عبدالرحمان رستمیان در نشست بررسی مشکلات اورژانس‌های کشور درباره اظهار نظر وزیر بهداشت برای برطرف کردن دو هفته‌ای مشکلات اورژانس عنوان کرد: ما نمی‌گوییم دو هفته؛ بلکه دو ماه و حتی در طی دو سال این مشکلات برطرف شود زیرا مشکلات اورژانش پیچیدگی‌های خود را دارد و باید طی برنامه‌‌های کوتاه‌مدت، میان مدت و درازمدت […]

عبدالرحمان رستمیان در نشست بررسی مشکلات اورژانس‌های کشور درباره اظهار نظر وزیر بهداشت برای برطرف کردن دو هفته‌ای مشکلات اورژانس عنوان کرد: ما نمی‌گوییم دو هفته؛ بلکه دو ماه و حتی در طی دو سال این مشکلات برطرف شود زیرا مشکلات اورژانش پیچیدگی‌های خود را دارد و باید طی برنامه‌‌های کوتاه‌مدت، میان مدت و درازمدت اصلاحات لازم صورت پذیرد.

رستمیان با تاکید بر اینکه جان بیمار اورژانسی به ثانیه‌ها بستگی دارد، عنوان کرد: اورژانس‌ها باید پزشک و پرستار کافی داشته باشند تا تریاژ مصدومان به خوبی صورت پذیرد. البته در طی اجرای طرح تحول سلامت متخصص مقیم در اورژانس‌ها مستقر شد و سعی بر آن شده است تا کسانی که در اورژانس فعالیت می‌کنند پرداختی بیشتری دریافت کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با نقدی بر اقدامات گذشته که عرف شده بود پرسنلی که کم‌کاری می‌کنند و یا به هر نوعی می‌خواهند آنها را تنبیه کنند به اورژانس تبعید می‌شدند، افزود: در گذشته حتی کسانی که تصادف می‌کردند باید برای دریافت درمان پول پرداخت می‌کردند که خوشبختانه با تخصصی ۱۰ درصد اعتبارات بیمه شخص ثالث این مشکل برطرف شد.

رستمیان با تاکید بر اینکه ارتقای اورژانس‌ها بر امتیاز اعتباربخشی بیمارستانها تاثیر مهمی دارد، اظهار کرد: خوشبختانه مشکلات اورژانس‌ها کمتر شده است ولی هنوز مشکلات بسیاری در این باره وجود دارد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به عدم استاندارد تخت‌های بیمارستانی و همچنین فشار زیاد به پرستاران که در برخی مواقع یک پرستار باید ۴۰ بیمار را پرستاری کند به کمبودهای پزشکان عمومی نیز اشاره کرد که برخی از آنان برای درآمد بیشتر به سمت مراکز ترک اعتیاد سوق پیدا کردند، گفت: در مجموع در اورژانس نیز نیرو کم داریم و باید پرستار، پزشک و حتی خدمه مورد نیاز اوژانس‌ها تامین شود.

رستمیان به حضور وزیر بهداشت در مجلس برای پیگیری بیمارستان‌های معین نیز اشاره کرد و افزود: هم اکنون ستادهای هدایت برای پذیرش بیماران فعال است اما در برخی مواقع بیماران نمی‌توانند پذیرش لازم رابگیرند و مجبور می‌شوند به بخش‌های خصوصی بروند و حتی مشاهده شده است که اورژانس بیمار را در کنار بیمارستان رها می‌کند. بنابر‌این باید یک سامانه‌ای ایجاد شوند تا ظرفیت بیمارستانها برای اوژانس‌های ۱۱۵ مشخص شوند.