در جلسه امروز شورای شهر تبریز چه گذشت؟
در جلسه امروز شورای شهر تبریز چه گذشت؟

بیشتر زمان جلسه ظهر امروز شورای شهر تبریز به ارائه گزارش مدیرعامل آب و فاضلاب استان آذربایجان‌شرقی به اعضای شورای شهر اختصاص یافت؛ در این جلسه که با ارائه گزارشی از طرف علیرضا ایمانلو مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آغاز شد اعضای شورای شهر نیز به بیان صحبت‌ها و نقطه نظرات و انتقاداتشان پرداختند. […]

بیشتر زمان جلسه ظهر امروز شورای شهر تبریز به ارائه گزارش مدیرعامل آب و فاضلاب استان آذربایجان‌شرقی به اعضای شورای شهر اختصاص یافت؛ در این جلسه که با ارائه گزارشی از طرف علیرضا ایمانلو مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آغاز شد اعضای شورای شهر نیز به بیان صحبت‌ها و نقطه نظرات و انتقاداتشان پرداختند. افزایش غیرمعقول هزینه انشعاب آب و فاضلاب، مسائل مربوط به افزایش شبکه فاضلاب تبریز، تخلیه روزانه ۴۰۰ خودروی لجن‌کش در مهرانه‌رود و معضلات ناشی از کم آبی از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در این جلسه بودند.

مدیر عامل آب و فاضلاب استان: خیز آب و فاضلاب در افزایش شبکه فاضلاب

علیرضا ایمانلو با اشاره به نقش پساب حاصل از تصفیه فاضلاب به عنوان مهم‌ترین راه برای نجات دریاچه ارومیه گفت: با توجه به پیگیری‌های دکتر کلانتری ۳ میلیارد تومان از بودجه احیا دریاچه ارومیه به ما داده خواهد شد که از آنها برای بحث تصفیه  فاضلاب‌ها استفاده می‌شود.

وی افزود: در صورت عملی شدن این بحث، تمام فاضلاب‌های ریخته شده به تبریز تصفیه شده و به دریاچه ارومیه فرستاده خواهد شد.

ایمانلو  با اشاره به مصوبه سال گذشته شورای شهر در مورد افزایش تعرفه انشعاب آب مشترکان گفت: با توجه به این افزایش درآمد توانسته‌ایم ۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در شهر ایجاد کنیم و در این مورد خیز مناسبی برداریم.

بهروز خاماچی: انتقاد از تخلیه ۴۰۰ خودروی لجن‌کش در مهرانه‌رود

بهروز خاماچی اما با انتقاد از تخلیه ۴۰۰ کامیون لجن‌کش در مهرانه‌رانه رود به صورت روزانه گفت: متاسفانه در این گزارش به مشکلات فاضلاب مناطق پاستور جدید، ۱۷ شهریور، قطران و لاله‌زار اشاره نشده است.

بابایی اقدم: افزایش تعرفه‌ها بر مبنای مناطق شهرداری برای شهروندان مشکل ایجاد کرده است

فریدون بابایی‌اقدم نیز با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهوری به استان گفت: آیا در این سفر اعتباری برای مشکلات فاضلاب گرفته اید؟

وی همچنین با طرح این پرسش که برنامه‌های این اداره کل برای دروان پس از تحریم چیست گفت: مسئله‌ای که در مورد افزایش حق انشعاب به وجود آمده این است که تعرفه‌گذاری این انشعاب‌ها بر حسب مناطق شهرداری انجام شده و به این مسئله توجه نشده است که برای مثال از ولیعصر تا «ملازینال» همه به عنوان منطقه یک شناخته می‌شوند اما این دو منطقه در شرایط اقتصادی کاملا متفاوتی هستند.

بابایی همچنین با اشاره به اینکه در زمان آبدار کردن مهرانه‌رود فعالیت‌هایی برای حل مشکل فاضلاب این منطقه انجام شده است گفت: با این حال ما اصلا در این منطقه فاضلاب نداریم و برای ایجاد فاضلاب در این منطقه به ما گفته شده است که لازم است به ۱۰۰۰ حق انشعاب پرداخته شود!

وی افزود: از طرف دیگر بسته شدن خروجی فاضلاب داخل مهرانه رود توسط شهرداری باعث بازگشت فاضلاب به خانه افراد ساکن در این منطقه شد و مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

ایرج شهین‌باهر: چرا همیشه برای جبران هزینه راحت‌ترین راه را انتخاب کرده و دست در جیب مردم می‌کنیم

عضو شورای شهر با انتقاد از افزایش بسیار زیاد حق انشعاب پس از تصویب شورا گفت: وقتی شورای شهر امسال هیچ افزایشی برای عوارض ساختمان تصویب نکرده چرا با یک تصمیم عجولانه و غیرکارشناسی شده چنین افزایش مبلغی را تصویب کردیم.

وی با انتقاد از اعضای شورای شهر گفت: از همکارانم می‌خواهم چنین کارهایی را با عجله انجام ندهند چرا که چنین مسائلی نیاز به بحث و بررسی بیشتری دارد.

شهین‌باهر افزود: بسیاری از تذکراتی را که امروز اعضا به شهردار دادند را می‌توانستند در زمان دیگری به شهردار بدهند و یا به دفتر او مراجعه کنند و وقت جلسه را با این صحبت‌ها نگیرند تا شورا وقت کافی برای بررسی این مسائل داشته باشد.

وی تاکید کرد: درست نیست که در هر موردی دست در جیب مردم می‌بریم. واقعا ما چقدر در جذب اعتبار استانی موفق بوده‌ایم؟ چرا همیشه راحت‌ترین راه را برای اخذ درآمد انتخاب می‌کنیم و از جیب مردم هزینه‌ها را جبران می‌کنیم؟

امیرحقیان: هدر رفت ۶ ساله آب تصفیه شده در خلجان پیگیری شود

داود امیرحقیان با اشاره به آنکه روستای خلجان بنا بر بخشنامه وزارت کشور جز شهر تبریز است گفت: متاسفانه ۶ سال است در این منطقه آب تصفیه شده هدر می‌رود و هیچ کس هم پاسخگو نیست.

وی همچنین با انتقاد از اینکه در محدوده منطقه ساختمان سنگی(کوی ابوذر) فاضلاب در پیش خانه افراد ریخته می‌شود گفت: با وجود تاکیدات ما بر بحث مهرانه رود فاضلاب این منطقه می‌توانست از مسایل اولویت دار باشد که نبوده است

 شیری‌آذر: صراحتا بگویید چه زمانی مشکلات فاضلاب حل خواهد شد؟

حبیب شیری‌آذر با اشاره به مشکلات فاضلاب کوی امام رضا و شهید بهشتی گفت: اداره کل آب و فاضلاب شفاف بگوید که فاضلاب این مناطق تا چه مدت بهره‌برداری خواهد شد.

سردار باغبان: یک هیئت کارشناسی تشکیل شود 

باغبان اشاره به خواسته همگانی کشوری برای ایجاد مدیریت واحد شهری گفت: وقتی ما می‌گوییم تبریز شهر اولین‌ها است می‌توانیم با تشکیل کارگروهی کارشناسی بین شهرداری و آب و فاضلاب هم به حل مشکلات پرداخته و زمینه‌های ایجاد مدیریت واحد شهری را در کشور فراهم کنیم.

عابدزاده: گزارشی در مورد هزینه کرد، افزایش درآمد ناشی از مصوبه شورا، به ما داده نشد

اصغر عابدزاده با اشاره به این که آب و فاضلاب قرار بود در زمینه افزایش درآمد ناشی از مصوبه شورا به اعضای شورا گزارش بدهد گفت: متاسفانه تا کنون در این مورد گزارشی داده نشده است تا ببینیم آب و فاضلاب چه مقدار افزایش درآمد داشته و در کجا هزینه شده است

مدبر: آقای روحانی به کلانتری تذکر دهد

جعفر مدبر با انتقاد از اینکه دولت سهمش را برای بحث حل مشکل فاضلاب و تصفیه‌خانه دوم و در نهایت ایجاد پساب برای دریاچه ارومیه نداده ‌است، گفت: ما در شورای شهر انتظار داشتیم که در این گزارش بشنویم در برابر این افزایش هزینه چه اتفاقی افتاده و اداره آب و فاضلاب چه کاری انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه دولت برای تصفیه‌خانه هزینه نکرده است گفت: آقای کلانتری هم در مورد بحث احیا با ناامیدی حرف می‌زند و خوب است آقای روحانی در این مورد به او تذکر دهد.

المیرا خاماچی: پرت ۸۰ درصدی آب شرب در پتروشیمی قابل قبول نیست

المیرا خاماچی هم با انتقاد از عدم توجه به بحث بحران آب در تبریز در این گزارش گفت: از طرف دیگر ۸۰ درصد آب شرب استفاده شده در پتروشیمی نیز پرت شده و به هدر می‌رود و هیچ چاره‌ای برای این موضوع اندیشیده نشده است.

چمنی: نباید به جای تشکر از این افراد از آنها بازجویی کنیم

اسماعیل چمنی اما در پایان با تشکر از فعالیت‌های مدیران اداره آب و فاضلاب گفت: افزایش تعرفه برای تسریع در شبکه‌گذاری بوده است. اگر برای این کارها از مردم پول نگیریم از چه کسی پول بگیریم.

وی افزود: درست نیست به جای تشکر از این افراد از آنها بازجویی کنیم.

لازم به ذکر است شورای شهر تبریز سال گذشته لایحه افزایش تعرفه انشعاب آب را برای تسریع در شبکه‌گذاری فاضلاب از قبل این افزایش درآمد مصوب کرده بود.