جنگل ارسباران پاکسازی می‌شود
جنگل ارسباران پاکسازی می‌شود

حمید قاسمی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به ۸ مرداد به عنوان «جنگل، رمز حیات» انتخاب و شعار آن نیز «نگذاریم بمیرد جنگل که جهان خواهد مرد» انتخاب شد، اظهار داشت: جنگل‌ها ۴۰ درصد آب شیرین جهان را تامین می‌کنند و از این جهت نقش بسیار مهمی در زندگی و حیات موجودات […]

شحمید قاسمی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به ۸ مرداد به عنوان «جنگل، رمز حیات» انتخاب و شعار آن نیز «نگذاریم بمیرد جنگل که جهان خواهد مرد» انتخاب شد، اظهار داشت: جنگل‌ها ۴۰ درصد آب شیرین جهان را تامین می‌کنند و از این جهت نقش بسیار مهمی در زندگی و حیات موجودات زنده دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی اهمیت جنگل‌ها را بسیار مهم دانست و گفت: از جنبه زیست محیطی جنگل‌ها در تولید اکسیژن مورد نیاز برای موجودات زنده، تعدیل و تنظیم درجه حرارت کره زمین، تغذیه سفره آب‌های زیر زمینی، حفاظت خاک و جلوگیری از فرسایش آن، جذب گازهای آلاینده محیط زیست، پناهگاه حیات وحش نقش بسیار حیاتی دارند.

وی افزود: در استان آذربایجان‌شرقی جنگل‌های ارسباران با مساحت ۱۶۴ هزار هکتار که ۱۵۴ هزار هکتار از آن جز مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست بوده و به خاطر زیست بوم‌های گوناگون، ارزش بیولوژیک بسیار بالا و گونه‌های گیاهی و جانوری منحصربه‌فرد به عنوان ذخیره گاه زیست کره شناخته می‌شود.

قاسمی گفت: این جنگل‌ها در شمال شرق استان آذربایجان‌شرقی و در مجاورت استان اردبیل و مرز شمالی کشور با کشورهای ارمنستان و آذربایجان قرار دارد و بیشتر در جنوب رود ارس و کوه‌های «قراچه‌داغ» متمرکز هستند و از نظر جغرافیای جنگل، جنگل‌های ارسباران متعلق به جنگل‌های کوهستانی پهن برگ مخلوط هستند که حدفاصل بین جنگل‌های نم پسند خزری و نیمه خشکی پسند مناطق استپی و جنگل‌های زاگرس به حساب می‌آیند و از نظر ترکیب گیاهی این جنگل‌ها بیشتر به جنگل‌های شمال ایران شباهت دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با اشاره به برنامه‌های متعدد فرهنگی و آگاهی رسانی برای این روز گفت: یکی از برنامه‌هایی که در ۸ مرداد اجرا خواهد شد، پاک‌سازی جنگل ارسباران است و در این برنامه از فعالان زیست محیطی در حوزه محیط طبیعی، محیط‌بانان و جنگل‌بانان نیز تقدیر خواهد شد.

منطقه حفاظت شده ارسباران از نظر تنوع گونه‌ای جانوری در سطح جهان کم نظیر است تاکنون ۲۱۵ گونه پرنده، ۲۹ گونه خزنده، ۵ گونه دوزیست، ۴۸ گونه پستاندار و ۱۷ گونه ماهی در مناطق مختلف ارسباران شناخته شده، و برخی دیگر از گونه های جانوری در این جنگل ها به دلایل مختلف ناشناخته مانده است. این منطقه همچنین، زیستگاه پستاندارانی چون مارال ،شوکا، بز وحشی،پلنگ، گراز، خرس قهوه ای، سیاه گوش، گربه جنگلی، سمور سنگی، خرگوش، شغال، روباه معمولی، تشی، خارپشت اروپایی و… از پرندگان منحصر به‌فرد سیاه خروس قفقازی و قرقاول ارسباران و انواع پرندگان شکاری دوزیستان در این زیستگاه زیبا زندگی می‌کنند.

در سال‌های اخیر اجرای مطالعات در باره احیای نسل « مارال»، گوزن منقرض شده در این منطقه یکی از کارهای انجام شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی در فضایی به وسعت ۱۸۴ هکتار از اراضی مرکز تحقیقاتی «آینالو» است.

پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده ارسباران از جلوه‌های طبیعی آن است که متناسب با تغییر فصول سال، زیبایی خاصی به طبیعت منطقه می دهد.

جنگل‌های ارسباران به دلیل داشتن یک‌هزار و ۷۳ گونه گیاهی و ۱۷۰ گونه درختی، شامل ۴۲ تیپ مرتعی و ۱۴۳ واحد جنگلی از زمره یکی از مناطق با ارزش ژنتیکی جهان شناخته شده است و به جهت برخی ویژگی های خاص یک منطقه رویشی مستقل، با نام منطقه جنگلی ارسباران معروف است.

درختان این جنگل پهن برگ و مخلوط به چیزی بین حالت نم پسند جنگل‌های شمال و نیمه خشکی پسند استپها و جنگل‌های زاگرس است. نمونه درختان آن کرب، داغداغان، زبان گنجشک، اوری، سماق، بلوط، گیلاس وحشی، افرا  و غیره است.