کاهش ۶۵ درصدی ساخت‌وساز در کشور / مسدود شدن ۵۰ درصد منابع بانک‌ها
کاهش ۶۵ درصدی ساخت‌وساز در کشور / مسدود شدن ۵۰ درصد منابع بانک‌ها

اکبر ترکان صبح امروز در هجدهمین اجلاسیه سراسری نظام مهندسی ساختمان در اردبیل اظهار داشت: هنوز ساخت و سازها در کشور به حالت رکود است که نمود و نشانه آن نیز انباشته شدن فولاد و سیمان در کارخانه‌ها بوده که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. وی افزود: باید طوری مدیریت کنیم تا کشور از این رکود […]

۱۳۹۲۰۵۰۷۰۰۰۲۷۶_PhotoAاکبر ترکان صبح امروز در هجدهمین اجلاسیه سراسری نظام مهندسی ساختمان در اردبیل اظهار داشت: هنوز ساخت و سازها در کشور به حالت رکود است که نمود و نشانه آن نیز انباشته شدن فولاد و سیمان در کارخانه‌ها بوده که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: باید طوری مدیریت کنیم تا کشور از این رکود خارج شود که سیستم بانکی با تزریق منابع در این زمینه می‌توانند نقش اساسی را ایفا کنند.

مشاور ارشد رئیس جمهور گفت:‌ خود بانک‌ها گرفتار کمبود منابع هستند، به طوری که ۵۰ درصد منابع بانک‌ها به دلیل سیاست‌های غلط پرداخت تسهیلات در گذشته مسدود شده و امکان بهره‌گیری از ظرفیت آنها وجود ندارد.

ترکان عنوان کرد: معوقات رسمی و غیررسمی سبب شده است تا بانک‌ها به شرایط نامناسب و قفل واقعی در پرداخت تسهیلات گرفتار آیند که دلیل آن نیز بدهی‌های دولت گذشته به سیستم بانکی، مسکن مهر، پروژه‌های اقتصادی زودبازده و سررسید اوراق مشارکت منتشر شده که تا ۵۰ درصد منابع بانکی را مسدود کرده است.

وی یادآور شد: در چنین شرایطی باید اقتصاد کشور با تزریق منابع بانکی به گردش درآید و ما با افزایش سرمایه بتوانیم معوقات بانکی را به درستی بازپرداخت کرده تا امکان بهره‌گیری مجدد از این توان مالی فراهم آید.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان نیاز شدید صنایع را به تسهیلات سرمایه در گردش برای خارج شدن از این وضعیت رکود یادآور شد و ادامه داد: از بانک‌ها انتظار داریم تا با انتخاب حسابرس اجازه ندهند تسهیلات معوق آنها به حال خود رها شود، در حالی که برخی از منابع بانکی پرداخت شده در گذشته در محلی دیگر هزینه شده که در صورت بازپرداخت نشدن رقم این تسهیلات باید دستگاه قضا ورود پیدا کند.

* سالانه ۱۱۰ میلیون مترمربع ساخت‌وساز در کشور اتفاق می‌افتد

ترکان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: وضعیت ساخت و سازهای شهری در کشور ما ۲ برابر طرح‌های عمرانی است به طوری که سالانه بین ۹۰ تا ۱۱۰ میلیون مترمربع ساخت و ساز انجام می‌شود.

وی افزود: اگر متوسط ساخت و سازها را ۸۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم، سالانه ۸۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی در ساخت و سازهای شهری اتفاق می‌افتد که این دو برابر بودجه عمرانی کشور بوده که رقم آن ۳۷ هزار میلیارد تومان است.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: با رکود ساخت و سازها در کشور قطعاً عمران و آبادانی کشور با خلأ روبه‌رو شده و امکان بهره‌گیری از این ظرفیت وجود ندارد.