او که سه‌شنبه شب، در جلسه شورای اداری استان اردبیل صحبت می‌کرد، گفت: «وقتی بحث بابک زنجانی دوم و سوم مطرح شد من در جلسه‌ای از وزیر نفت پرسیدم موضوع چیست؟ یک بابک زنجانی در این کشور درست شد و این کفایت می‌کند. من که هیچ مسئولیتی در آن‌موقع نداشتم، جایی که می‌روم سرم را […]

او که سه‌شنبه شب، در جلسه شورای اداری استان اردبیل صحبت می‌کرد، گفت: «وقتی بحث بابک زنجانی دوم و سوم مطرح شد من در جلسه‌ای از وزیر نفت پرسیدم موضوع چیست؟ یک بابک زنجانی در این کشور درست شد و این کفایت می‌کند. من که هیچ مسئولیتی در آن‌موقع نداشتم، جایی که می‌روم سرم را پایین می‌اندازم. دو میلیارد و ٧٠٠‌میلیون دلار پول مملکت را در اختیار یک فرد گذاشتند و الان بعد از گذشت بیش از یک سال در زندان با گردن‌کلفتی نمی‌گوید این پول کجاست».

«بابک زنجانی» از دی‌ماه ١٣٩٢ در بازداشت به‌سر می‌برد. حالا پس از گذشت حدود ١٩ ماه از بازداشت زنجانی، «حسین دهدشتی»، نماینده آبادان، در گفت‌وگو با «شرق» از موافقت قوه‌قضائیه با دیدار چهار نفر از نمایندگان مجلس با بابک زنجانی خبر داد. به گفته «دهدشتی»، او به همراه «موسی احمدی»، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، «سیدمهدی موسوی‌نژاد»، عضو کمیسیون انرژی و «امیرعباس سلطانی»، عضو کمیسیون انرژی و نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه هفته آینده به دیدار «زنجانی» می‌روند.

او که عضو کمیسیون انرژی و همچنین عضو کمیته پیگیری پرونده زنجانی در مجلس است، ادامه داده که «محور سؤالات نمایندگان در این دیدار، براساس گفته‌هایی است که بابک زنجانی، ماه‌ها قبل از بازداشت، در جلسه کمیسیون انرژی داشته است». این در حالی است که سایر اعضای کمیسیون انرژی راضی به امضای درخواست دیدار با «بابک زنجانی» نشده بودند. از «زنجانی» به‌عنوان بزرگ‌ترین بدهکار نفتی کشور به خزانه دولت یاد می‌شود.

او در زمان احمدی‌نژاد به بهانه دورزدن تحریم فروش نفت، به فروش این منبع خدادادی اقدام کرد ولی پول‌های حاصل از آن را به خزانه کشور بازنگرداند. او قسمتی از این پول‌ها را به خارج از کشور منتقل کرده و به گفته مسئولان، زنجانی پس از بازداشت، برای بازگرداندن پول‌ها به داخل کشور همکاری نمی‌کند.

«جهانگیری» با اشاره به پرونده زنجانی، ادامه داد: «وقتی هم داد می‌زنیم فکر می‌کنند راجع به قبلی حرف می‌زنیم. ما با قبلی کاری نداریم. ما با این فعل کار داریم و می‌گوییم این فعل نباید تکرار شود».

معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: «درباره موضوع فساد در فیفا که این‌همه در دنیا سروصدا می‌کند، می‌گویند ۵٠‌میلیون دلار مبلغ فساد است. اصلا دو ‌میلیارد و ٧٠٠‌میلیون دلار برای خیلی‌ها قابل فهم نیست. من در این دولت با اطمینان می‌گویم اگر خدای‌نکرده خلافی اتفاق بیفتد هیچ خط قرمزی وجود ندارد و قوه‌قضائیه اختیار دارد با دست‌اندازی به بیت‌المال در هر رده‌ای برخورد کند».

زنجانی که به گفته جهانگیری، با «گردن‌کلفتی» نمی‌گوید پول‌ها کجاست، چندی پیش از داخل زندان، نامه‌ای خطاب به دادستانی نوشته و خواهان رسیدگی به پرونده سقوط تیم فوتبالش «راه‌آهن» تهران به دسته‌یک لیگ، شده بود. مدتی پس از بازداشت «زنجانی»، «بیژن زنگنه»، وزیر نفت، در صفحه فیس‌بوک خود نوشته بود: «آن‌طور که حساب کرده‌ام، فعلا هر ایرانی ١١٠‌هزار تومان از آقای بابک زنجانی طلبکار است».

دو هفته پیش وکیل این بدهکار به ملت، گفته بود که پرونده موکلش، جهت تعیین وقت و بررسی به شعبه ١۵ دادگاه انقلاب ارجاع شده است. چندروز پیش از سخنان وکیل زنجانی، سخنگوی قوه‌قضائیه، در نشست خبری ١٨ خرداد، یکی از اتهامات او را «اخلال در نظام اقتصادی» عنوان کرده بود: «مسلما یکی از اتهاماتی که در پرونده نفتی مطرح شده است، همین اخلال در نظام اقتصادی کشور است و اینکه آیا این اخلال موجب فساد فی‌الارض است یا خیر و اینکه آیا به قصد ضربه‌زدن به نظام است یا خیر، باید احراز شود».

معاون اول رئیس‌جمهوری، با بیان اینکه در روزهای گذشته راجع به مسائل ارزی در روزنامه صحبت‌های زیادی شد، گفت: «اصرار دارند که بگویند در این دولت هم می‌تواند تخلف شود. من به شما می‌گویم در این دولت تخلف نمی‌شود و اگر هم بشود من تا صبح نمی‌خوابم تا تکلیف مدیری که تخلف کرده روشن شود».

او با بیان اینکه «ما چندبار از یک سوراخ گزیده شدیم»، افزود: «یک‌بار در سال ۵٣ به دلیل استفاده بد رژیم قبل از درآمدهای نفتی، تولید زمینگیر شد و یک‌بار هم در دوره‌ای که ٩۵٠‌میلیارد دلار درآمد ارزی نصیب کشور شد ولی به‌جای اینکه این پول صرف سرمایه‌گذاری و توسعه شود، بیش از ٧٠٠‌میلیارد آن صرف واردات کالا شد. این‌طور است که هرجا می‌رویم می‌بینیم همان محرومیت‌ها وجود دارد و وقتی می‌گوییم این پول‌ها چه شد، فکر می‌کنند می‌گوییم آن را برده‌اند و خورده‌اند در صورتی که وقتی می‌پرسیم پول‌ها چه شد یعنی این پول‌ها چگونه خرج شد؟»