طاهر انتظاری ملکی افزود: همانطور که بر روی بسته این داروها نوشته شده داروهای مکمل به منظور درمان، پیشگیری و یا تشخیص نمی باشد. وی ادامه داد: مکمل های دارویی دارای ترکیباتی ویتامینه، برخی املاح و گیاهان دارویی می باشند که مصرف آنها برای افرادی که تغذیه مناسبی ندارند، توصیه می شود. انتظاری گفت: مصرف […]

طاهر انتظاری ملکی افزود: همانطور که بر روی بسته این داروها نوشته شده داروهای مکمل به منظور درمان، پیشگیری و یا تشخیص نمی باشد.

وی ادامه داد: مکمل های دارویی دارای ترکیباتی ویتامینه، برخی املاح و گیاهان دارویی می باشند که مصرف آنها برای افرادی که تغذیه مناسبی ندارند، توصیه می شود.

انتظاری گفت: مصرف این دارو ها اغلب به افراد سالمند، بیمارانی که دچار ضعف و در دوره نقاهت بیماری قرار دارند و بعضا برای بانوانی که دچار یائسگی شده اند، توصیه می شود.

وی با اشاره به اینکه باید توجه کرد که نظارت برروی داروهای مکمل همانند سایر داروهای رسمی انجام نمی شود، افزود: اینکه داروهای مکمل شامل چه اجزایی هستند و دوز اجزای تشکیل دهنده آن به چه میزان است به طور دقیق مشخص نیست و مورد نظارت سازمان های دارویی معتبر از جمله FDA نیز قرار ندارند.

این متخصص داروسازی بالینی خاطرنشان کرد: برخلاف تصور عموم در خصوص اینکه مصرف این داروها بی خطر و بدون عوارض جانبی است، باید گفت که در برخی موارد مصرف این داروها مخاطره آمیز بوده و ضروری است با مشورت پزشک یا داروساز مصرف شود.

وی ادامه داد: برای مثال افرادی که داروهای آنتی کواگولانت (ضد ترومبوز) مانند وارفاین دریافت می کنند مصرف فراورده هایی همچون زنجبیل، سیر، جینکو، جینسنگ و ویتامین ‘K’ که اغلب در مکمل های دارویی وجود دارد باعث تغییر اثرات دارو شده و موجب افزایش ریسک خونریزی یا ترومبوز می شود.

انتظاری بر پرهیز از مصرف خودسرانه مکمل های دارویی در دوران بارداری، بدون توصیه پزشک یا داروساز تاکید کرد و گفت: به عنوان مثال برخی مکمل های دارویی به دلیل دارا بودن ویتامین ‘ آ ‘ به خصوص دوزهای بالای شش هزار واحد این ویتامین، می توانند بر روی جنین اثرات سوء ایجاد کند.

وی در خصوص مصرف فراورده هایی همچون امگا سه، اظهار کرد: به دلیل عدم نظارت دقیق بر تولید این فراورده ها ممکن است در داخل آن ناخالصی هایی همچون جیوه و دیگر فلزات سنگین وجود داشته باشد که خود موجب مسمومیت در بدن و بر روی جنین گردیده و ضروری است این مکمل ها خودسرانه و بدون مشورت با پزشک یا داروساز مصرف نشود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید کرد: باید توجه داشت که در برخی موارد مصرف مکمل ها نمی تواند جایگزین کمبود ویتامین ها و املاح بدن شود و در طولانی مدت می تواند برای بدن مضر باشد، به عنوان مثال نقص ویتامین “د” در کشور ما بسیار شایع می باشد که تجویز مکمل های دارویی که اغلب بین ۴۰۰-۲۰۰ واحد ویتامین ‘ د ‘ دارند قادر به درمان آن نیستند.

وی اظهار کرد: مطالعات نشان می دهد مصرف بیش از حد برخی مکمل ها از جمله ویتامین ب باعث افزایش برخی سرطان در افراد شده است.
انتظاری در خصوص مکمل های پروتیینی که توسط ورزشکاران مصرف می شود، گفت: این مکمل ها در کوتاه مدت ضرری ندارد ولی در طولانی مدت باعث افزایش آسیب های کبدی و کلیوی می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه برخی از مکمل های پروتیینی از راه های قانونی وارد کشور نمی شوند به همین دلیل هیچ نظارتی برروی این مکمل ها وجود ندارد و در برخی موارد حاوی فراورده های هورمونی هستند که بر روی آن ذکر نمی شود.

این متخصص داروسازی بالینی خاطرنشان کرد: فراورده های هورمونی دارای مشتقات آندروژنی (هورمون های مردانه) هستند که مصرف آن ها باعث اختلالات جنسی، ناتوانی جنسی و حتی منجر به عقیمی فرد نیز می شود و همچنین افسردگی، خشونت و بزرگ شدن سینه ها در مردان از دیگر عوارض آن است.

وی در خصوص مکمل های کاهش وزن نیز گفت: در این مکمل ها آمفتامین های غیر مجاز (گروهی از داروهای محرک مغز) و سایر محرک های عصبی و داروهایی که از بازار دارویی حذف شده در آن استفاده می شود که باعث کاهش اشتها و در طولانی مدت سبب افسردگی و اختلالات روانی می شود که برای بدن مضر است.

انتظاری در خصوص مصرف مکمل های گیاهی نیز هشدار داد و افزود: مصرف خودسرانه این مکمل ها موجب ایجاد تداخلات دارویی می شود.

وی اظهار کرد: بطور کلی در مطالعات بالینی صورت گرفته، کارایی این داروها ثابت نشده و مدارک قوی دال بر اثردهی آن وجود ندارد.