محمدعلی باغستانی در بازدید از باغات گردو در آذرشهر اظهار داشت: این آفت چوب‌خوار در تمام باغات گردوی کشور در حال گسترش است به طوری در استان کرمان به مرحله طغیان رسیده است. وی گفت: اجرای طرح مبارزه با کرم خراط در آذرشهر می‌تواند الگوی مناسبی برای کنترل این آفت در تمام استان‌ها باشد. باغستانی […]

محمدعلی باغستانی در بازدید از باغات گردو در آذرشهر اظهار داشت: این آفت چوب‌خوار در تمام باغات گردوی کشور در حال گسترش است به طوری در استان کرمان به مرحله طغیان رسیده است.

وی گفت: اجرای طرح مبارزه با کرم خراط در آذرشهر می‌تواند الگوی مناسبی برای کنترل این آفت در تمام استان‌ها باشد.

باغستانی مهم‌ترین علت شیوع این آفت را بروز خشکسالی‌های اخیر در کشور اعلام کرد و گفت: موثرترین روش کنترل آفت کرم خراط یا همان پروانه فری استفاده از سیم‌های فرمونی برای ایجاد اختلال در روند جفت‌گیری این حشره است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با هشدار به کشاورزان استان‌های زنجان، گیلان و قزوین در خصوص طغیان آفت مگس زیتون افزود: بهره‌برداران این سه استان هر چه سریع‌تر با مراجعه به مراکز جهادکشاورزی، عملیات کنترل این آفت را اجرا کنند.

وی گفت: طرح آفت‌زدایی از باغات زیتون هفته آینده از استان قزوین آغاز می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز در این بازدید گفت: کرم خراط از آفت‌های بومی استان است که به علت تغییر اقلیم، محدودیت منابع آبی و تنش خشکسالی به آفت درجه یک درختان گردو در آذربایجان‌شرقی تبدیل شده است.

ایوب ایرانی‌فام آبیاری منظم، تغذیه مناسب باغات، حذف شاخه‌های آلوده و استفاده از خمیر ویژه را مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از شیوع این آفت اعلام کرد و گفت: استفاده از سموم شیمیایی برای نابودی این آفت موثر نیست و باید سیم‌های فرمونی برای اخلال در جفت‌گیری پروانه فری به کار گرفته شود.

هم اکنون آفت کرم خراط ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات گردو را در شهرستان‌های آذرشهر، اسکو، شبستر و عجب‌شیر در آذربایجان‌شرقی آلوده کرده است.

شهرستان آذرشهر با تولید سالانه ۲ هزار و ۷۵۰ تن گردو در یک هزار و ۱۰۰ هکتار باغ، از قطب‌های تولید این محصول در شمال‌غرب کشور محسوب می‌شود.

طرح مقابله و کنترل کرم خراط از اردیبهشت امسال در آذرشهر آغاز شده است.