به گزارش تسنیم، کاخ سفید با هدف ارائه واقعیت‌ها درباره توافق هسته‌ای با ایران اقدام به ایجاد حساب توئیتری «توافق ایران» کرده است. کاخ سفید در یکی از توئیت‌های خود خبر داده که “جان کری” وزیر خارجه آمریکا و “ارنست مونیز” وزیر انرژی این کشور پنجشنبه در جلسه استماع کنگره حضور خواهند یافت تا درباره […]

به گزارش تسنیم، کاخ سفید با هدف ارائه واقعیت‌ها درباره توافق هسته‌ای با ایران اقدام به ایجاد حساب توئیتری «توافق ایران» کرده است.

کاخ سفید در یکی از توئیت‌های خود خبر داده که “جان کری” وزیر خارجه آمریکا و “ارنست مونیز” وزیر انرژی این کشور پنجشنبه در جلسه استماع کنگره حضور خواهند یافت تا درباره علت خوب بودن توافق هسته‌ای با ایران صحبت کنند.

در یکی از توئیت‌های دیگر آمده است که توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند به راستی آزمایی این موضوع کمک کند که ایران نتواند به سلاح هسته‌ای دست یابد.

تلاش مقام های ارشد دولت اوباما برای جلب حمایت دموکراتهای مجلس نمایندگان در شرایطی است که برخی نمایندگان آمریکایی تلاش هایی را برای به بست کشاندن این توافق آغاز کرده اند.

نانسی پلوسی رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا از جان کری وزیر خارجه، ارنست مونیز وزیر انرژی و جک لیو وزیر خزانه داری آمریکا دعوت کرده است تا در دو نشست استماع با دموکراتها در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه شرکت کنند.

کری و مونیز در مذاکرات طولانی بین ۱+۵ و ایران حضور مستقیم داشته اند. “جک لیو” نیز قرار است در صورت اجرای نهایی توافقنامه هسته ای، لغو تحریم ها علیه ایران را رهبری کند.

این دو نشست استماع به صورت محرمانه برگزار خواهد شد. پلوسی حمایت خود را از توافق هسته‌ای ایران اعلام کرده و از سایر دموکرا‌ت‌ها نیز خواسته است تا از این توافق حمایت نمایند.

پلوسی در نامه ای خطاب به نمایندگان آمریکایی تاکید کرد: همانطور که شاید می دانید، من معتقدم که این توافق یک دستاورد بزرگ بوده است. من خوشحال هستم که واکنش دموکراتها به این توافقنامه تا این حد مثبت بوده است.

اگر جمهوریخواهان بخواهند با توافقنامه هسته ای ایران مخالفت کنند، به حمایت دموکراتهای مجلس نمایندگان نیاز خواهند داشت تا هرگونه وتوی اوباما را بی اثر کنند.

اوباما هفته گذشته ابراز امیدواری کرد که تصمیم نهایی کنگره در خصوص توافقنامه هسته ای، بر اساس واقعیت ها باشد نه مسائل سیاسی، بر اساس منافع آمریکا باشد نه بر اساس لابی های سیاسی.

هم اکنون ۴۶ نماینده دموکرات در سنا حضور دارند ولی دولت اوباما نگران ۲۷ نفر آنها و رای احتمالی شان به توافق هسته ای ایران است. بر اساس گمانه زنی های هیل، وبسایت کنگره آمریکا، هم اکنون تنها ۵ سناتور دموکرات به نفع دولت در توافق هسته ای رای “بله” می دهند. ۱۳ دموکرات دیگر نیز ظاهرا تمایل به حمایت از توافق هسته ای دارند ولی موضع ۲۷ دموکرات دیگر و یک نماینده مستقل هنوز مشخص نیست.

لابی صهیونیستی نیز تلاش خود را برای مخالفت کنگره با توافق هسته‌ای ایران افزایش داده به طوری که “ران درمر” سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا قصد دارد فردا چهارشنبه با جمهوریخواهان محافظه کار گفتگو کند.

ایران و قدرت‌های جهانی سه شنبه ۲۳ تیرماه رسما دستیابی به برنامه جامع اقدام مشترک را اعلام کردند. کنگره آمریکا اکنون ۶۰ روز فرصت دارد تا نظر نهایی خود را در خصوص توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی اعلام کند.

شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه طی جلسه‌ای قطعنامه‌ای که قطعنامه‌های پیشین ضد ایرانی این نهاد را لغو کرده و تحریم‌ها علیه تهران را برخواهد چید، با ۱۵ رأی موافق و بدون رأی مخالف تصویب کرد.