بررسی دلایل انحراف انقلاب مشروطه در تبریز با حضور مشاور عالی مقام معظم رهبری
بررسی دلایل انحراف انقلاب مشروطه در تبریز با حضور مشاور عالی مقام معظم رهبری

کنفرانس بین المللی از نهضت مشروطیت تا قیام ۲۹ بهمن تبریز و پیروزی انقلاب اسلامی برای دومین سال متوالی روز چهارشنبه ۱۴ مرداد ماه سال جاری در تالار بعثت دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار می شود. غنی زاده، دبیر علمی این کنفرانس در جمع خبرنگاران گفت: حدود ۹۰۰ مقاله به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده […]

کنفرانس بین المللی از نهضت مشروطیت تا قیام ۲۹ بهمن تبریز و پیروزی انقلاب اسلامی برای دومین سال متوالی روز چهارشنبه ۱۴ مرداد ماه سال جاری در تالار بعثت دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار می شود.

غنی زاده، دبیر علمی این کنفرانس در جمع خبرنگاران گفت: حدود ۹۰۰ مقاله به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده است اما تنها ۲۵۳ مقاله از بین این مقالات با فرمت مخصوص تعیین شده همخوانی داشته و پذیرفته شده است، این ۲۵۳ مقاله توسط کمیته داوری در حال بررسی است.

وی در رابطه با برگزاری این کنفرانس افزود: دکتر ولایتی مهمان ویژه این کنفرانس می باشد البته از کشورهای خارجی چون عراق، باکو، ترکیه و الجزایر نیز مهمانانی نیز خواهیم داشت.

وی ادامه داد: این کنفرانس به صورت یکروزه در دو نوبت صبح و عصر برگزار خواهد شد، مراسم افتتاحیه صبح روز ۱۴ مرداد ماه خواهد بود  و بعد از ظهر همان روز نیز نشست تخصصی و ارئه مقالات برتر صورت خواهد گرفت.

غنی زاده با بیان اینکه ۱۲ مقاله به عنوان مقاله برتر از سوی هیات داوران انتخاب خواهد شد، تاکید کرد: این مقالات به دو زبان فارسی و چکیده آن به صورت انگلیسی چاپ شده و در اختیار مهمانان داخلی و خارجی قرار  خواهد گرفت.

دبیر علمی کنفرانس بین المللی از نهضت مشروطه تا قیام ۲۹ بهمن تبریز گفت: انقلاب مشروطیت به دلیل عدم پرداخت مناسب و عمیق قشر دانشگاهی بسیار مغفول مانده است و ما بر آن شدیم که با ریشه یابی این انقلاب تخصصی تر وارد مباحث مربوط به آن دوران تاریخی بشویم.

وی اضافه کرد: انقلاب مشروطه به دلایلی منحرف شده وبه بار ننشست و با از بین رفتن حکومت قاجار رژیم مستبد پهلوی جای آن را گرفت.

وی با اشاره به محورهای اصلی این کنفرانس اظهارداشت: ساختار حکومتی زمان قاجار، جامعه شناسی سیاسی دوران قاجار، برنامه های فقهی، حکومتی  و جریان شناسی آن، نقش مردم تبریز در استعمار ستیزی، نقش آموزه های شیعی در نهضت مشروطیت، نقش رهبری علما در ایجاد نهضت مشروطیت،  جایگاه تبریز در نهضت مشروطیت، شخصیت  شناسی علما و روشنفکران آن  دوران، نقش سرداران آذربایجان در تحولات مشروطیت و دوران دفاع مقدس و مردم تبریز و صیانت از انقلاب اسلامی و ولایت فقیه محورهای اصلی این کنفرانس بین المللی می باشند.

غنی زاده در ارتباط با مقالات خارجی رسیده از کشورهای خارجی به دبیرخانه این کنفرانس گفت:کشورهایی خواهان شرکت در این کنفرانس هستند که در کشور خود نیز انقلاب هایی همانند مشروطیت داشته اند که متاسفانه کمبود رهبری توانمند و بصیر باعث ناموفق بودن آن انقلاب ها شده است.

دبیر اجرایی کنفرانس بین المللی از نهضت مشروطه تا قیام ۲۹ بهمن تبریز نیز در این نشست با بیان اینکه نقش مردم آذربایجان در تاریخ انقلاب اسلامی و مبارزات قبل از آن بی بدیل می باشد، اظهارد اشت: از جنگ ایران و روس گرفته تا  قیام مشروطیت و بعدها در ۲۹ بهمن ماه  مردم آذربایجان و سرداران این خطه نقشی غیرقابل انکار داشته اند و به قول امام خمینی(ره) تاریخ ۲۹ بهمن ماه انقلاب اسلامی را بیمه کرد.

توکل فرهادی هم چنین نهضت مشروطیت و حوادث آن دوران را مغفول مانده عنوان کرده و افزود: برای تبیین تاریخی نقش مردم آذربایجان در قیام های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و هم چنین پس از آن از اهداف اصلی برگزاری این کنفرانس می باشد تا جلوی برخی از تحریف های تاریخی گرفته شود.