اعتراض/تبعیض جنسیتی در هالیوود
اعتراض/تبعیض جنسیتی در هالیوود

البته در این صنعت زن‌ها ثابت کرده‌اند که می‌توانند مانند مردها دستمزد داشته باشند. حتی در فیلم‌هایی که تمرکزشان روی مردها ست جای شخصیت زن اصلی داستان محفوظ است؛ در داستان، احساسات و تجربیات این زن ارزشمند شمرده می‌شود و دست آخر هم دستمزد بازیگر نقش این زن کمتر از یک مرد داده می‌شود. پردرآمدترین […]

vatsonالبته در این صنعت زن‌ها ثابت کرده‌اند که می‌توانند مانند مردها دستمزد داشته باشند. حتی در فیلم‌هایی که تمرکزشان روی مردها ست جای شخصیت زن اصلی داستان محفوظ است؛ در داستان، احساسات و تجربیات این زن ارزشمند شمرده می‌شود و دست آخر هم دستمزد بازیگر نقش این زن کمتر از یک مرد داده می‌شود.

پردرآمدترین بازیگرهای زن فیلم‌های درام تنها ۴٠ درصد دستمزد همبازی‌های مرد خود را به خانه می‌برند. در فهرست پردرآمدترین بازیگرهای مرد ٢٠١٣ مجله فوربس، «رابرت داونی جونیور» که در جایگاه نخست قرار دارد، درآمدش ١٠ میلیون بیشتر از جمع درآمد پنج بازیگر زن نخست فهرست پردرآمدترین بازیگرهای زن ٢٠١٣ بوده است. «لیم نسون» بازیگر فیلم‌های اکشن، که رتبه دهم جدول پردرآمدترین بازیگرهای مرد را به خود اختصاص داد، دستمزدی معادل پردرآمدترین بازیگر زن، «آنجلینا جولی» دارد. این اخبار قدیمی است و در این مدت بازیگرهای زن مدام از داستان‌های استاندارد دوگانه دستمزدها صحبت می‌کردند؛ «پاتریشیا آرکت» ماه فوریه به هنگام دریافت جایزه اسکار گفت: «روی صحبتم به زنی است که مادر شده، به تمامی مالیات‌دهنده‌ها و شهروندهای این ملت، ما باید برای حقوق برابر یکدیگر بجنگیم. وقت آن است که همگی دستمزدی برابر داشته باشیم و زن‌ها در ایالات متحده امریکا از حقوق برابر برخوردار باشند. سال گذشته در همان مراسم «کیت بلانشت» خطاب به مسوولان صنعت سینما گفت: «هنوز هم ابلهانه به ایده‌ اینکه فیلم‌هایی که موضوع زنانه دارند و زن‌ها در آن بازی می‌کنند، سطحی هستند، باور دارید این‌طور نیست.
مخاطب این فیلم‌ها را می‌بیند و در واقع درآمد این بازیگرهای زن از بازی در همین فیلم‌هاست. زمین گرد است.»

«جنیفر انیستون»، «کیم کاترال»، «سلما هایک»، «اما واتسون»، «شارلیز ترون» اعتراض خود را از وضع موجود اعلام کردند. همچنین اوایل همین ماه «آماندا سیفرید» اعلام کرد که دستمزد او معادل ١٠ درصد حقوق یک بازیگر مرد در یک فیلم پرهزینه است. «فرانسیس مک‌دورمند»، بازیگر برنده اسکار و همسر «جوئل کوئن»، همین رقم را برای بازی در «ترانسفورمرز: تاریکی ماه» دریافت کرده بود. مک‌دورمند در این باره گفت: «خیلی خوشحالم همان‌قدر که صنعت سینما برای من ارزش قایل است، دستمزد گرفتم. اما این مقدار پولی نیست. ١٠ برابر این دستمزد را بازیگر مردی که همسن و سال من است، تجربه و شهرت من را دارد، می‌گیرد. هیچ‌وقت بازیگر‌های زن و مرد به اندازه یکدیگر دستمزد نمی‌گیرند و این وضع باید تغییر کند.»

از طرفی در ١٧ سال گذشته تعداد فیلمسازان زن فیلم‌های پرفروش موفق کم شده است؛ تنها پنج درصد تصویربرداران، زن هستند و وقتی نوبت جایگزین‌های بازیگران می‌شود، آمار آنها به کمتر از ٢٠ درصد رسیده است. ورای این آمار و ارقام، سینما مدیومی یا جامعه‌ای آرمان‌گرا محسوب می‌شود؛ جامعه‌ای که نمادهای مشهود آن را شکل داده‌اند. فرض بیننده بر این است که هر آنچه روی پرده سینما می‌بیند، حالت طبیعی جامعه است. آسیب‌زننده‌ترین آشکارسازی‌ها به هنگام هک شدن سیستم‌های اطلاعاتی کمپانی سونی صورت گرفت که در آنها مشخص شد، «جنیفر لارنس»، بازیگر زن فیلم «حقه‌بازی امریکایی» به کارگردانی «دیوید او راسل» دو درصد کمتر از بازیگران مرد این فیلم دریافت کرده است. و این در حالی بود که یک سال قبل از فیلم «حقه‌بازی امریکایی»، لارنس جایزه اسکار را به خانه برده بود که این موضوع نقطه عطف بسیاری از فیلم‌ها به شمار می‌رود.

در پی این فاش‌سازی «شارلیز ترون» در مصاحبه‌ای که با مجله «ال یو کی» داشت معنای حقیقی «فمینیسم» و اهمیت حقوق برابر را توضیح داد. شارلیز ترون را آخرین بار در فیلم اکشن «مکس دیوانه: جاده خشم» دیدیم. پس از هک ایمیل‌های سونی و مشخص شدن دوگانگی در میزان دستمزدهای بازیگران «حقه‌بازی امریکایی»، او در نظر داشت برای بازی در فیلم «شکارچی» سر دستمزد وارد مذاکره شود. او ١٠ میلیون به رقم دستمزد خود اضافه کرد تا هم‌پای هم‌بازی‌اش «کریس همسورث» بگیرد.

میزان دستمزدها حاکی از آن است که مردها حاکم مطلق استودیوهای هالیوودی هستند. یکی از روسای کمپانی «کلمبیا پیکچرز» حدود یک میلیون بیشتر از همکار زنش دریافت می‌کند. از ١٧ کارمند کمپانی سونی که در سال بیش از یک میلیون دلار درآمد دارند، تنها یک نفر آنها زن بود که احتمال می‌رود «ایمی پاسکال» باشد. البته وقتی سیستم‌های سونی هک شد، ایمی پاسکال از این کمپانی اخراج شد. براساس اطلاعات سازمان کار امریکا زنانی که زمینه فعالیت‌شان حرفه‌های هنری، سرگرمی، ورزش و صنعت رسانه را در برمی‌گیرد، ٨۵ درصد حقوق همکاران مرد خود را دریافت می‌کنند. زنانی که در تمامی بخش‌ها به صورت تمام وقت مشغول کار هستند به‌طور میانگین ۵/٨٢ درصد کمتر از مردها حقوق می‌گیرند. با این وجود به نسبت دیگر صنعت‌های هنری و سرگرمی، می‌توان این‌طور در نظر گرفت که هالیوود طرفدار حقوق تساوی بین زن و مرد است. در این راستا بازیگران مرد برای بی‌طرفی‌شان برای حقوق برابر مورد اعتراض قرار گرفتند. این بازیگران نه تنها سکوت اختیار کردند بلکه از پذیرفتن نقش‌های فرعی سرباز می‌زنند.

منبع: روزنامه اعتماد