قطعنامه ۲۲۳۱ هیچ سازوکار تنبیهی ندارد
قطعنامه ۲۲۳۱ هیچ سازوکار تنبیهی ندارد

محمدجواد ظریف که در جلسه علنی امروز مجلس حضور داشت پس از پایان اظهارات خود در پاسخ به سوال علی لاریجانی مبنی بر اینکه اگر می‌گوییم فلان مطلب در برجام نیست و در قطعنامه آمده و نقض آن هم نقض برجام نیست چه معنایی می‌تواند داشته باشد،‌گفت: اصلاً قطعنامه جدید هیچ سازوکار تنبیهی ندارد، تنها […]

zarifمحمدجواد ظریف که در جلسه علنی امروز مجلس حضور داشت پس از پایان اظهارات خود در پاسخ به سوال علی لاریجانی مبنی بر اینکه اگر می‌گوییم فلان مطلب در برجام نیست و در قطعنامه آمده و نقض آن هم نقض برجام نیست چه معنایی می‌تواند داشته باشد،‌گفت: اصلاً قطعنامه جدید هیچ سازوکار تنبیهی ندارد، تنها سازوکار بازگشت تحریم‌های گذشته طی روند طولانی ۶۰ روزه، اختلافات برای موارد برجام است که باید از سوی کمیسیون مشترک شروع شود.

وی درباره برگشت پذیری تحریم‌های سازمان ملل گفت: تحریم‌ها برنمی‌گردد؛ البته ما بعد از ۳۰ روز می‌توانیم از تعهداتمان برگردیم. آنهایی که می‌خواهند قطعنامه‌های شورای امنیت را برگردانند ۳۰ روز دیگر هم باید صبر کنند تا بروند قطعنامه‌ها را در شورای امنیت با رأی‌گیری که مجبور خواهد شد وتو کنند و قطعنامه‌ای که با وتو مانع از تصویب آن شده باشند در دنیا کسی برای آن خیلی وقعی قائل نخواهد شد. لذا این روند، روند بسیار مشخصی برای ما هم وجود دارد، برای آنها هم وجود دارد و در واقع منحصر به برجام است. هیچ ارتباطی به قطعنامه‌های شورای امنیت ندارد. حتی ما تا روز آخر تلاش کردیم که هرگونه سازوکار رسیدگی، گزارش گیری و پیگیری و… همه اینها را لحاظ کردیم.

لاریجانی همچنین سوالی را مطرح کرد مبنی بر این‌که نکته‌ای در برجام وجود دارد که زمان خاتمه توافق حداکثر ۱۰ سال است. اگر آژانس زودتر نظرش را دهد زمان پایین‌تر مبنا قرار می‌گیرد. اخیراً هم نماینده آمریکا مطلبی را مطرح کرده که ما بنا داریم ۵ سال به این ۱۰ سال برای برگشت پذیری اضافه کنیم که این موضوع حتماً تناقض و تخلف است و از آن جاهایی است که مجلس هم قبول ندارد خارج از چارچوب برجام بخواهند چنین دعوی داشته باشند که وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال، اظهار کرد: ما به این حرف‌هایی که زده شده به شدت اعتراض کردیم و حتماً هم پیگیری خواهیم کرد و ارزشی هم ندارد، قطعنامه کاملاً صریح است. در پایان ۱۰ سال نظارت شورای امنیت بر موضوع هسته‌ای ایران خاتمه پیدا می‌کند.

رئیس قوه مقننه سوال دیگری را مبنی بر این‌که لغو تحریم‌ها نباید مشروط به گزارش آژانس باشد و این را رهبری انقلاب هم فرموده‌اند مطرح کرد و ظریف هم در پاسخ گفت: ما گزارشی داریم که آژانس باید قضاوت کند. مثلاً بگوید که فعالیت اعلام نشده در ایران نیست که رهبری هم به این مورد اشاره کردند و فرمودند که برای این‌که آژانس بخواهد این کار را کند زمان زیادی را طول خواهد داد و چنین چیزی ممکن است به این راحتی محقق نشود. برای همین ما این شرط را که در روزهای آخر جزء شرایط حتی پایان نظارت شورای امنیت بود به طور کامل برداشتیم.

ظریف خاطرنشان کرد: البته اگر آژانس زودتر به این نتیجه برسد مدت محدودیت‌ها کاسته خواهد شد نه البته مدت نظارت شورا. بلکه مدت محدودیت‌ها کاسته می‌شود. در آنجا صریح ذکر شده هیچ حرف دیگری هم نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: آنچه باقی می‌ماند در واقع راستی آزمایی متناظر و متقابل اقداماتی است که در مرحله اول از روز توافق یعنی بعد از دو ماه و نیم تا سه ماه دیگر که کنگره آمریکا بتواند مراحل قانونی خودش را به هر شکلی که هست طی کند و سایر کشورها هم از جمله جمهوری اسلامی ایران هم مراحل قانونی خود را طی کند و به دبیرکل اعلام کنند که آماده اجرا هستند و از طرف دیگر در این فاصله آژانس هم قبل از این‌که ما هیچ اقدامی انجام دهیم اعلام کند که تمام ضرورت‌ها که ‌آژانس برای حل و فصل موضوعات گذشته داشته از سوی ایران تمام شده است.

وی ادامه داد: در آن زمان ما شروع می‌کنیم به اقدام کردن. اقداماتی را ما نظارت می‌کنیم. خود ایران اقدامات طرف مقابل را نظارت می‌کند، یعنی قرار است لایحه‌ای بنویسند، دستورالعملی بنویسند که با مشورت ما انجام خواهد شد، ما آن را خواهیم دید. لذا دقیقاً می‌دانیم که چگونه تحریم‌ها برداشته خواهد شد.

ظریف اظهار کرد: اما به جای این‌که به شش کشور اجازه دهیم بیایند تأیید بکنند که ما هم اقداماتمان را در اراک، در نطنز و در فردو انجام دهیم و این اقدامات، اقدامات کمی است و تعداد سانتریفیوژها باید به تعدادی برسد که همه اینها را آقای دکتر صالحی و همکارانشان زحمت کشیدند و آنچنان ریز مطرح کردند که ممکن است بعضی از دوستان دوست نداشته باشند که این اندازه ریز مطرح شود. اما علت این‌که تا این اندازه ریز مطرح شده این است که همه جور قضاوتی را از آژانس سلب کنیم. ما خودمان نظارت می‌کنیم اما چون نمی‌خواهیم بیایند در ایران اقداماتی را که ما انجام داده‌ایم آنها راستی آزمایی کنند که از آذرماه تا امروز آژانس نظارت کرده و گزارش داده است و در همه اینها بدون استثناء حتی وقتی بحث‌هایی مطرح بوده و توهمات و ابهاماتی ایجاد شده بوده آژانس گفته نه ایران همه وظایف خودش را انجام داده است چون در واقع این تأیید، تأیید کمی است. این موضوع را هم بنده شخصاً گزارش داده. این موضوع با آن موضوعی که مورد مخالفت رهبری بوده و آن اقدام کیفی آژانس و قضاوت آژانس بوده است کاملاً متفاوت بوده و من احساس می‌کنم این خط قرمز مقام معظم رهبری است.

لاریجانی همچنین سوال کرد که در بند ۱۸ برجام گفته می‌شود سازمان ملل پس از تأیید آژانس در تکالیفی که ایران انجام داده در بند ۱۵ پیوست ۵ آن وقت تحریم‌ها را تعلیق می‌کند. آیا معنای این تعلیق است یا لغو که ظریف نیز اینگونه پاسخ داد که در هیچ جای برجام تعلیق نیامده است. هر کسی تعلیق ترجمه کرده اشتباه کرده است. وگرنه کلمه تعلیق در برجام وجود ندارد، لغو کرد و دیروز هم لغو کرد. تاریخ اجرای لغو هم زمانی است که آژانس گزارش دهد ما این اقدامات کمی را انجام داده‌ایم. لذا تعلیقی در قطعنامه و برجام وجود ندارد.

بر اساس این گزارش، لاریجانی با بیان این که دو نفر از نمایندگان نیز سوالی را مطرح کرده‌اند مربوط به موشک‌های بالستیک که باید ظرفیت حمل ۲۰۰ تا ۵۰۰ کیلو مواد را داشته باشند و برد آن هم تا بیش از ۳۰۰ کیلومتر باشد این طراحی حمل شامل سایر موشک‌ها هم آیا می‌تواند باشد لذا تفسیر پذیر است از شما می‌خواهم که به این موضوع هم پاسخ دهید که وزیر امور خارجه کشورمان در این‌باره اظهار کرد: این بحث باز هم نقض برجام نیست. ثانیاً این بند ضمیمه قطعنامه به شکل غیرالزام آور یعنی با عبارتی استفاده شده که اختلاف آن در فرهنگ لغت شورای امنیت کاملاً مشخص است و دیگر این‌که این کلمه طراحی شدن برای قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای اولین بار است که به یک قطعنامه شورای امنیت اضافه می‌شود.

ظریف تصریح کرد: این مسأله هم با تلاش زیاد اضافه شده و چون ما هیچ یک از موشک‌هایمان را برای قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی نمی‌کنیم لذا از دید ما این موضوع از ابتدا هم ارتباطی به شورای امنیت ندارد به ویژه در این زمینه. نکته دیگر این‌که بنده چند بار تقاضا کردم از شما به عنوان رئیس مجلس و نمایندگان مجلس و تمام کسانی که به این موضوع توجه دارند تقاضا کردم که بند ۹ قطعنامه ۱۹۲۹ و بند ماقبل آخر مقدمه قطعنامه ۱۹۲۹ را بخوانید تا ببینید چه تغییری در این وضعیت ایجاد شده است. تغییر بسیار بزرگی است. با امنیت ملی کشور سروکار دارد.

علی لاریجانی در پایان ابراز امیدواری کرد: در مسیر بررسی‌هایی که انجام می‌شود نقطه نظرات لازم برای ادامه کار به وزیر امور خارجه اعلام شود.