خواستار تولید یک خودرو با کیفیت در آذربایجان شرقی هستیم / برگزاری مراسم نکوداشت برای نعمت زاده در تبریز
خواستار تولید یک خودرو با کیفیت در آذربایجان شرقی هستیم / برگزاری مراسم نکوداشت برای نعمت زاده در تبریز

اسماعیل جبارزاده ظهر امروز (شنبه) در گردهمایی سراسری روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت کشور که با حضور مهندس محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در تبریز برگزار شد، افزود: فضایی که در دو سال فعالیت دولت تدبیر و امید ایجاد شده فضای امید و بازگشت روحیه به صنعتگران و تولیدکنندگان است و امیدوارم […]

اسماعیل جبارزاده ظهر امروز (شنبه) در گردهمایی سراسری روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت کشور که با حضور مهندس محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در تبریز برگزار شد، افزود: فضایی که در دو سال فعالیت دولت تدبیر و امید ایجاد شده فضای امید و بازگشت روحیه به صنعتگران و تولیدکنندگان است و امیدوارم نتایج این جلسه نیز باعث شکوفایی صنعت و تولید کشور باشد.

وی با اشاره به ضرورت آمادگی بخش صنعت و تولید کشور برای شرایط بعد از رفع تحریم‌ها، خاطرنشان کرد: صاحبان صنایع و تولیدکنندگان با این تصور که در شرایط پس از تحریم بازار در اختیار شرکت‌های خارجی قرار خواهد گرفت اظهار نگرانی می‌کنند، اما ما به تولیدکنندگان استان اطمینان داده‌ایم که چنین اجازه‌ای به شرکت‌های خارجی نخواهیم داد.

جبارزاده با تاکید بر این که شرکت‌های خارجی باید حلقه مکمل واحدهای تولیدی داخلی باشند، افزود: قطعا سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی در بخش‌های مورد نیاز برای صنایع استان جذب خواهند شد و اجازه نمی‌دهیم این شرکت‌ها با صنعت موجود در استان رقابت کنند.

وی اضافه کرد: در این راستا اخیرا با یک شرکت بلژیکی برای تولید ۳۶۰۰ مگاوات برق در نقاط مختلف استان به توافق رسیده‌ایم که با توجه به کمبود برق و نیاز صنایع به انرژی، می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات صنایع شمال غرب کشور را در این خصوص حل کند.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به طرح پایش واحدهای صنعتی استان، گفت: ما در گذشته هیچ اطلاعات دقیقی از وضعیت صنعت استان نداشتیم، لذا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با تاکید وزیر محترم به تک‌تک واحدهای تولیدی مراجعه کردند و اطلاعات دقیقی به دست آمد.

وی افزود: متاسفانه نتایج این طرح ناراحت‌کننده بود، چرا که مشخص شد از ده هزار واحد صنعتی و تولیدی استان تنها ۳۷۰۰ واحد فعال هستند و بقیه تعطیل یا مجوز آنها باطل شده است.

جبارزاده با بیان این که این طرح مبنای خوبی برای برنامه‌ریزی بود، افزود: در سند تدبیر توسعه کارگروه صنعت و معدن استان با توجه به اطلاعات به دست آمده، اولویت این بخش، نگهداری واحدهای موجود و سپس احیای واحدهای مشکل‌دار و تعطیل‌شده تعیین شد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که در بخش صنعت پروژه‌های داشتیم که سالیان سال متوقف بود، افزود: یکی از این طرح‌ها، تولید آلومینا از نفلین‌سینیت بود که ۱۸ سال از عمر آن می‌گذشت و خوشبختانه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و با پیگیری‌های وزیر صنعت و معدن و سازمان ایمیدرو، با یک شرکت آلمانی برای عملیاتی کردن این طرح به توافق رسیدیم.

وی خواستار تسریع در مراحل این طرح و آغاز عملیات اجرایی آن شد.

جبارزاده با اشاره به وجود واحدهای قدرتمند قطعه‌سازی خودرو در استان، اظهار داشت: یکی از خواسته‌های استان از سال‌های گذشته تولید یک خودروی باکیفیت در استان است و با توجه به این که زیرساخت‌های تولید خودرویی با تمام مشخصات روز دنیا در استان فراهم است از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌خواهیم نسبت به این مساله توجه ویژه‌ای داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی واحد دوم تولید کنسانتره مس در استان، گفت: انتظار مردم استان ایجاد صنایع پایین‌دستی مس و استقلال کامل شرکت مس آذربایجان است تا از این طریق حلقه صنعت مس در آذربایجان شرقی تکمیل شود.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه از تشکیل ستاد حمایت از تولید در استان خبر داد و با بیان این که بخش عمده‌ای از مشکلات صنایع ما مربوط به سیستم بانکی است، افزود: متاسفانه مدیران بانک‌های استان فاقد هرگونه اختیاری هستند و برای کوچکترین تصمیمی باید با مرکز مکاتبه کنند که بسیار زمان‌بر بوده و نتیجه دلخواه را هم به همراه ندارد.

وی با تاکید بر این که تصمیمات ستاد حمایت از تولید باید برای همه لازم‌الاجرا باشد، افزود: سیستم بانکی همراهی لازم را در این خصوص ندارد و طبیعتا اگر حلقه اجرایی این تصمیمات کامل نباشد با برگزاری ده‌ها جلسه هم نتیجه‌ای نخواهیم گرفت.

جبارزاده با اشاره به تشکیل معاونت امور اقتصادی در استانداری‌های کشور، اظهار داشت: ما برای این که ثابت کنیم حامی بخش خصوصی هستیم یکی از صنعت‌گران استان را به عنوان معاون استانداری انتخاب کردیم و عملا بحث امور اقتصادی را به خود بخش خصوصی سپردیم.

وی با بیان این که هیچ دغدغه‌ای جز حمایت از بخش خصوصی و تولیدکنندگان و صنعت‌گران نداریم، افزود: بخش خصوصی در اغلب جلسات استانی گردانندگان اصلی جلسه هستند و این امید در بخش خصوصی استان ایجاد شده است که ما به حرف‌هایی که می‌زنیم عمل می‌کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین در ابتدای سخنان خود از خدمات و تلاش‌های بیش از ۵۰ ساله مهندس نعمت‌زاده در حوزه صنعت و تولید کشور قدردانی کرد و گفت: ما در استان تصمیم گرفته‌ایم که افراد تاثیرگذار را در زمان حیات یا مسوولیت آنها گرامی بداریم و به همین خاطر مراسمی برای نکوداشت مهندس نعمت‌زاده در بهمن ماه امسال برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: خدمات ایشان برای بخش صنعت و تولید کشور همواره ارزشمند بوده و نیاز است که این خدمات به نسل آینده معرفی شود.

گفتنی است وزیر صنعت، معدن و تجارت صبح امروز برای شرکت در دومین گردهمایی روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت کشور وارد تبریز شد.

نعمت‌زاده علاوه بر شرکت در این گردهمایی، در همایش گرامیداشت روز صنعت و معدن در تبریز سخنرانی و همچنین از تعدادی از واحدهای تولیدی و صنعتی استان بازدید و تعدادی از آنها را افتتاح خواهد کرد.