اعتراض یگان‌های مدافع خلق کرد به حملات ترکیه
اعتراض یگان‌های مدافع خلق کرد به حملات ترکیه

ی‌پ‌گ با انتشار بیانیه‌ای از کشورهایی که به رهبری آمریکا ائتلافی علیه گروه داعش شکل داده‌اند، خواسته است موضع روشنی درباره این حملات ترکیه بگیرند. در بیانیه ی‌پ‌گ آمده است: “ما تحرکات اخیر ارتش ترکیه را خصمانه و تحریک‌آمیز ارزیابی می‌کنیم و از دولت ترکیه می‌خواهیم که عملکرد خود را روشن و این اقدامات را […]

kordی‌پ‌گ با انتشار بیانیه‌ای از کشورهایی که به رهبری آمریکا ائتلافی علیه گروه داعش شکل داده‌اند، خواسته است موضع روشنی درباره این حملات ترکیه بگیرند.

در بیانیه ی‌پ‌گ آمده است: “ما تحرکات اخیر ارتش ترکیه را خصمانه و تحریک‌آمیز ارزیابی می‌کنیم و از دولت ترکیه می‌خواهیم که عملکرد خود را روشن و این اقدامات را متوقف کنند. در واقع تداوم این اقدامات تحریک‌آمیز می‌تواند پیامدهایی منفی داشته باشد که دولت ترکیه مسئول آن خواهد بود.”

ترکیه از هفته گذشته یک رشته حملات هوایی را علیه داعش در سوریه و پ‌ک‌ک در شمال عراق آغاز کرده است. ناتو با ترکیه اعلام همبستگی کرده و آمریکا هم گفته این کشور حق دفاع از خود را دارد.

دیروز گزارش شد که در حمله اخیر ترکیه به مواضع پ‌ک‌ک در عراق، ۱۰ غیرنظامی کشته شده‌اند.

در تحولی دیگر مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، ضمن محکوم کردن کشته شدن غیر نظامیان در حملات هوایی ترکیه، خواهان خروج نیروهای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) از مناطق مسکونی کردستان عراق شده است.

بارزانی در بیانیه‌ای که روز شنبه، اول اوت منتشر شد ادامه حضور پ‌ک‌ک در این مناطق را باعث “به خطر افتادن جان غیرنظامیان” در این منطقه خواند.

در همین بیانیه او “موج اخیر حملات ترکیه” از جمله حملات هوایی امروز را که بنا بر گزارش‌ها به کشته شدن غیرنظامیان در کوهستان قندیل منجر شده، محکوم کرد.

خبرنگاران می‌گویند حملات ترکیه به پ‌ک‌ک سنگین‌تر و شدیدتر از حملات به داعش بوده است. در عین حال نیروهای کرد سوری نیز پیش از این هشدار داده‌اند که ترکیه به رغم اعلام حمله علیه داعش در سوریه، مواضع آنها را مورد حمله قرار می‌دهد.

ی‌پ‌گ در بیانیه امروز خود به چهار مورد حمله ترکیه به مواضع خود اشاره کرده‌ است.

منتقدان می‌گویند چرخش سیاست ترکیه در قبال داعش و آغاز حمله به آنها به نتایج انتخاباتی برمی‌گردد و تلاشی برای تضعیف کردها است.

در این انتخابات حزب عدالت و توسعه از کسب اکثریت لازم برای تشکیل کابینه بازمانده و در عین حال حزب چپگرای دموکراتیک خلق‌ها، که پایگاهی قوی در میان کردها دارد، به پارلمان راه یافته است.

راهپیمایی در سلیمانیه
در همین حال روز شنبه صدها کرد در شمال استان سلیمانیه عراق برعلیه حملات هوایی ترکیه به اهداف پ ک ک در شمال عراق راهپیمایی کردند.

به گزارش رویترز راهپیمایان کرد که از کشورهای ترکیه،‌ ایران، سوریه و عراق گردآمده بودند، با حمل پلاکاردهایی علیه ترکیه و نیز مسعود‌بارزانی، رئیس جمهور منطقه خودمختار کردستان عراق شعار می‌دادند.

روز شنبه، مسعود بارزانی با انتشار بیانیه‌ای از حزب کارگران کردستان خواست تا برای جلوگیری از کشته شدن غیرنظامیان در شمال عراق، از این منطقه خارج شوند.

این بیانیه ساعاتی پس از آغاز دور دیگری از حملات جنگنده‌های ترکیه به مواضع پ کا کا منتشرشد. در جریان این حملات دست‌کم شش تن کشته شدند.