نعمت زاده: باید ساختار سیستم بانکی کشور به نفع حمایت از تولید تغییر پیدا کند
نعمت زاده: باید ساختار سیستم بانکی کشور به نفع حمایت از تولید تغییر پیدا کند

“محمدرضا نعمت زاده” شب گذشته در آئین گرامیداشت روز صنعت و معدن در تبریز با اعلام این مهم، گفت: توافق وین، کار بزرگ دستگاه دیپلماسی کشورمان بود که به تبع آن قدم های بزرگی برای رونق اقتصادی و رفع موانع تولید و تجارت در کشور برداشته خواهد شد. وی با بیان اینکه رفع تحریم ها […]

“محمدرضا نعمت زاده” شب گذشته در آئین گرامیداشت روز صنعت و معدن در تبریز با اعلام این مهم، گفت: توافق وین، کار بزرگ دستگاه دیپلماسی کشورمان بود که به تبع آن قدم های بزرگی برای رونق اقتصادی و رفع موانع تولید و تجارت در کشور برداشته خواهد شد.

وی با بیان اینکه رفع تحریم ها به معنی تقدیم بازار داخلی به شرکت های خارجی نیست، گفت: شرایط جدید یعنی باید بهتر کار کنیم، بهتر صادر کنیم و بهتر برای حضور در بازار های جهانی برنامه داشته باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه در شرایط جدید سیاسی باید به فکر زیرسازی و توسعه صنعت در کشور باشیم، گفت: رفع تحریم ها در صورت توجه به بخش تولید بسیار مثبت خواهد بود، اما در صورتی که رفع تحریم ها به افزایش واردات و قبضه شدن بازار داخل توسط کمپانی های خارجی منجر شود، رفع تحریم های آثار بدتری از تحریم به تولید ملی وارد خواهد کرد، که البته هرگز چنین نخواهد شد.

نعمت زاده با اشاره به گفتگوی مستقیم روز یکشنبه رئیس جمهور روحانی با مردم در رسانه ملی، گفت: رئیس جمهور در صحبت های خود به این مسائل به صورت کامل پرداخت خواهد کرد.

وی در ادامه شرط همکاری با شرکت های خارجی را سرمایه گذاری و تولید مشترک عنوان کرد و گفت: در همه زیمینه ها تا جایی که ممکن است تلاش داریم همکاری با شرکت های خارجی به تولید مشترک، صادرات و انتقال فناوری های جدید به داخل کشور بیانجامد.

وزیر صنعت تاکید کرد: قطعا سیاست ما برای همکاری با کمپانی های خارجی جز این نیست و ما حاضر نیستیم بازر ۸۵ میلیونی ایران را به راحتی در اختیار کمپانی های خارجی قرار دهیم.

نعمت زاده در ادامه به ضرورت بروزرسانی تکنولوژی تولید صنایع بزرگ کشور تاکید کرد و گفت: حتما باید از فرصت های پیش رو بریا بروزرسانی تکنولوژی های تولید کشور و جبران عقب ماندگی های سالیان گذشته به نحو احسن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه استحقاق ملت ایران صادرات ۵۰ میلیارد دلاری غیر نفتی نیست، گفت: کشور همسایه ما ۲۶۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی دارد و ما هیچ وقت کمتر از ان ها نیستیم.

وزیر صنعت تاکید کرد: باید سهم صنعت در صادرات غیر نفتی تا میزان چهار برابر افزایش پیدا کند و میزان بهره وری صنعت به تدریج بهبود پیدا کند.

نعمت زاده در پایان بر ضرورت تغییر ساختار نظام بانکی برای حمایت از تولید تاکید کرد و گفت: سیستم بانکی با ساختار کنونی بیش از این نمی تواند از تولید حمایت کند. من در شورای عالی پول و اعتبار هم تاکید کرده ام که باید ساختار سیستم بانکی کشور به نفع حمایت از تولید تغییر پیدا کند.