سریال «تعبیر وارونه یک رویا» از امشب پخش خود را آغاز می‌کند. این مجموعه دومین سریال ساخته فریدون جیرانی است با مضمونی جاسوسی و عاشقانه. همزمان شدن پخش آن با داغ بودن بحث مذاکرات هسته‌ای جنجال‌های زیادی را به وجود آورد. هرچند به گفته جیرانی ملودرام جدیدش نه تنها با این موضوع ارتباط مستقیم ندارد […]

۱

سریال «تعبیر وارونه یک رویا» از امشب پخش خود را آغاز می‌کند. این مجموعه دومین سریال ساخته فریدون جیرانی است با مضمونی جاسوسی و عاشقانه. همزمان شدن پخش آن با داغ بودن بحث مذاکرات هسته‌ای جنجال‌های زیادی را به وجود آورد. هرچند به گفته جیرانی ملودرام جدیدش نه تنها با این موضوع ارتباط مستقیم ندارد بلکه بنا بر اتفاقات واقعی مربوط به جاسوسی نوشته و تصویر شده است.
ساخته فریدون جیرانی قرار بود با نام «خانه امن» درباره ترور دانشمندان هسته‌‍‌‌ای ایران ساخته شود؛ یک فیلم کاملا پلیسی آن هم با تصاویری سیاه و سفید. اما در طول ساخت داستان تغییر کرد و به دنبال این تغییر، نام پیشین هم جای خود را به «تعبیر وارونه یک رویا» داد. نامی که در وهله اول ساخته پیشین جیرانی را به یاد می‌آورد. اما وقتی با موضوع آن آشنا می‌شویم نه ارتباطی میان شخصیت‌ها دیده می‌شود نه داستان. باید دید این بار منظور جیرانی از «رویا» و تعبیر وارونه‌اش در این داستان جاسوسی چیست.
 در قصه جدید موضوع ملودرام خانوادگی هم به قصه اضافه و داستان آن پلیسی، جاسوسی و خانوادگی شده است. یک داستان جاسوسی پیچیده‌ که قصه در خارج از ایران شروع و به داخل ایران کشیده می‌شود.
ابتدا قرار بر این بود که به دلیل فضای جاسوسی و امنیتی، سریال «تعبیر وارونه یک رویا» به شکل سیاه و سفید روی آنتن برود اما به گفته دست اندکاران از آنجایی که پخش سیاه و سفید کیفیت کار را از دیجیتال به آنالوگ تبدیل می‌کند و این کار به کیفیت پخش آسیب می‌رساند، تصمیم بر این شد که سریال به صورت رنگی پخش شود.
با آنکه پخش این سریال پیش از این با اندکی تاخیر همراه شده بود اما زمانی که پخش تیزرهای آن چندی پیش در تلویزیون آغاز شد سوال‌هایی هم درباره اینکه چرا این زمان برای این سریال در نظر گرفته شده است به وجود آمد. در حالی که فیلمبرداری فیلم همچنان ادامه داشت و کار گروه به طور کامل به پایان نرسیده است. اتفاقی که حتی انتقاد بازیگر سریال داریوش ارجمند را هم به همراه داشت. به گفته او تلویزیون در پخش این سریال عجله کرده است و این کار می‌تواند به روند این سریال آسیب بزند.
با توجه به آنکه مهم‌ترین نگرانی منتقدان همزمانی این اتفاق با مذاکرت هسته‌ای بود جیرانی توضیح داد: «داستان تعبیر وارونه یک رویا کلی‌تر از مذاکرات هسته‌ای است و درواقع یک سریال جاسوسی است که به موضوع توطئه‌های سرویس جاسوسی اسرائیل برای خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای ایران می‌پردازد.»
فریدون جیرانی گفته: «فیلمنامه براساس اطلاعات واقعی نوشته شده است که اسنادش هم در سازمان انرژی اتمی است. ما به صورت مستقیم به توافقنامه هسته‌ای ورود نکردیم. در جایی از قصه گفته می‌شود که عده‌ای که همان ماموران موساد هستند نمی‌خواهند توافق هسته‌ای حاصل شود. اما داستان درباره این نیست که بخواهیم وارد ماجراهای پیرامون هسته‌ای شویم.»
۲
بنا به گفته‌ها در این داستان گفته می‌شود که خرابکار صنعتی یعنی چه و داستان از چه قرار است. کل داستان این مجموعه واقعی است و هیچ اغراقی هم در آن نیست و برای این کار واقعا قطعاتی از شرکت‌های خارجی از سوی ایران خریداری شد که این قطعات آلوده بودند و یکسری جوان‌های باهوش در داخل انرژی هسته‌ای، آلوده بودن این قطعات را کشف کردند و اجازه ندادند که ضایعه‌ای به وجود بیاید.
به گفته کارگردان فیلمنامه این سریال بر مبنای اطلاعات واقعی و ماجراهای اتفاق افتاده در ایران، بدون اغراق در شخصیت‌پردازی‌ها و فقط با اضافه کردن تعلیق داستانی و روابط خانوادگی قهرمانان قصه و حتی قهرمانان خارجی داستان نوشته شده است. در واقع در این سریال ملودرام و فضای جاسوسی با هم ادغام شده‌اند و در عین حال این مجموعه روایتگر یک ماجرای عاشقانه تلخ هم هست.
فیلمبرداری در لوکشین‌هایی در تهران، مشهد و مرز آستارا آغاز شد. برای تصویربرداری بخش های خارج از ایران هم از کشورهایی همچون ترکیه، اوکراین و مجارستان هم بازدید به عمل آمد اما در نهایت لوکیشن ارمنستان برای کار انتخاب شد.
سفارشی بودن این سریال یکی دیگر از موضوع‌هایی بود که سوال منتقدان را برانگیخت. اما جیرانی برای این مشکل م پاسخی داشت و گفت: «ما این فیلم را از هیچ جایی سفارش نگرفته‌ایم خودمان تصمیم گرفتیم که فیلمنامه کار را بنویسیم البته مشاور فیلمنامه‌ای در این کار است که اتفاقا در فیلم روباه هم مشاور فیلم‌نامه بود. اما از هیچ مرکز مربوطی حمایت نشده‌ایم. به گفته او داستان ما به گونه‌ای نیست که انرژی هسته‌ای به ما پولی بدهد. صراحتا بیان می‌کنم که نه انرژی هسته‌ای و نه وزارت اطلاعات برای ساخت این مجموعه به ما پولی نداده است.»
۳
همان طور که در تیزرهای سریال هم مشخص است «تعبیر وارونه یک رویا» دوبله فارسی نشده و سریال هم زبان روسی و هم زبان ارمنی دارد. بازیگر نقش اصلی هم که امیر جعفری است و نقش یک مأمور امنیتی را بازی می‌کند، در بخش قسمت‌های خارجی به زبان ارمنی صحبت می‌کند.
علاوه بر او داریوش ارجمند، پانته‌آ بهرام، فرهاد قائمیان، الهام کردا و فرزین صابونی از بازیگران «تعبیر وارونه یک رویا» هستند. این سریال دو بازیگر جوان به نام‌های نیما نادری و آزاده سدیری را هم به مردم معرفی خواهد کرد که نقش جوانانی را بازی می‌کنند که بار ملودرام سریال را بر دوش دارند.
۴
طبق گفته‌های سیدکمال طباطبایی تهیه کننده سریال «تعبیر وارونه یک رویا»، علاوه بر بازیگران ایرانی از حدود ۱۲ تا ۱۵ بازیگر خارجی در نقش‌ های اصلی و حساس و همچنین برخی نقش‌های فرعی در سریال استفاده شده است که این بازیگران ارمنستانی و روسی هستند. وی همچنین گفته است که ساخت این سریال به دلیل داستان و شرایط آن، از مجموعه‌های سخت تلویزیونی بوده است.
قرار است تصویربرداری سریال نهایتا تا دهم مرداد ماه به پایان برسد. مجموعه «تعبیر وارونه یک رویا» به کارگردانی فریدون جیرانی و تهیه‌کنندگی سیدکمال طباطبایی، از شنبه شب سوم مرداد ساعت ۲۲ از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. این سریال در ۳۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای تهیه و تولید شده و قرار است به صورت پنج شب در هفته یعنی از شنبه تا چهارشنبه پخش شود.