ضرورت ترویج ورزش زورخانه ایی در استان/جایشگاه شانزدهم آذربایجان شرقی در ورزش های پهلوانی
ضرورت ترویج ورزش زورخانه ایی در استان/جایشگاه شانزدهم آذربایجان شرقی در ورزش های پهلوانی

سردار غلام عسگر کریمیان به مناسبت هفته ترویج فرهنگ پهلوانی در جمع خبرنگاران گفت: بعضا در برخی رسانه ها اعلام شده بود که بنده هیچ اطلاعی از ورزش های باستانی  ندارم و چرا در این سمت قرار گرفتم که می خواهم به دو مورد اشاره کنم یکی اینکه اصلا من با ورزش باستانی و پهلوانی […]

qqسردار غلام عسگر کریمیان به مناسبت هفته ترویج فرهنگ پهلوانی در جمع خبرنگاران گفت: بعضا در برخی رسانه ها اعلام شده بود که بنده هیچ اطلاعی از ورزش های باستانی  ندارم و چرا در این سمت قرار گرفتم که می خواهم به دو مورد اشاره کنم یکی اینکه اصلا من با ورزش باستانی و پهلوانی بزرگ شده ام و از سال ۱۳۵۹ که اولین زورخانه مردمی در شهرمان افتتحاح شد ، مشغول ورزش در این زورخانه شدم هرچند به خاطر جنگ فاصله ایی ایجاد شد ولی هیچ گاه ارتباطم را با ورزش باستانی و پهلوانی قطع نکرده ام و حتی در مسابقات کشوری نیز مقام دار هستم و علاوه  بر این موضوع چهار سال به عنوان مسئول ورزش پهلوانی و زورخانه ایی استان اردبیل با بالاترین رای موافق و بدون رای مخالف بودم ، خدمت کرده ام. در اینجا نیز از مجمع خواهش کردیم که کاندیداها برنامه ارایه دهند و اعضای مجمع به برنامه ها رای دهند نه به اشخاص که  مرا به عنوان مسئول و خادم این ورزش انتخاب کردند.

وی اضافه کرد:  دلیل دیگر حضورم فرامین حضرت امام می باشد که فرموده اند “برای رشد سنت ها و خصلت های ویژه پهلوانی باید زورخانه ها در کشور حفظ و تقویت شود” وقتی این حکم را فرموده اند بنده حقیر به عنوان سرباز ولایت اطاعت امر کردم و در جبهه ورزش شروع به فعالیت کردم.

کریمیان افزود : جایگاه کنونی استان ما شانزدهم کشور است که باید ارتقا یابد ، برای رسیدن به رتبه های یک تا سه کشور برنامه داریم.

وی خاطرنشان کرد: در جمع زورخانه ایی ها معروف است که می گویند زورخانه مسجد دوم است. تقدس دارد و بدون وضو نمی روند و دائم در حال ذکر نام پروردگار و ائمه اطهار می باشد و شاید ویژه گی این ورزش نسبت به ورزش های دیگر در این است که با دین و اعتقدات ما به شدت گره خورده است.

وی در ادامه افزود: یکی از دغدغه های ما این است که چرا کشورهای دیگر می توانند ورزش های تازه ظهور را به راحتی ترویج دهند ولی ما نتوانیم با قدمت هفت هزار ساله کشورمان ورزش پهلوانی و ارزشمند را ترویج دهیم . بزرگداشت هفته ورزش پهلوانی و ترویج فرهنگ پهلوانی نیز به همین نیت است و صرفا به خاطر این نیست که یک بزرگداشتی برگزار شود و هرچند ظاهری و گزارش کاری تهیه شود.بنده حقیر به عنوان سرباز این ملت تلاش خواهم کرد با استفاده از اساتید مجرب حرکت هایی انجام پذیرد که مقام و منزلت این ورزش به آنچه که مستحق است برسد.

فرمانده لشکر۳۱ عاشورا گفت : دشمن امروزه هویت اسلامی ، ایرانی ما به خصوص جوان ها را در توطئه ای به نام بحران هویت هدف گرفته  و بهترین کار امر ورزش ترویج امر پهلوانی و فرهنگ پهلوانی است که هم هویت ایرانی در آن است هم هویت اسلامی.

رییس هیئت ورزش های پهلوانی در ادامه گفت: جا دارد از دو پهلوان نامی استانمان که بازو بند پهلوانی را از مقام محترم ریاست جمهوری دریافت کرده اند پهلوان بنی نصرت و پهلوان پرویز هادی که به عنوان نمایند در این مجمع ها نیز حضور دارد و از عزیزان نیز باز دیگر تقدیر و تشکر کنم.

وی در ادمه افزود: این ورزش تنها ورزشی است که کودک چند ساله تا کهن سال ۸۵ ساله در یک گود و در کنار هم می توانند ورزش کنند و این خصوصیت در هیچ ورزشی وجود ندارد. امروزه میاندارهای هفتاد ساله داریم که به بسیار خوب و منظم در حال انجام ورزش هستنند.

وی در مورد وضعیت کنونی زور خانه ها گفت : هم اکنون در تبریز هشت زور خانه داریم که یکی از آنها متاسفانه تعطیل است و باید با کمک نهادها و سازمان های مربوطه زور خانه گشتاسب نیز شروع به فعالیت کند و به روی علاقه مندان این ورزش باز باشد حتی نظرهایی بود مبنی بر موزه شدن این مکان که امیدواریم هرچه سریعتر اقدامات لازم برای باز شدن درب های این مکان صورت پذیرد. زور خانه ایی داریم در پایگاه دوم شکاری تبریز که دوستان عزیز در نیروهای مصلح نیز از این مکان استفاده می کنند و پنج زورخانه دیگر نیز وجود دارد که در شهرستان ها در حال ساخت می باشد . برای مثال دو زور خانه در مراغه که یکی در حال ساخت است و ۴۰ درصد پیشرفت دارد ، زورخانه میانه ۹۵درصد پیشرفت ، زورخانه سراب ۷۰درصد و زورخانه ملکان ۴۰درصدمی باشد.