راه اندازی خط تولید سمند و یک خودروی اروپایی در تبریز
راه اندازی خط تولید سمند و یک خودروی اروپایی در تبریز

رضا رحمانی عصر امروز در جلسه دیدار با صنعتگران آذربایجان‌شرقی و مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه جلسه میان صنعتگران و مسئولان باید برای رسیدن به یک دید مشترک باید ادامه داشته باشد، اظهار داشت: وضعیت آذربایجان‌شرقی در زمینه صنعت کشور از شرایط نسبتا خوبی برخوردار است و در برخی استان‌ها […]

index

رضا رحمانی عصر امروز در جلسه دیدار با صنعتگران آذربایجان‌شرقی و مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه جلسه میان صنعتگران و مسئولان باید برای رسیدن به یک دید مشترک باید ادامه داشته باشد، اظهار داشت: وضعیت آذربایجان‌شرقی در زمینه صنعت کشور از شرایط نسبتا خوبی برخوردار است و در برخی استان‌ها ۸۰ درصد واحدهای صنعتی تعطیل است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشور در سال‌های گذشته شرایط خوبی را نداشت و در زمینه توسعه‌ای تا منفی ۱۲ درصد نیز داشته‌ایم و در حال حاضر باید بر ظرفیت‌های موجود تکیه کنیم.

* میانگین سرمایه‌گذاری صنعتی دولت در آذربایجان‌شرقی پایین‌تر از میانگین کشوری است

وی ادامه داد: میانگین سرمایه‌گذاری صنعتی دولت در آذربایجان‌شرقی پایین‌تر از میانگین کشوری بوده و رتبه دوم صنعتی استان در سال ۵۶ به رتبه ۱۷ در دهه ۸۰ رسیده است

* برخی در آذربایجان‌شرقی مانع سرمایه‌گذاری می‌شوند

رحمانی گفت: باید عمده مشکلات را در استان و توسط همین ظرفیت‌ها برطرف کنیم ولی متاسفانه در داخل استان برخی مسئولان با مشکل‌آفرینی و پرونده‌سازی برای همدیگر مانع از سرمایه‌گذاری می‌شوند و حتی برای برخی نمایندگان که در حال تلاش برای حل مشکلات صنعتگران هستند شایعه‌سازی و پرونده‌سازی می‌کنند.

وی بر مشارکت بیشتر فعالان صنعتی استان در انجمن‌های صنعتی کشور تاکید کرد و عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر مشارکت‌های فعالان استان در زمینه انجمن‌ها کمرنگ شده و این در حالی است که بخش خصوصی باید به عنوان ضلع سوم توسعه حضوری مستمر و قوی داشته باشد.

* محور توسعه آذربایجان‌شرقی بخش خصوصی است

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هر چند در برخی استان‌های توسعه یافته کشور محور توسعه سرمایه‌گذاری دولتی است اما در آذربایجان شرقی محوریت با نقش‌آفرینی موثر بخش خصوصی بوده و در مجلس شورای اسلامی نیز نمایندگان تبریز و استان حضوری قوی در حمایت از صنعت و توسعه استان خواهند داشت.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای شرایط پس از تحریم نگرانی‌های زیادی وجود دارد و باید برنامه‌ریزی داشته باشیم چرا که عدم برنامه‌ریزی موجب افزایش واردات و رکود بیشتر کشور خواهد شد.

* با وجود صنایع پیشرفته استفاده از صنایع چینی توجیهی ندارد

رحمانی اضافه کرد: در زمینه ورود صنایع باید به سراغ مبدا برویم و دنبال کالای بی‌کیفیت جنسی نباشیم چرا که با وجود صنایع پیشرفته استفاده از صنایع چینی توجیهی ندارد.

* آغاز خط تولید سمند در تبریز

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: در زمینه خودرو و تولید قطعات خودرو در استان پیگیری‌های زیادی داشته‌ایم تا در حال حاضر خط تولید سمند در تبریز آغاز شود و در روزهای آتی مراسم بهره‌برداری برگزار می‌شود.

وی افزود: تولید خودروهای جدید نیز در استان آغاز می‌شود تا زنجیره تولید خودرو در استان کامل شود و در ۵ سال گذشته تلاش شده تا هماهنگی میان قطعه‌سازان و ایران خودرو آذربایجان صورت گیرد.

* تولید ۵۰ هزار دستگاه گیربکس در چرخشگر برای ایران خودرو/ تولید موتور بنزینی در ایدم تبریز

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر  گیربکس ایران خودرو در چرخشگر به تعداد  ۵۰ هزار دستگاه تولید می‌شود و در روزهای آتی نیز ایدم موتور بنزینی تولید می‌شود.

* تولید خودروی اروپایی در تبریز

رحمانی خاطر نشان کرد: به دنبال این هستیم که خودروی اروپایی در تبریز تولید شود و سمند را هم می‌توانیم به عنوان خودرویی با استاندارد اروپایی در تبریز تولید کنیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در شرایط فعلی مانع آفرینی برای صنعتگران نباید صورت گیرد و در زمینه معافیت‌های گمرکی باید حمایت بیشتری لحاظ شود.

وی خواستار رفع موانع صادرات از داخل استان شد و گفت: در سطح ملی می‌توان مشکلات را با وزیران و مدیران مرکزی حل کرد اما در داخل استان برخی موانع ایجاد می‌شود که تاسف‌آور است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:در زمینه توسعه صنعتی و معدن نباید مانع آفرینی صورت گیرد و اگر مشکلات زیست محیطی ایجاد می‌شود می‌توان با نصب دستگاه‌هایی این مشکلات را نیز حل کرد.

رحمانی ادامه داد: باید به یک فهم مشترکی برسیم و صنعتگران نیز میزان آلاینده بودن صنعت خود را کنترل کنند چرا که محیط زیست نیز متعلق به خودمان است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: مسئولان دولتی به عنوان یک ضلع مهم در تولید و صنعت وارد کار شوند و مشکلات صنعتگران را برطرف کنند.