نمایشگاه‌های خودرو یکی از صنوف پردرآمد محسوب می‌شود، صنفی که حالا به گفته کارشناسان با پراکندگی‌هایی مواجه بوده و همین موجب مشکلات و سوءاستفاده‌های عدیده‌ای شده است.  صاحبنظران معتقدند با جابه‌جایی نمایشگاه‌های اتومبیل -که گاه و بی‌گاه انگشت اتهام در ایجاد ترافیک و نابسامانی و سد معبر و دیگر تخلفات به‌سوی آن‌هاست – می‌توان رفاه مشتری، فروشنده و شهر را […]

نمایشگاه‌های خودرو یکی از صنوف پردرآمد محسوب می‌شود، صنفی که حالا به گفته کارشناسان با پراکندگی‌هایی مواجه بوده و همین موجب مشکلات و سوءاستفاده‌های عدیده‌ای شده است.

 صاحبنظران معتقدند با جابه‌جایی نمایشگاه‌های اتومبیل -که گاه و بی‌گاه انگشت اتهام در ایجاد ترافیک و نابسامانی و سد معبر و دیگر تخلفات به‌سوی آن‌هاست – می‌توان رفاه مشتری، فروشنده و شهر را تامین کرد.

برخی شهروندان معتقدند اگر به جای باغ‌شهرهای حاشیه شهر، محلی برای احداث نمایشگاه خودرو بیابیم، می‌توان به اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم کمک کرد؛ چراکه یک شهرک در حاشیه شهر نیاز به سرویس حمل و نقل، غذاخوری، دفترخانه، کارشناس ارزیابی، پلیس، نگهبان و… دارد.

خریداران هم می‌توانند در فضایی پرتنوع و امن دست به انتخاب بزنند؛ انتخابی بی‌حاشیه و سالم.

به گفته رئیس صنف نمایشگاه اتومبیل‌داران شهر زنجان، حدود ۲۵۰ نمایشگاه اتومبیل در زنجان فعالند و از این تعداد حدود ۱۸۰ واحد دارای پروانه کسب هستند.

قنبری: اگر زمین نمایشگاه خودرویی را شهرداری یا اداره‌کل راه و شهرسازی رایگان تحویل دهد، نمایشگاه‌داران از جابه‌جایی به شهرک نمایشگاهی خودرو استقبال خواهند کردمحرم علی قنبری با بیان اینکه اکثر نمایشگاه‌های اتومبیل شهر زنجان استیجاری است، می‌گوید: اگر زمین نمایشگاه خودرویی را شهرداری یا اداره‌کل راه و شهرسازی رایگان تحویل دهد، نمایشگاه‌داران از جابه‌جایی به شهرک نمایشگاهی خودرو استقبال خواهند کرد.

وی خاطرنشان می‌کند: نمایشگاه‌های خودروهای سنگین و سبک هرکدام حداقل ۲۵۰ تا ۵۰۰ مترمربع فضا نیاز دارند و در صورتی که این زمین برای آن‌ها فراهم شود،  می‌توانند در احداث آن مشارکت کنند.

این نمایشگاه‌دار، می‌افزاید: انتقال واحدهای نمایشگاهی به شهرک جدید برای هر نمایشگاه‌دار حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و اگر زمین رایگان نباشد، هزینه بیشتر می‌شود و تمایل به جابه‌جایی کمتر.

قنبری ایجاد شهرک نمایشگاه خودرو را دارای مزیت دانسته و می‌گوید: راه‌اندازی این شهرک،  اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم دارد، امنیت خاطر و اعتماد خریدار افزایش می‌یابد، تنوع و رقابت بیشتر می‌شود و با استقرار دفترخانه و کارشناسان مورد نیاز، هنگام خرید و فروش رفاه حال فروشنده و خریدار تامین می‌شود.

وی درخصوص ترافیک‌زا بودن استقرار نمایشگاه‌های اتومبیل در داخل شهر، تصریح می‌کند: اکنون بیش از ۴۰ نمایشگاه خودرو در خیابان جاوید مستقرند اما به نظر من تاثیری در ترافیک ندارند؛ چراکه ترافیک در سایر خیابان‌ها هم به این شکل است.

 البته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان اعتقاد دیگری دارد؛ چراکه حضور نمایشگاه‌های خودرو در داخل شهر را یکی از عوامل ایجاد ترافیک و سد معبر اعلام کرد.

 آفریدون: هنگام برخورد با تخلفات نمایشگاه‌های خودرو خیابان جاوید، ماموران ما بارها کتک خورده‌اند و از طریق مراجع قضایی پیگیر مشکل بوده‌ایم .  رمضان آفریدون می‌گوید: هنگام برخورد با تخلفات نمایشگاه‌های خودرو خیابان جاوید، ماموران ما بارها کتک خورده‌اند و از طریق مراجع قضایی پیگیر مشکل بوده‌ایم.

وی خاطرنشان می‌کند: با پایان یافتن مهلت پروانه کسب نمایشگاه‌داران در خیابان جاوید، راهنمایی و رانندگی نظریه ترافیکی منفی صادر و مجاز نبودن فعالیت مجدد نمایشگاه‌ها را اعلام می‌کند، به‌گونه‌ای که امسال هیچ مجوز ترافیکی برای فعالیت مجدد در این مسیر صادر نشده است.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر زنجان هم که مدت‌هاست پیگیر جابه‌جایی نمایشگاه‌های خودرو و احداث شهرک نمایشگاه خودرویی در شهر زنجان است و بازدیدهایی هم از شهرک‌های موفق شهرهای سایر استان‌ها داشته،  بارها تاکید کرده است: شهرک نمایشگاهی خودرو با هدف حل و فصل مشکلات ترافیکی ناشی از فعالیت آن‌ها در سطح شهر، ایجاد می‌شود.

سعید امیدی اواخر دی پارسال گفته بود: این پروژه می‌تواند به‌صورت مشارکتی مابین شهرداری زنجان، سرمایه‌گذار بخش خصوصی و اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل، طراحی و اجرا شود که پیش‌بینی قدرالسهم شهرداری برای تامین منابع مالی این طرح در بودجه سال ۹۴، الزامی است.

عضو شورای اسلامی شهر زنجان همچنین تاکید کرده بود: این طرح زیربنایی باید به‌گونه‌ای باشد که منافع کوتاه و بلندمدت شهرداری و شرکای تجاری را تضمین کند و مراحل اجرایی این پروژه اوایل سال ۹۴ آغاز و تا پایان سال ۹۵ آماده واگذاری به متقاضیان شود.

وی، تشکیل کارگروه ایجاد شهرک نمایشگاهی خودرو، تعریف اولیه پروژه به‌صورت مشارکتی مابین شهرداری و بخش‌های خصوصی، برقراری فراخوان شناسایی شریک یا شرکای تجاری و اخذ تاییدیه از مراجع ذی‌صلاح، واگذاری غرفه‌ها و نمایشگاه‌ها به متقاضیان و هماهنگی برای خروج تدریجی نمایشگاه‌های اتومبیل از داخل شهر را از جمله فرآیندهای پیشنهادی برای ایجاد شهرک نمایشگاهی خودرو عنوان کرد.

حال پس از گذشت ۶ ماه از این اظهارنظر، امیدی مجدد با اشاره به الزامات ایجاد این شهرک نمایشگاهی، به مهر می‌گوید: مشکلاتی مانند ترافیک و سد معبر در مسیر فعالیت نمایشگاه‌های خودرو، احداث این شهرک را ضروری می‌کند.

ایجاد مجتمع خودرویی زنجان در بودجه ۹۴ پیش‌بینی شده است

وی با بیان اینکه احداث شهرک نمایشگاهی خودرو می‌تواند در رونق‌بخشی به خرید و فروش خودرو موثر باشد، می‌افزاید: با فعالیت آن نه‌تنها مشتریان زنجان بلکه خریداران از سایر شهرها نیز می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر زنجان یادآور می شود: ایجاد مجتمع خودرویی زنجان در بودجه ۹۴ پیش‌بینی شده و شهرداری ملزم است برای تحقق آن اقدام کند.

امیدی: فراخوان اولیه جذب سرمایه‌گذار منتشر شده و پیرو آن حدود هفت متقاضی شناسایی شده‌اند امیدی ادامه داد: فراخوان اولیه جذب سرمایه‌گذار منتشر شده و پیرو آن حدود هفت متقاضی شناسایی شده‌اند که شرایط برخی از آن‌ها قابل قبول نیست. جلسه‌هایی هم در رابطه با نحوه مشارکت شهرداری و سرمایه‌گذار در معاونت عمرانی استانداری تشکیل شده است اما هنوز نحوه مشارکت مشخص نیست.

این عضو شورای اسلامی شهر زنجان خاطرنشان می‌کند: قطعا باید جاذبه‌هایی برای نمایشگاه‌داران ایجاد شود تا آن‌ها تمایل به جابه‌جایی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه مشارکت در احداث شهرک نمایشگاهی خودرو باید به نفع مردم، شهر و نمایشگاه‌داران باشد،  اظهار می‌کند: امیدوارم طراحی‌های اولیه این مجموعه، دو ماهه به اتمام برسد و مکان‌یابی آن تا پایان سال‌جاری انجام شود.