این درحالی است که خودروسازان مطرح دنیا پس از این توافق، یکی پس از دیگری برای حضور در صنعت خودرو ایران، اعلام آمادگی کردند که اشتیاق بزرگان خودرو جهان برای حضور در صنعت خودرو ایران فرصت خوبی را فراهم خواهد کرد تا خودروسازان ما با بهره‌گیری از آن عضو باشگاه خودروسازان بزرگ بین‌المللی شوند. اما […]

این درحالی است که خودروسازان مطرح دنیا پس از این توافق، یکی پس از دیگری برای حضور در صنعت خودرو ایران، اعلام آمادگی کردند که اشتیاق بزرگان خودرو جهان برای حضور در صنعت خودرو ایران فرصت خوبی را فراهم خواهد کرد تا خودروسازان ما با بهره‌گیری از آن عضو باشگاه خودروسازان بزرگ بین‌المللی شوند. اما آنچه باید موردتوجه قرار گیرد، عملکرد خودروسازان و نحوه همکاری این بخش با شرکت‌های بزرگ خارجی است که اگرچه حضور خودروسازان بزرگ می‌تواند چهره خودروسازی ما را تغییر دهد اما نباید همچون گذشته تعامل خارجی‌ها و ما تنها در قالب تولید خودرو به همراه فرآیند «مونتاژکاری» باشد. به عبارتی حضور خودروسازان بزرگ در عرصه خودروسازی ما باید به‌گونه‌ای باشد که انتقال دانش فنی و توسعه محصول را برای ما به همراه داشته باشد و در نهایت برای بزرگ شدن در عرصه بین‌الملل، بهتر است به‌جای خودرو، خودروساز وارد شود.

در همین حال، چندی پیش عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو با بیان اینکه در دوره پساتحریم باید خودروساز بین‌المللی شویم، گفت: تعداد خودروسازان ایرانی بیش از آمار خودروسازان بزرگ جهان است و ما هم باید به سمت ادغام و ورود به زنجیره‌های خودروسازان بزرگ جهانی حرکت کنیم. به اعتقاد محمدرضا نجفی‌منش، ایران از مزیت ایجاد قطب صنعت خودرو در منطقه برخوردار است و بازار ۳۰۰میلیون نفری را در منطقه و همسایگان شمالی و دیگر کشورها دارد که باید مدیریت شود و به جای واردات خودرو، خودروسازان بزرگ را وارد کشور کنیم.بنا بر گفته عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور، با توجه به علاقه خودروسازان خارجی برای همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک با ایران در تولید خودرو باید برنامه‌ریزی هوشمندانه‌ای برای انتقال فناوری داشته باشیم.

رقابت‌پذیری با حضور بزرگان خودرو

به نظر می‌رسد، تولید خودروهای جدید و به روز مطابق با استانداردهای بین‌الملل در شرایط کنونی از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این بین جذب سرمایه‌گزاری خارجی و انتقال دانش و فناوری به منظور تولید خودروهای جدید و متنوع یکی از گام‌هایی است که به منظور تحقق این امر باید درنظر گرفته شود. بنابراین به گفته کارشناسان در شرایطی که ارتباط با کشورهای خارجی تسهیل شده است، خودروسازان می‌توانند برای جهانی شدن گام‌های نخست را بردارند.در همین حال، امینی استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: در شرایطی که تحریم‌های بین‌الملل وجود داشت، تامین مواد اولیه کیفی که در نهایت منجر به تولید قطعات کیفی می‌شد، به راحتی امکان‌پذیر نبود. به همین دلیل برای رسیدن به سطح مطلوبی از کیفیت در خودروسازی با موانعی روبه‌رو بودیم. با این حال در شرایط کنونی و ارتباط با بزرگان خودروسازی جهان می‌توان کیفیت خودروهای تولیدی را ارتقا بخشید.امراله امینی تصریح کرد: در این شرایط بسیاری از هزینه‌های سربار در خودروسازی کاهش پیدا می‌کند، این درحالی است که در دوران تحریم‌های اقتصادی هزینه‌ها افزایش پیدا کرد که روی قیمت خودروها نیز تاثیرگذاشت. به گفته امینی در شرایط کنونی گزینه‌هایی که در اختیار خودروسازان قرار دارد، بسیار وسیع‌تر از دوران تحریم‌ها است، بنابراین با استفاده از این فرصت‌ها و جلب سرمایه‌گذاری خارجی می‌توان در راستای تولید نشان(برند)های متنوع در خودروسازی گام برداشت.

وی معتقد است: با حضور خارجی‌ها در صنعت خودرو ایران، خودروسازان داخلی در یک بازار رقابتی قرار خواهند گرفت. بنابراین باید هم کیفیت را افزایش دهند و هم به نوآوری و تنوع محصول توجه ویژه داشته باشند.این استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی به اهمیت ایجاد تغییر و تحول در روند مدیریتی پس از تحریم‌ها اشاره کرد و افزود: با توجه به رفع تحریم‌ها و تغییر شرایط کشورمان، مدیریت‌ها نیز همگام با این تحولات باید تغییر کند، زیرا برای ایجاد شرایط رقابتی در صنعت خودرو، باید مدیرانی که بازار خودرو را می‌شناسند و با شرایط خرید و فروش آشنایی کامل و همواره آینده‌نگری را درنظر دارند، در این صنعت حضور فعال داشته باشند.

حضور در بازارهای ضعیف‌تر برای جهانی شدن

برای تبدیل شدن به خودروساز بین‌المللی نخستین گام تولید خودروهایی به روز و متنوع است، بنابراین برای تحقق این امر مراکز تحقیق و توسعه باید در کشور فعال شوند زیرا در شرایط کنونی می‌توان پروژه‌های خوبی را با شرکت‌های بزرگ و بنام در عرصه خودروسازی به منظور طراحی پلتفرم‌های جدید انجام داد.در همین حال یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: فناوری‌های موجود در صنعت خودرو قدیمی است، از این‌رو خودروهای تولیدی به واسطه این فناوری‌های قدیمی نمی‌توانند در دنیای امروز جایگاهی داشته باشند. فربد زاوه تصریح کرد: کیفیت خودروهای تولیدی را باید متناسب با انتظارات مشتریان افزایش داد ولی در کنار افزایش کیفیت تولیدات، قیمت خودروها نباید افزایش پیدا کند.

به گفته این کارشناس خودرو، برای اینکه یک خودروساز بین‌المللی شویم، باید ابتدا از بازارهای ضعیف‌تری مانند روسیه استفاده کنیم، یعنی ابتدا اعتبار و جایگاه خود را در این بازارها به‌دست آوریم و به‌تدریج در سطح جهانی مطرح شویم. زاوه معتقد است: برای تحقق این امر ساختار قطعه‌سازی باید به‌صورت اساسی تغییر کند و قطعه‌سازان داخلی از تکرار تولیدات مشابه و تقلیدی که مانع بزرگی برای توسعه خودروسازی کشور است، پرهیز کنند و به سمت نوآوری و توسعه محصول گام بردارند. وی در ادامه افزود: نیروی انسانی در صنعت قطعه‌سازی کشور باید بیش از پیش تقویت شود. به گونه‌ای که در قالب پروژه‌های مهندسی، قطعات جدیدی تولید شود و همچنین قطعه‌سازان باید سبد فروش خود را از انحصار ۲ خودورساز بزرگ بیرون آورند و فروش تولیدات خود را توسعه دهند.

وی با بیان اینکه شبکه بانکی کشورمان باید تغییر و تحول یافته و به بانکداری واقعی تبدیل شود، عنوان کرد: نرخ سود تسهیلات بانکی بالاست و این در حالی است که با این نرخ‌ها نمی‌توان فعالیت‌های توسعه‌ای انجام داد و روی تحقیق و توسعه سرمایه‌گزاری کرد، بنابراین نیاز به تغییر و تحول در شبکه بانکی کشورمان احساس می‌شود و بانک‌ها باید به جای افزایش نقدینگی، توزیع‌کننده اعتبار باشند. این کارشناس خودرو عنوان کرد: همچنین در قوانین گمرگ و سیستم مالیاتی کشور باید بازنگری شود و اقتصاد کشور باید بر مبنای تولیدمحوری و صادرات‌محوری پیش رود. بر اساس این گزارش، کارشناسان شاخص‌های متعددی را برای مطرح شدن صنعت خودرو کشور در سطح بین‌الملل عنوان کردند. به اعتقاد آنها، ارتقای کیفیت، توسعه محصول، ایجاد نوآوری و بهره‌گیری از فناوری‌های جدید در صنعت خودرو، دگرگونی شبکه بانکی کشور، توجه به صادرات‌محوری، مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب از عواملی هستند که با درنظر گرفتن آنها می‌توان به باشگاه بزرگ خودروسازان مطرح جهان راه یافت.