راه‌اندازی پست هوایی در فرودگاه بین‌المللی تبریز
راه‌اندازی پست هوایی در فرودگاه بین‌المللی تبریز

محمدصادق پورمهدی اظهار داشت: مقدمات راه‌اندازی پست هوایی فرودگاه تبریز فراهم شده و پس از این در کنار حمل کالا و مسافر وسائل پستی ما که قبلا از طریق فرودگاه امام خمینی(ره) تهران انجام می‌گرفت به صورت مستقیم از فرودگاه تبریز پست می‌شود. وی افزود: فرودگاه تبریز خدماتش را به بهترین نحو انجام می‌دهد و […]

havayiمحمدصادق پورمهدی اظهار داشت: مقدمات راه‌اندازی پست هوایی فرودگاه تبریز فراهم شده و پس از این در کنار حمل کالا و مسافر وسائل پستی ما که قبلا از طریق فرودگاه امام خمینی(ره) تهران انجام می‌گرفت به صورت مستقیم از فرودگاه تبریز پست می‌شود.

وی افزود: فرودگاه تبریز خدماتش را به بهترین نحو انجام می‌دهد و از هر دو باند فرودگاه استفاده‌های لازم به عمل می‌آید؛ «کارگو» به راه افتاده و پروازهای داخلی و بین‌المللی هم افزایش یافته است.

پورمهدی تصریح کرد: با وجود همه این اتفاقات هنوز راضی و قانع نشده‌ایم و مسئولان فرودگاه را مکلف کرده‌ایم باز هم پروازهای بین‌المللی را افزایش دهند.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی یادآور شد: برای باند فرودگاه تبریز اخیرا ۴۰ میلیارد تومان هزینه صرف کرده‌ایم و انتظار داریم این هزینه مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

پورمهدی خاطرنشان کرد: فرودگاه تبریز جزو آن دسته از فرودگاه‌های کشور است که وضع خوبی دارد و مشکل خاصی در این مورد نداریم و باید سایر زمینه‌های حمل و نقل مثل ترمینال و راه‌آهن نیز برای بهره‌گیری مناسب از فرودگاه آماده شوند.

وی اضافه کرد: پیشرفت ترمینال به خوبی انجام می‌شود؛ راه آهن نیز وضعیت نسبتا مطلوبی دارد ولی باید خط سریع‌السیر تکمیل شود تا چرخه حمل و نقل شهر به وضعیت ایده‌آل خود در آید.

هم‌اکنون از فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز پروازهای خارجی به مسیرهای ترکیه، عراق و امارات متحده عربی و پروازهای داخلی به مسیرهای تهران، مشهد، اصفهان، اهواز، شیراز، بندرعباس، عسلویه، کیش و کرمان برقرار است.

فرودگاه تبریز در سال ۱۳۲۹ با ماموریت ارایه خدمات هوایی، پروازهای برنامه‌ای و غیربرنامه‌ای، آموزشی و نظامی برای مسافران، متقاضیان و سایر ارگان‌های کشوری و تحت نظارت ضوابط سازمان جهانی هوانوردی ICAO در محل کنونی تأسیس شد.

برای نخستین بار در سال ۱۳۲۶ دفتری با عنوان بی‌سیم هوایی در شهر تبریز در ساختمان مشهور به بی‌سیم در انتهای خیابان ارتش فعلی فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۲۹ از بی‌سیم هوایی به ایستگاه هوایی تغییر عنوان یافت و باند پروازی خاکی در محل فعلی فرودگاه مورد استفاده قرار گرفت تا اینکه در سال ۱۳۳۵ با نصب دستگاه‌های ناوبری در محوطه فرودگاه و ایستگاه هوایی به‌نام فرودگاه تبریز تغییر نام داده است.

در سال ۱۳۵۶ پرواز حجاج از این فرودگاه آغاز و از سال ۱۳۷۰ با تصویب هیئت دولت به عنوان فرودگاه بین‌المللی نام‌گذاری شده و در سال ۱۳۷۸ به عنوان یکی از فرودگاه‌های درجه یک کشور انتخاب شده و از آن تاریخ به عنوان یکی از چهار فرودگاه Open Sky (آسمان باز) ایران خدمات هوایی خود را به پروازهای داخلی و خارجی و عبوری ارایه می‌کند.