وضعیت بحرانی بناهای تاریخی آذربایجان غربی/۴۰ اثر در آستانه تخریب
وضعیت بحرانی بناهای تاریخی آذربایجان غربی/۴۰ اثر در آستانه تخریب

آذربایجان غربی با بیش از یک هزار و ۴۷۲ اثر تاریخی که قدمت بسیاری از آنها به هزار سال قبل برمی گردد در حالی عنوان مهد تاریخ و تمدن ایران اسلامی را با خود یدک می کشد که از وضعیت نگهداری و مرمت نامناسب آثار تاریخی رنج می برد. نبود زیرساخت های لازم گردشگری از جمله سرویس […]

w2آذربایجان غربی با بیش از یک هزار و ۴۷۲ اثر تاریخی که قدمت بسیاری از آنها به هزار سال قبل برمی گردد در حالی عنوان مهد تاریخ و تمدن ایران اسلامی را با خود یدک می کشد که از وضعیت نگهداری و مرمت نامناسب آثار تاریخی رنج می برد.

نبود زیرساخت های لازم گردشگری از جمله سرویس های بهداشتی و کمپینگ های اسکان مسافر در مکان های تاریخی از جمله قره کلیسا نهمین اثر ثبت شده جهانی ایران، مجموعه جهانی تخت سلیمان، قلعه بسطام و تپه تاریخی حسنلو و … به همراه کمبود اعتبار و ضعف مدیریتی سالهای گذشته در این حوزه برای نگهداری و مرمت آثار تاریخی از مشکلاتی است که نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

وضعیت نامساعد جوی در این استان نیز دست به دست غفلت مسئولان داده و امروز بسیاری از آثار تاریخی استان که نماد هویت و تمدن این دیار است در معرض تخریب، آسیب و نابودی کامل قرار گرفته است.

مسجد جامع ارومیه، پل های تاریخی آذربایجان غربی از جمله باراندوز، کاخ موزه باغچه جوق ماکو، مقبره سردار بوکان، خانه کبیری و بازار تاریخی خوی آثار تاریخی و فرهنگی هستند که امروز به دلیل شرایط بحرانی در آستانه تخریب قرار دارند.

۴۰ اثر تاریخی آذربایجان غربی به مرمت اضظراری نیاز دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت بسیاری از آثار و بناهای تاریخی استان مناسب نیست گفت: متاسفانه کمبود اعتبار و شرایط آب و هوایی استان موجب آسیب جدی به این بخش شده و هنوز این روند ادامه دارد.

جلیل جباری با بیان اینکه با گلایه از کمبود اعتبارات اختصاص یافته به این اداره کل در زمینه صیانت و مرمت آثار تاریخی استان اظهارداشت: تاکنون اعتبارات اختصاص یافته جوابگوی هزینه های مرمت و حفاظت آثار نبوده است بطوریکه در حال حاضر تعداد ۴۰ اثر نیازمند مرمت های اضطراری هستند که آسیب شناسی و مطالعات آنها آغاز شده است.

وی مسجد جامع ارومیه، کاخ موزه باغچه جوق ماکو، مقبره سردار بوکان، خانه کبیری و بازار تاریخی خوی و بسیاری از پل های تاریخی استان را جمله آثاری عنوان کرد که هم اکنون در شرایط بحرانی و تخریب جدی قرار دارند.

جباری با اعلام اینکه شرایط زیست محیطی استان روند تخریب بناها و آثار تاریخی استان را تسریع کرده به طوری که سال گذشته شاهد تخریب بخشی از پل تاریخی قلعه جوق باراندوز در اثر سیلاب بودیم عنوان کرد: پلهای تاریخی در معرض تهدید سیلابها بوده است که باید مرمت و طرحهای حفاظتی  در آنها اجرایی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با تاکید بر لزوم توجه ویژه مسئولان نسبت به صیانت و حفاظت از آثار و بناهای تاریخی استان گفت: متاسفانه بودجه تخصیص یافته به مرمت و احیا بافتهای تاریخی در استان بسیار محدود بوده و همکاریهای مردم و حمایتهای دولت و بویژه نمایندگان مردم درمجلس شورای اسلامی در این زمینه بسیار کارساز خواهد بود.

z

مسجد جامع ارومیه

اعتبارات اختصاص یافته جوابگوی حفاظت بناهای تاریخی استان نیست

وی با اشاره به افزایش اعتبارات حوزه مرمت و حفاظت بناهای تاریخی در سال گذشته افزود: میزان اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای ملی و استانی سال ۹۳ در مقایسه با سال ۹۲ در حوزه مرمت و حفاظت بناها ۹۰ درصد افزایش داشت اما این میزان نیز جوابگوی نیاز استان نیست.

جباری با اشاره به تعداد قراردادهای منعقد شده و کارگاههای حفاظت و مرمت بناها و  مطالعات، ساماندهی نسخ خطی و اشیاء منقول فرهنگی و تعیین حرایم عنوان کرد: در سال ۹۲ تعداد پروژه ها و کارگاههای فعال ۱۸ مورد بوده که در سال ۹۳ به ۳۰ مورد رسیده که این میزان ۷۰ درصد رشد نشان می دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی مهمترین پروژه ها و کارگاه های مرمت و حفاظت استان را که از محل اعتبارات سال ۹۳ فعال هستند، ۲۸ مورد نامید و اضافه کرد: مبلغ ۴۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی برای فعال سازی و شروع عملیات این پروژه ها هزینه شده که درصد زیادی از اقدامات حفاظتی این پروژه ها رو به اتمام است.

جباری با بیان اینکه امسال با ۳۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته ۱۶ اثر تاریخی استان در حال مرمت است عنوان کرد: دژ بسطام، مجموعه جهانی تخت سلیمان، بازار تاریخی ارومیه و خوی، مسجد امام شافعی، خانه ارباب دیزج سیاوش، مدرسه تاریخی ۲۲ بهمن، بنای کلاه فرنگی، ساختمان دارایی، ساختمان بانک ملی، شیر و خورشید ماکو، حمام بیگ جوان، مسجد جامع ارومیه، مجموعه جهانی قره کلیسا و مسجد سردار از جمله این آثار هستند.

به هر روی وجود طبیعت زیبا و دلنواز و گستردگی آثار و بناهای تاریخی، آذربایجان غربی را در ردیف مناطقی با قابلیت بالا در امر گردشگری کشور قرار می‌دهد، که باید نسبت به ظرفیتهای موجود نیز از اعتبارات مرمتی و حفاظتی بهره ببرد.

بهره‌ مندی آذربایجان غربی از آثار و ذخایر ارزشمند فرهنگی، تاریخی و باستانی و مناظر دل انگیز طبیعت بکر در جای جای این استان از شمالی ‌ترین نقطه تا جنوبی ‌ترین آن پراکنده شده ولی متاسفانه عدم توجه کافی مسئولان این ظرفیت را از بین می برد.