وزیر صنعت: با محیط زیست برای بهره برداری از معادن واقع در مناطق حفاظت شده مشکل داریم
وزیر صنعت: با محیط زیست برای بهره برداری از معادن واقع در مناطق حفاظت شده مشکل داریم

طرح ژئو فیزیک هوایی آذربایجان شرقی برای اولین بار در سطح کشور  به منظور کشف توده های نفوذی مدفون و ذخایر کوچک معدنی با استفاده از بالگرد عملیاتی شد. ژئوفیزیک هوایی اطلاعات اولیه معادن و پتانسیل های معدنی منطقه را مشخص می کند که از بروزترین روش ها برای تشخیص توده های معدنی در جهان […]

طرح ژئو فیزیک هوایی آذربایجان شرقی برای اولین بار در سطح کشور  به منظور کشف توده های نفوذی مدفون و ذخایر کوچک معدنی با استفاده از بالگرد عملیاتی شد. ژئوفیزیک هوایی اطلاعات اولیه معادن و پتانسیل های معدنی منطقه را مشخص می کند که از بروزترین روش ها برای تشخیص توده های معدنی در جهان به شمار می رود.

برای اجرای این پروژه در سطح آذربایجان شرقی ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده که یکی از اصلی ترین زیرساخت های مورد نیاز برای اکتشافات معدنی استان است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به عملیاتی شده این طرح گفته است تا پایان سال جاری، به میزان ۱۰ سال گذشته اکتشافات معدنی در سطح استان انجام خواهد شد.

محمدرضا نعمت زاده، در آئین شروع اجرای این عملیات گفت:  آذربایجان‌شرقی ظرفیت های بسیار بزرگی در حوزه های مس و طلا دارد که لازم است برای استفاده از این منابع تلاش منسجمی صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه عمده معادن فلزی، مس و طلا در مناطق حفاظت شده ارسباران قرار گرفته است، گفت: نما برای بهره بردرای از این معادن با سازمان حفاظت محیط زیست مشکل داریم، اما این به معنای عدم بهره برداری از این منابع نیست؛ زیر ما می توانیم با رعایت اصول حفاظتی محیطی زیست از این معادن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه از مدیران استانی می خواهیم که تمام تلاش خود را برای شناخت پهنه های معدنی استان و اکتشاف از آنها به کار گیرند، گفت: ما باید از این انفال خداوندی بهره ببریم و در این زمینه سازمان زمین شناسی هم وظایف بزرگی دارد.

وی در بخشی دیگر از سخنانش از ارتباط صنعت و دانشگاه با عناون رابطه برد – برد یاد کرد و گفت: ایجاد ارتباط صنعت و دانشگاه باید یکی از اولویت های ما مهم ماست چرا که این همکاری دانشگاه و صنعت بیشتر به نفع صنعت است.

نعمت زاده تاکید کرد: صنایع بزرگی در آذربایجان شرقی وجود دارند که می توانند یک همکاری دراز مدت با دانشگاه‌ها داشته باشند.من پیشنهاد می کنم طرح های تحقیقاتی چند صنعت مهم استان در اختیار دانشگاه صنعتی سهند و سایر دانشگاه‌های مهم استان قرار گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با توجه به تفاهم نامه ای که ما بین وزارت صنعت و وزارت علوم وجود دارد، متصرد افزایش بیشتر همکاری بین صنایع و دانشگاه ها هستیم.

نعمت زاده در پایان گفت: ایمیدرو را موظف کرده ایم و از بخش خصوصی خواسته ایم که در پروژه های مختلف معدنی کشور وارد کار شوند که امیدواریم این همکاری ها به نفع استان باشد.

آذربایجان شرقی با مساحتی ۴۶ هزار و ۴۳۰ کیلومتر مربع، یازدهمین استان پهناور کشور است و موقعیت زمین شناسی این استان و نیز پدیده های ماگماتیسم، دگرگونی و شرایط ویژه حوزه های رسوبی سبب شده تا در آذربایجان شرقی مجموعه ای غنی و متنوع از ذخایر معدنی فلزی و غیر فلزی به وجود بیاید. وجود ذخایر بزرگ و گرا نبهایی از قبیل مس، طلا، دیاتومیت، نفلین سینیت و پرلیت و … از جمله مهم ترین معادن استان است که برخی از آنها در سطح کشور منحصر به فرد هستند.