران ثابت شد که جمهوری اسلامی از توان نظامی بسیار بالایی برخوردار بوده و با بسیج نیروهای مردمی خود به راحتی توانست در مقابل تهاجم نا بحق به خاک خود بایستد.

آمریکایی ها نقطه ضعف ما را شناسایی کردند/ اعمال ۱۵ سال فشار اقتصادی

جهانسری ادامه داد: در ۱۵ سال گذشته آمریکایی ها تلاش کردند که یک نقطه ضعف از ایران به دست آورند و در همین راستا توانستند شکنندگی اقتصاد ایران در مقابل تهدید را به عنوان اصلی ترین تهدید برای ما بشناسند تا اکثر تهدیدات خود را از این طریق بر مردم ایران تحمیل کنند.

وی اظهار کرد: مسئولان مربوطه و کارشناسان حوزه پدافند غیر عامل به این نتیجه رسیده اند که اگر آمریکا بخواهد به ایران حمله بکند، قطعا در وهله اول از درگیری فیزیکی و حمله نظامی استفاده نکرده و زیر ساخت های کشور همچون آب، برق، تلفن و .. را از کار خواهد انداخت و پس از آن به حمله نظامی روی می آورد.

وی ادامه داد: کشور آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران و برخی از کشورهای منطقه در چند سال گذشته، سیاست های تنبیهی همچون تحریم اقتصادی را در پیش گرفته است که با شناساندن انواع تهدیدات به مردم و اتخاذ سیاست های مناسب عملی می توان به راحتی این تهدیدات را پشت سر گذاشت.

جهانسری، شناخت و اجرای اصول پدافند غیر عامل را یکی از مهم ترین عوامل کاهش آسیب پذیری کشور در زمینه های مختلف دانست و افزود: پدافند غیر عامل، هشت زیر حوزه همچون سازه امن دارد که شناخت هریک از این زیر حوزه ها امری بسیار ضروری و مهم است.

اجباری شدن پیوست پدافند غیر عامل در ساخت تمامی سازه های مسکونی و تجاری

وی در تبیین سازه امن که یکی از زیر حوزه های مهم پدافند غیرعامل است، گفت: ساده ترین تعریف در تبیین سازه امن، این است که ساختمان هایی که می خواهند از این پس چه با کاربری تجاری و چه با کاربری مسکونی احداث شوند یکسری اصول را با مشاوره کارشناسان پدافند غیر عامل رعایت می کنند که نتیجه آن ، ایمن شدن این سازه ساختمانی در برابر بمباران و سایر تهدیدات است.

 به گفته وی بر اساس قانون، هر سازه ای که در کشور ایجاد می شود باید پیوست پدافند غیر عامل داشته باشد.

جهانسری از ابلاغ این قانون به تمامی دستگاه های اجرایی و شهرداری ها خبر داد و گفت: به عنوان مثال، مدیران اجرایی اتوبان تبریز- مرند-بازرگان از مجموعه اداره کل پدافند غیر عامل استان، تقاضای تهیه و تدوین پیوست پدافند غیر عامل برای این سازه کرده اند.

فضای مجازی تهدیدی جدی برای کودکان و نوجوانان

 جهانسری، فضای سایبری را یکی دیگر از حوزه های مهم پدافند غیر عامل دانست و افزود: فضای مجازی در عین حال که برای بعضی از اقشار مردم مفید بوده و می تواند بسیاری از نیازها را در کوتاه ترین زمان ممکن برطرف کند، تهدیدی جدی برای برخی از مردم همچون کودکان و نوجوانان است.

وی ادامه داد: آموزش و فرهنگ سازی استفاده از فضای مجازی  باید در تمامی دستگاه های اجرایی برای جامعه هدف خود برگزار شود تا خانواده ها متناسب با سن ، نیاز، اعتقادات و .. از این تیغ بران استفاده کنند.

 کاربران فضای مجازی مواظب حک شدن اطلاعات شخصی خود باشند

 وی گفت: برخی برنامه هایی که توسط کاربران در گوشی های آندرویدی نصب می شود، به صورت اتوماتیک تمامی اطلاعات شخصی کاربران توسط شبکه های جاسوسی در فضای مجازی حک می شود و به راحتی در اختیار دشمن قرار می گیرد.

مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری آذربایجان شرقی به نحوه استفاده از شبکه مجازی و حتی اقلامی که برای این امر مورد استفاده قرار می گیرد اشاره و تصریح کرد: با توجه به اینکه در کشورهای اروپایی، خرید اکثر اقلام مورد نیاز خانواده ها به صورت اینترنتی انجام می شود خانواده ها مثلا در خرید یک تبلت به سایت کمپانی مورد نظر مراجعه می کنند، سپس در قالب یک فرم، سن شخصی را که قرار است از این وسیله استفاده کند را در سایت وارد می کنند که پس از این مرحله، کمپانی مورد نظر اگر وسیله را مناسب سن شخص نداند او را به صفحه دیگری راهنمایی کرده و پیشنهادات دیگری را به وی اراده می دهد.

مردم از تهدیدات فضای سایبر شناخت لازم و کافی ندارند

جهانسری ادامه داد: متاسفانه مردم کشور ما و برخی کشورهای منطقه به دلیل شناخت کم از تهدیدات فضای سایبر، به راحتی در کمین دشمن قرار گرفته و به اکثر درخواست های آنان در شبکه های مجازی و در قالب نرم افزارهای جاسوسی پاسخ مثبت می دهند در حالی که هیچ اطلاعی ندارند نرم افزاری که بر روی گوشی، تب لت و یا کامپیوتر شخصی نصب کرده اند یک ابزار جاسوسی برای دشمن محسوب می شود.

  وی با تاکید مکرر بر لزوم ارائه آموزش های لازم به مردم با محوریت اصول پدافند غیر عامل گفت: ما اعتقاد داریم که تنها عامل توسعه و پیشرفت پدافند غیر عامل، آموزش و فرهنگ سازی است که در زمینه آموزش، از سال های گذشته دو واحد درسی در دوره راهنمایی و دو واحد درسی در دوره متوسطه برای دانش آموزان تدریس کرده و این قشر در معرض خطر را با اصول پدافند غیر عامل آشنا می کنیم.

توانمندسازی همه اقشار مردم در ارتباط با تهدیدات حوزه سایبر امری ضروری است

به گفته وی، توانمندسازی واقعی همه اقشار مردم در رابطه با شناخت تهدیدات حوزه سایبر امری ضروری است تا خدایی ناکرده در صورت وقوع هر گونه خطر و یا قرار گرفتن در حوزه پرخطر، مردم آمادگی و سواد لازم برای مقابله با آن را داشته باشند.

هکرها همه روزه به شبکه های بانکی حمله می کنند

جهانسری در ادامه سخنان خود به ذکر مصادیق مهم تهدید سایبری در کشور اشاره کرد که از آن میان می توان تهدید شبکه های بانکی کشور توسط هکرهای خارجی اشاره کرد.

وی افزود: کارشناسان امنیت بانک ها و مهندسان متخصص و ماهر IT  هر روز چندین تهدید به شبکه های بانکی را خنثی می کنند.

وی ادامه داد: در کنار خنثی سازی تهدیدات سایبری به شبکه بانکی، متاسفانه در بعضی موارد مشاهده می شود که هکرهای داخلی و خارجی موفق عمل کرده و می توانند روزانه از  حساب قشر عظیمی از مردم، بدون آن که خودشان اطلاعی داشته باشند رقم بسیار اندکی را همه روزه ولی به صورت مستمر برداشت کنند.

مردم پاسخ ایمیل های ناشناس و پیامک های مسابقه ای را ندهند

جهانسری در ادامه از مردم خواست که به هیچ عنوان ایمیل های ناشناس را باز نکنند چرا که در بعضی موارد، با کلیک بر روی همان ایمیل، اطلاعات شخصی موجود  کاربر در سیستم، در اختیار ارسال کننده ایمیل قرار می گیرد.

وی از مردم خواست؛  فرصت خود را صرف پاسخگویی به سوالات طرح شده در قالب پیامک نکنند چرا که برخی در صدد سو استفاده از مردم در جهت نیل به اهداف مالی و سایر اهداف خود هستند.

وی از آمادگی اداره کل پدافند غیر عامل استانداری آذربایجان شرقی برای برگزاری کلاس های آشنایی با پدافند غیر عامل در تمامی رده های سنی خبر داد و گفت: فرهنگ سازی و اطلاع رسانی یکی از مهمترین مولفه ها برای جلب توجه مردم به امر پدافند غیر عامل است. چرا پرداخت چند میلیون و یا چند صدهزار  تومان توسط خانواده ها برای خرید یک تب لت برای کودکان سختشان نیست ولی حتی حاضر نیستند یک دهم این مبلغ را برای آموزش کودکان خود بپردازند.

وی  حوزه های انسان، دام، خاک، هوا، محیط و کشاورزی را مهم ترین حوزه های قابل تهدید در حوزه زیستی پدافند غیر عامل دانست و افزود: امرزوه مولفه های تهدید و خطر تغییر کرده بطوریکه تهدید در دوران هشت سال جنگ تحمیلی، فقط تهدید نظامی بود ولی در حال حاضر جتی می توان با دستکاری در یک کالای کشاورزی و خوراک دام و طیور، مشکلات متعددی را برای مردم یک کشور ایجاد کرد.

وی در خصوص تهدید های زیستی گفت: برای نمونه هیچ گاه یک توت فرنگی سالم و طبیعی ، به اندازه یک سیب رشد نمی کند  مردم باید از مصرف چنین میوه هایی به شدت اجتناب کنند.

جهانسری به تبلیغات شبکه هاب ماهواره ای در مورد تقویت قوای جنسی، مقابله با کچلی و لاغری اشاره کرد و گفت: شبکه های ماهواره ای چرا تلاش می کنند که این تفکر را به مردم جهان بخصوص مردم کشورمان بقبولانند که بیشترین عارضه های پوستی، ضعف قوای جنسی و چاقی و لاغری مفرط فقط و فقط در ایران بیشتر است؟ این ها همه و همه سوالاتی هستند که با توجه به اصول پدافند غیر عامل می توان به نتیجه ای نسبی دست یافت.