وزارت بهداشت، عباس صداقت گفت: براساس آمار جمع آوری شده از دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، تا اول فروردین سال ۱۳۹۴ در مجموع ۲۹ هزار و ۴۱۴ نفر افراد مبتلا به ایدز/«اچ.آی.وی» در کشور شناسایی شده اند که ۸۸ درصد آنان را مردان و ۱۲ درصد را زنان تشکیل می دهند. وی […]

وزارت بهداشت، عباس صداقت گفت: براساس آمار جمع آوری شده از دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، تا اول فروردین سال ۱۳۹۴ در مجموع ۲۹ هزار و ۴۱۴ نفر افراد مبتلا به ایدز/«اچ.آی.وی» در کشور شناسایی شده اند که ۸۸ درصد آنان را مردان و ۱۲ درصد را زنان تشکیل می دهند.

وی افزود: تاکنون ۶۹۹۰ نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده و ۶۲۰۲ نفر از افراد مبتلا به «اچ.آی.وی» جان خود را از دست داده اند.

صداقت ادامه داد: ۴۵٫۶ درصد از مبتلایان به «اچ.آی.وی» که سن زمان شناسایی آنان مشخص بوده در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار داشته اند که بالاترین نسبت در بین گروه های سنی را به خود اختصاص می دهند.

به گفته این مقام مسوول در وزارت بهداشت، علل ابتلا به «اچ.آی.وی» در بین کل مواردی که از سال ۱۳۶۵ تاکنون در کشور به ثبت رسیده اند به ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان مواد(۶۶٫۶ درصد)، رابطه جنسی (۱۴٫۵ درصد) و انتقال از مادر به کودک (۱٫۴ درصد) بوده و راه انتقال در ۱۶٫۷ درصد از این گروه نامشخص مانده است.

وی تاکید کرد: راه انتقال ۰٫۸ درصد از این موارد، مربوط به خون و فرآورده های خونی در سال های پیش از اجرای سیاست پالایش صددرصدی خون سالم توسط سازمان انتقال خون است.

صداقت ادامه داد: در مقایسه این آمار با مواردی که ابتلا آنان در سال ۱۳۹۳ گزارش شده، اعتیاد تزریقی ۴۳٫۷ درصد، برقراری روابط جنسی ۳۷٫۳ درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک چهار درصد را تشکیل داده است.

وی افزود: در ۱۵ درصد از موارد شناسایی شده در این سال، راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده های خونی گزارش نشده، در ضمن ۷۲٫۶ درصد موارد شناسایی شده در این سال را مردان و ۲۷٫۴ درصد را زنان تشکیل می دهند.