حسن ولی زاده درخصوص اصلی ترین رئوس فعالیت درطول سال گذشته و مهم ترین ویژگی بارز مدیریت یک سال ازمدیریت خود دراین دانشگاه، گفت: درآغاز مسئولیت بردانشگاه براساس برنامه های بالادستی آموزش عالی ومطابق با برنامه ارائه شده وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی و نیز نقشه جامع علمی کشورمصوب شورای عالی انقلاب […]

حسن ولی زاده درخصوص اصلی ترین رئوس فعالیت درطول سال گذشته و مهم ترین ویژگی بارز مدیریت یک سال ازمدیریت خود دراین دانشگاه، گفت: درآغاز مسئولیت بردانشگاه براساس برنامه های بالادستی آموزش عالی ومطابق با برنامه ارائه شده وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی و نیز نقشه جامع علمی کشورمصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی ، برنامه ای ارائه شده که چهارچوب فعالیت ها براساس آن هدف گذاری شده و دنبال می شود. یکی ازبخش های اصلی این برنامه، ایجاد آرامش، امنیت و حفظ استقلال دانشگاه برای  بسترسازی اجرای هر چه بهتر و مطلوب تر سایر برنامه ها بوده است و درطول یک سال گذشته نیز تلاش کرده ایم، این فضای آرام چه درجمع اساتید و کارکنان گرامی و چه درجمع دانشجویان ایجاد شود یعنی به بیان بهتر تمام سعی ما براین استوار بود که فضای نقد و اظهارنظرِ آزادانه دردانشگاه حاکم شود و من احساس می کنم این فضا بحمدالله دردانشگاه به وجود آمده است.

وی ادامه داد: به طورکلی می توان گفت تاحدودی موفق شده ایم بستر و فضای مناسب برای توسعه و پیشرفت دانشگاه را ایجاد کنیم. ضمن اینکه باید توجه داشت پیشرفت و توسعه دانشگاه امری نیست که درطول چند ماه و یا یک سال میسرگردد و به نظرم مهمترین دستاورد و ویژگی بارز مدیریت دانشگاه درطول یک سال گذشته، استقرار فضای تعامل با ارکان دانشگاه و حاکم شدن آرامش و بوجود آمدن فضای نقد و استقرار فضای باز در دانشگاه بوده است.

وی درخصوص ارزیابی میزان موفقیت و حصول اهداف برنامه خود افزود: میزان موفقیت هر برنامه، باید متناسب با امکانات و شرایط موجود سنجیده شود، امّا بنده براین باورم که شیوه مدیریت درطول یک سال گذشته تغییرمثبت داشته و همانگونه که درسئوال قبل نیز پاسخ داده شد دراستقرار فضای آرام و ترویج نقدپذیری و تعامل با ارکان دانشگاه با یاری خداوند متعال و همکاری اعضای هیئت رئیسه توفیقات چشمگیری حاصل شده است. هرچند که با نقطه مطلوب فاصله زیاد است ولی به طور خلاصه می توان گفت دراجرای مدیریت مشارکتی توفیقات نسبی حاصل شده است.

رئیس دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان ازعملکرد حوزه پژوهش این دانشگاه باعنایت به اینکه یکی ازاصلی ترین رسالت های دانشگاه، پژوهش می باشد و رشد و توسعه پژوهش دردانشگاه را از اصلی ترین دغدغه های خود در سخنرانی ها و جلسات متعدد بیان کرده است، گفت: پژوهش و توسعه آن ازبزرگترین دغدغه های من بوده و می باشد. البته پژوهش درکنار آموزش یکی ازبحث های مهم برای ارتقای دانشگاه می باشد و بیشتر شاخص های رتبه بندی دانشگاه ها اغلب مربوط به این حوزه هست.

وی اضافه کرد: لذا به همین دلیل درحال حاضر بیشتر دانشگاه ها به سمت دانشگاه نسل سوم ( دانشگاه کارآفرین) در حال حرکت اند و ما نیز باید این نکته را فراموش نکنیم. درحقیقت پژوهش نیز به حد بسیار زیادی وابسته به آموزش می باشد و نباید از حوزه آموزش دانشگاه غافل ماند به عنوان مثال فراهم آوردن امکانات و فضای مناسب آموزشی برای اساتید و مرتفع نمودن مشکلات استاد و دانشجو خود رشد کمی وکیفی پژوهش را به دنبال خواهد آورد. راه توسعه پژوهش از فراهم آوردن زمینه و بستر مطلوب آموزش برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی اعم از ایجاد فضاهای فیزیکی مناسب، آزمایشگاه و کارگاه های مجهز هموارخواهد شد و باید با وضع مجموعه ای از آئین نامه های داخلی و سیاست گذاری در دانشگاه برای تحقق دانشگاه کارآفرین و به تبع آن نقش آفرینی مؤثر دانشگاه برای تحقق اقتصاد دانش بنیان گام برداریم.

ولی زاده درخصوص  مطلوب بودن نحوه تعامل مجموعه مدیریت دانشگاه با دانشجویان، اساتید و کارکنان و نقدپذیری مسئولین این دانشگاه گفت: همیشه و درهمه جا مطرح کرده ام که دفتر کار بنده به روی اساتید، کارکنان و دانشجویان همیشه باز بوده و خواهد بود و در طول سال گذشته تا حدامکان درجلسات متعددی با اساتید، کارکنان و دانشجویان شرکت کرده و از نزدیک با نظرات و پیشنهادات ارکان دانشگاه آشنا شده و نظرات این بزرگواران درتصمیم گیری ها دخالت داده شده است و به بیان بهتر موفق شده ایم گامی درجهت مدیریت مشارکتی دردانشگاه برداریم.

وی درخصوص مهم ترین معیارها و شاخص های انتصابات دراین دانشگاه و اینکه آیا این انتصابات توانسته است درپیشبرد اهداف برنامه یاری کند، گفت: درمورد معیارها و شاخص های انتصابات باید بگویم توجه به اصل شایسته سالاری و بکارگیری افراد متعهد و متخصص درمدیریت دانشگاه برای بنده مهم و به صورت یک اصل خدشه ناپذیر بوده است. برای بنده مهم است که فردی که درمنصب مدیریت و مسئولیت دردانشگاه قرارمی گیرد بدون غرض و سلیقه شخصی اعمال مدیریت کنید. خوشبختانه دانشگاه دارای افراد آگاه و توانمند با پتانسیل های بالای علمی، فرهنگی و سیاسی می باشد و اعتقاد دارم که همه ما باید درمسائل سیاسی و اجتماعی حضور فعال و تأثیرگذار داشته باشیم و درعین حال نباید به هیچ عنوان فکر و گرایش سیاسی را در مسئولیت ها دخالت داد. این موضوع را حتی الامکان خود بنده در انتصاب معاونان دانشگاه رعایت کرده و سعی کرده ام به ویژه در انتصابات فراجناحی عمل کنم و این روند کاملاً ملموس و عینی می باشد.

ولی زاده درخصوص راهبرد فرهنگی و سیاست کلان یکی ازحوزه های فعال و پویای این دانشگاه که حوزه فرهنگی و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی می باشد، گفت: حوزه فرهنگی این دانشگاه، حوزه وسیع، پیچیده و مهم دانشگاه می باشد و اعتقاد دارم که اگر بخواهیم دربرنامه های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه موفقیت حاصل شود. باید همدلی و همکاری و تعامل دربین فعالان این حوزه حاکم شود و دانشجویان و فعالان فرهنگی با حفظ و رعایت آئین نامه ها و حدود و مقررات بتوانند آزادانه درفضای باز به فعالیت بپردازند. در همین راستا دردانشگاه برای سومین تشکل دانشجویی یعنی انجمن اسلامی دانشجویان مجوز تأسیس صادر شده است. درحوزه فرهنگی دانشگاه اکثر برنامه های فرهنگی با مشارکت دانشجویان و اعضای تشکل های دانشجویی، انجمن های علمی و کانون های فرهنگی دانشجویان اجرا شده است. ازجمله مراسمات و برنامه های فرهنگی اجرا شده درسال قبل می توان به برگزاری اولین همایش علمی اندیشه های آیت الله شهیدمدنی(ره)، میزبانی جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه های منطقه دو کشور، برگزاری نمایشگاه دفاع مقدس، یادواره شهدای دانشجو و اردوی راهیان نور که نشان از پویایی این حوزه در دانشگاه می باشد، اشاره کرد.

وی درخصوص حوزه عمرانی و فنی این دانشگاه و برنامه ها دراین حوزه و عملیات اجرایی پروژه های نیمه ساخت و نیمه کاره این دانشگاه، که با سرعت قابل توجه آغاز شده است، گفت: همانطور که می دانیم مشکل کمبود فضای فیزیکی برای اساتید، دانشجویان و کارکنان دردانشگاه کاملاً ملموس و محسوس بوده وفضای آزمایشگاهی و کارگاهی موجود دردانشگاه متناسب با تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی نبوده و حتی اتاق کار مناسب و شایسته اعضای هیئت علمی دردانشگاه مطلوب نمی باشد. برای حل این مشکل، ازهمان ابتدای کار اجرای پروژه های عمرانی ساختمان دانشکده های فنی و مهندسی و کشاورزی را به عنوان اولویت های کاری و برنامه های اساسی عمرانی تعریف کرده و دراین راستا پروژه ساختمان دانشکده فنی و مهندسی که چندین سال درمرحله فونداسیون متوقف بود و نیز پروژه دانشکده کشاورزی به صورت غیرفعال و متوقف مانده بود را با پیگیری ها و با تلاش های همکاران حوزه اداری و مالی عملیات اجرایی این پروژه ها آغازشده و با سرعت درحال پیشرفت است.

رئیس دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان از اقدامات و دیدار های خود و معاونان و مجموعه مدیران این دانشگاه که درطول سال گذشته با مجموعه وزارت علوم و مجموعه مدیریت استان صورت گرفته است، گفت: ارتباط دانشگاه با مجموعه مدیریت استان و مجموعه وزارت علوم در حد خوبی بوده و ما به همان اندازه که درداخل دانشگاه اعتقاد به تعامل و ارتباط نزدیک با ارکان دانشگاه داریم به همان اندازه نیز رشد و توسعه دانشگاه و رسیدن به اهداف عالیه دانشگاه را در گرو ارتباط و تعامل نزدیک با مسئولان وزارت علوم و مسئولان استان اعم از استاندار و نمایندگان مردم شریف تبریز، آذرشهر و اسکو درمجلس شورای اسلامی ضروری می دانیم .

وی درخصوص دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان را که درچندین سال گذشته با مشکل اعتبارات و بودجه مواجه بوده است،  از تدابیر و اقدامات برای برون رفت از این مشکل، افزود: مشکل اعتبارات البته نه فقط در دانشگاه ما بلکه در اکثر دانشگاه ها به چشم می خورد امّا این مشکل دردانشگاه ما به دو دلیل حادتر و شدیدتر است اول  اینکه این مشکل اعتبار ازسال های قبل به صورت پایه ای حل نشده  و دانشگاه همواره با مسائل مالی روبرو بوده است و دوری دانشگاه از مرکز استان و موقعیت خاص آن هزینه های جاری بیشتری به نسبت سایر دانشگاه ها برای دانشگاه تحمیل کرده وبه عبارتی دانشگاه را در طول سال های گذشته با مشکل اساسی دراعتبارات مواجه ساخته است.   با پیگیری های سال ۹۳ در بودجه و اعتبارات دانشگاه، ما شاهد دو برابرشدن بودجه عمرانی و دو برابر شدن اعتبارات محوطه سازی و تعمیر و تجهیز و افزایش حدود ۳۰ درصدی اعتبارات هزینه ای بودیم.

ولی زاده ازحوزه دانشجویی و اقدامات و تدابیری که برای رفع مشکلات دانشجویان به ویژه درحوزه های  خوابگاهی و رفاهی و ایاب  وذهاب، گفت: ازجمله اقدامات انجام شده دراین حوزه می توان به فعال ترکردن بخش مشاوره، پیگیری حل مشکلات ایاب و ذهاب دانشجویان به ویژه ریل باس دانشگاه، نظارت مستمر با همکاری شورای صنفی دانشجویان از نحوه ارائه خدمات و کیفیت و کمیت آن به دانشجویان، اقدام به احداث فاز اول خانه فرهنگ در خوابگاه پسران، تصویب جذب دو نفر کارشناس آمبولانس ازمهر ماه ۹۴، دو منویی کردن وعده ناهار دانشجویان، انجام بازدیدهای منظم از بهداشت و نظافت و امکانات خوابگاهی و تلاش برای رفع مشکلات اساسی و نیز توسعه فضاهای ورزشی برای دانشجویان اشاره کرد .

وی باتوجه به اینکه یکی از رویکردها و سیاست وزارت علوم، تحقیقات وفناوری کیفی سازی آموزش عالی و گسترش تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها است، از اقدامات و تصمیم گیری ها درحوزه آموزش این دانشگاه، افزود: درسال های اخیر به دنبال رشد کمی دانشگاه ها و توزیع منابع محدود وزارت علوم دربین دانشگاه های متعدد، مشکلاتی برای بسیاری از دانشگاه ها پدید آمده است و دانشگاه ما نیز از این موضوع مصون نمانده و با توجه به اینکه بقا و حضور فعال دانشگاه ها درعرصه علم و فناوری و پژوهش نیازمند ارتقای مجموعه ای از شاخص ها می باشد، ما نیز درتلاش هستیم با برنامه ریزی های لازم درجهت گسترش تحصیلات تکمیلی و تأسیس رشته های بین رشته ای و جذاب و تقاضا محور گام برداشته و به سمت جذب مأموریت محور و معنی دار و نیاز محور اعضای هیئت علمی جدید برای دانشگاه ، حرکت کنم.

رئیس دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان درپایان گفت: نقش تک تک همکاران اعم از اساتید، کارکنان و دانشجویان درپیشرفت و اعتلای دانشگاه بسیار مؤثر است و بنده بزرگ ترین امکان و ظرفیت دانشگاه را وجود نیروی انسانی متعهد و متخصص دردانشگاه می دانم و از زحمات و صبر و تحمل مشکلات ناشی از کمبود اعتبارات و سایر مشکلات از همکاران گرامی و دانشجویان عزیز تشکر می کنم و این نوید را می دهم که به یاری خدا و همکاری همه این عزیزان شاهد برطرف شدن بسیاری از مشکلات مالی در آینده نزدیک خواهیم بود.