قطعا ستاره های ایرانی  برای ازدواج نکردنشان، دلایلی دارند. همان حکایت قدیمی دردسرهای زندگی با یک ستاره و جفت و جور نبودن شرایط با چارچوب های زندگی خانوادگی. ستاره هادر گفت و گوهای مختلف به رسانه ها پاسخ دادند. حامد بهداد، ستاره محبوب سینمای ایران که این روزها ۴۱ ساله شده، هنوز تصمیمی برای ازدواج […]

cinema قطعا ستاره های ایرانی  برای ازدواج نکردنشان، دلایلی دارند. همان حکایت قدیمی دردسرهای زندگی با یک ستاره و جفت و جور نبودن شرایط با چارچوب های زندگی خانوادگی. ستاره هادر گفت و گوهای مختلف به رسانه ها پاسخ دادند.

حامد بهداد، ستاره محبوب سینمای ایران که این روزها ۴۱ ساله شده، هنوز تصمیمی برای ازدواج ندارد و می گوید: «اگرچه ازدواج یک روش درست زندگی است، اما با سبک زندگی این روزهایم هماهنگ نیست. من دوست دارم ازدواج کنم و بچه دار شوم اما الان شرایطم مناسب نیست. در هیچ کجا از این شهر، هیچ کورسویی از دوست داشتن در یک حریف و همراه نمی بینم».

بهرام رادان، بازیگر ۳۶ ساله که اخیرا از سوی وب سایت تخصصی styllish که در حوزه مد فعالیت می کند، جزو «خوش قیافه و خوش پوش ترین بازیگران مرد جهان» قرار گرفته، با این که امیدوار است ازدواج پر سر و صدایی داشته باشد، اما تاهل را مانع فعالیت های حرفه ای اش می داند و می گوید: «تابه حال برایم پیش نیامده که گوشه ای از ذهنم را به ازدواج اختصاص دهم. منظورم این است که هنوز موضوع آنقدر جدی نشده که بروم زیرساخت های زندگی را آماده کنم تا بتوانم ازدواج کنم. اگرچه همیشه طرفدار یک زندگی سالم خانوادگی بوده و هستم».

نیکی کریمی، ستاره ای با بیش از دو دهه فعالیت بازیگری، حتی این روزها که به پایان چهل و سه سالگی نزدیک می شود، به سوالاتی که درباره ازدواجش باشد، این طور پاسخ می دهد: «این سوال ها به دور از نزاکت است!». اما مهرانه مهین ترابی جزو معدود بازیگرانی است که از صحبت درباره دلایل تجردش امتناع نمی کند و خیلی راحت می گوید به نفع موفقیت شغلی اش از ازدواج چشم پوشیده: «ازدواج را دوست داشتم، اما باید تنها می ماندم. من هم عاشق فرزند هستم و دوست دارم برای افراد خانواده ام آشپزی کنم. اما از آنجا که بازیگری وجودم را ساخته بود، نمی توانستم به راحتی از حرفه ام بگذرم.»

هانیه توسلی، چهره آشنای سینمای ایران، امسال ۳۶ ساله می شود اما همچنان معتقد است: «ازدواج و مادر شدن به نظر من فداکاری بزرگ و مسئولیتی سنگین است؛ من هنوز این قدرت را در خودم نمی بینم.» از دیگر چهره های مجرد که به رغم موقعیت پر سر و صدایش، تقریبا هیچ وقت درباره دلایل مجرد ماندن و شرایط ازدواجش حرف نزده، احسان علیخانیِ سی و سه ساله است. محمد رضاگلزار هم که با فیلم سام و نرگس به سینمای ایران وارد شد و با فیلم بوتیک، گل کرد، ۳۸ ساله است اما می گوید: «ازدواج چیزی نیست که دنبالش بروم. وقتش که بشود، خودش پیش می آید. سروقتش!».

پارسا پیروزفر، مریلا زارعی، مهراوه شریفی نیا، مصطفی زمانی و… همه جزو ستاره های مجردی هستند که هنوز تن به ازدواج نداده اند. درست است که ازدواج، به دانش، مهارت، مشاوره، تجربه و آمادگی های مالی و اجتماعی نیاز دارد و یک جورهایی مهم ترین انتخاب زندگی هر شخص به حساب می آید اما آیا واقعا هنرمندان ما که الگو و الهام بخش جامعه، به ویژه قشر جوان هستند، با وجود سن بالا و موفقیت های مالی و حرفه ای، هنوز آماده نیستند یا بی تعارف دچار ازدواج گریزی شده اند؟ و این موج ازدواج گریزی، تا کجا پیش می رود؟ آیا دامن جوانان و نوجوانانی را که سلبریتی ها، حکم تبلور آمال و آرزوهای برآورده نشده شان را دارند هم می گیرد؟

 محبوبیت با اخلاق مداری و خانواده دوستی

در کنار ستاره های مجرد، چهره هایی هم هستند که با وجود مشغله و موفقیت های چشمگیر حرفه ای، در سن مناسب، تشکیل خانواده داده اند و زندگی خانوادگی را همراه و همپای زندگی حرفه ای پیش برده اند و این روزها، یکجورهایی نماد و سمبل خانواده مداری به حساب می آیند و اتفاقا همین خاصیت خانواده دوستی، دلیل محبوبیت بیش از پیش آن هاست. شهاب حسینی و همسرش با یک زندگیِ مشترک ۱۸ ساله و یک فرزند، لیلاحاتمی و علی مصفا، مهدی پاکدل و بهنوش طباطبایی، ترانه علیدوستی، امین زندگانی و الیکاعبدالرزاقی و… از این دسته اند. اما به نظر می رسد این عده در برابر تعداد زیادی از ستاره ها که یا تن به ازدواج نداده اند، یا بعد از مدتی جدا شده اند، در اقلیت باشند. برای ما ایرانی ها که دین و دستورات دینی، جزء جدانشدنی لحظه هایمان است و در تار و پود زندگی مان ریشه دوانده، اخلاق مداری و پایبندی چهره های محبوب جامعه به توصیه های دینی و اخلاقی، اهمیت زیادی دارد. دین اسلام، ازدواج صحیح و به هنگام را تکمیل کننده دین و ضامن سعادت و خوشبختی انسان می داند. شاید وقتش رسیده، سلبریتی های ایرانی هم، با درکِ موقعیت حساسی که در جامعه دارند، به ازدواج و تشکیل خانواده و زندگی در چارچوب سالم خانواده فکر کنند. مطمئنا با این تغییر، محبوبیتشان دوچندان خواهد بود. البته ذکر این نکته لازم است که ما انگیزه تجرد آن ها را قضاوت نمی کنیم اما از کنار تأثیرش بر جامعه نمی توان گذشت!