سیدمحمدرضا رضازاده با بیان اینکه نیاز به تولید بیشتر برق در تابستان است در حالی که نیاز به آب کشاورزی در پاییز است گفت: سدی که به عنوان کلید تطبیق نیاز آبی دشت خوزستان با تولید برقآبی ایفای نقش می کند گتوند است؛ این سد پس از رهاسازی آب از سدهای بالادست کارون و تولید […]

سیدمحمدرضا رضازاده با بیان اینکه نیاز به تولید بیشتر برق در تابستان است در حالی که نیاز به آب کشاورزی در پاییز است گفت: سدی که به عنوان کلید تطبیق نیاز آبی دشت خوزستان با تولید برقآبی ایفای نقش می کند گتوند است؛ این سد پس از رهاسازی آب از سدهای بالادست کارون و تولید برق، از ورود آب به خلیج فارس جلوگیری کرده و با جمع‌آوری آب‌های رهاشده، نیاز دشت خوزستان را به آب در پاییز برطرف می کند.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان اینکه به دلیل تغییرات اقلیمی بازنگری بر روی طرح های سدسازی در کشور آغاز شده است گفت: تعدادی از طرح ها از جمله طرح سد و نیروگاه سازبن، سد و نیروگاه گرشا و سد و نیروگاه کرخه ۲ که در مرحله مطالعات بودند، از اولویت خارج شدند.

وی افزود: همچنین اهداف برخی طرح‌ها تغییر یافت از جمله طرح سد و نیروگاه بختیاری که ارتفاع آن از ۳۲۵ متر به ۲۷۵ متر و حجم مخزن آن از ۵ میلیارد مترمکعب به ۲.۷ میلیارد مترمکعب و ظرفیت نیروگاه آن از ۱۵۰۰ مگاوات به ۷۵۰ مگاوات کاهش یافت، اما ساختگاه قبلی آن مورد تأیید دوباره قرار گرفت و این تغییرات از سوی وزارت نیرو به ما ابلاغ شده است.

رضازاده از مذاکرات شرکت آب و نیرو با شرکت‌های خارجی برای تأمین مالی طرح بختیاری خبر داد و گفت: تاکنون با یکی از شرکت های خارجی MOU به امضا رسیده که این طرح را به صورت فاینانس تأمین مالی کند؛ اما همچنان مذاکرات با شرکت های خارجی که تمایل به سرمایه گذاری در طرح بختیاری دارند ادامه دارد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو در خصوص طرح انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی گفت: این مسئله که از چندسال پیش مطرح شده بود، در طول سال گذشته مطالعات آن به پیش رفت اما برای سال جاری اعتبارات کافی برای مطالعات آن تخصیص پیدا نکرد.

وی ادامه داد: تاکنون با محیط زیست استان مازندران همکاری هایی برای بررسی روش های مختلف شیرین سازی آب انجام شده و پیش بینی می شود مطالعات آن تا سال ۹۶ ادامه یابد. مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه این شرکت در بحث انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه فقط کار مطالعات مرحله شناخت را انجام می دهد گفت: اگر در مرحله شناخت به نتیجه برسیم که امکان اجرای این طرح وجود دارد، مطالعات ادامه خواهد یافت؛ در غیر اینصورت ادامه مطالعات این طرح ممکن است متوقف شود.

رضازاده ادامه داد: در ارتباط با دریاچه ارومیه هم اکنون انتقال آب از سد کانی سیب با احداث تونلی ۳۶ کیلومتری به این دریاچه در حال انجام است که قطعات TBM حفاری این تونل در حال ورود به کارگاه است و امیدواریم در اوایل پاییز کار حفاری این تونل آغاز شود. دستگاه TBM دومی نیز برای حفاری قطعه دوم این تونل در بهمن ماه سال جاری وارد بندرعباس می شود و با احداث این تونل، ۶۵۰ میلیون مترمکعب در سال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.