سیستم ردیابی قطعات خودرو ایجاد می‌شود
سیستم ردیابی قطعات خودرو ایجاد می‌شود

نقص فنی برخی از قطعات به کار رفته در تولید خودروهای داخلی باعث خرابی خودروهای صفرکیلومتر تولیدی در کشور می‌شود. در ماه‌های اخیر نیز تعداد اخبار منتشر شده در زمینه خرابی خودروهای صفرکیلومتر تولیدی در کشور افزایش یافته است که برخی دلایل آن به معیوب بودن یا کیفیت پایین قطعات به کار رفته در خطوط […]

۲نقص فنی برخی از قطعات به کار رفته در تولید خودروهای داخلی باعث خرابی خودروهای صفرکیلومتر تولیدی در کشور می‌شود.

در ماه‌های اخیر نیز تعداد اخبار منتشر شده در زمینه خرابی خودروهای صفرکیلومتر تولیدی در کشور افزایش یافته است که برخی دلایل آن به معیوب بودن یا کیفیت پایین قطعات به کار رفته در خطوط تولید خودرو باز می‌گردد.

در این زمینه در اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، تمام عرضه‌کنندگان خودرو در کشور مکلف شده‌اند سیستم ردیابی قطعات به‌ویژه قطعات ایمنی نصب شده بر روی خودرو را ایجاد کنند تا در صورت تشخیص ایراد در قطعات مربوطه، امکان شناسایی خودروهای تولید شده با آن قطعات و فراخوان سریع آنها برای رفع عیب وجود داشته باشد.

در ماده ۵۶ اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در این زمینه آمده است:” عرضه‌کننده خودرو موظف است سیستم ردیابی قطعات به‌ویژه قطعات ایمنی نصب شده بر روی خودروها را ایجاد کند به‌طوریکه در صورت تشخیص وجود نقص فنی در هر گروه از قطعات نصب شده که باعث بروز خسارت شده باشد، امکان فراخوان خودرو‌های مربوطه و برطرف کردن نقص مزبور وجود داشته باشد”.

به این ترتیب با اجرای این قانون و ایجاد امکان شناسایی سریع قطعات معیوب و بی‌کیفیت به کار رفته در خطوط تولید خودروسازان داخلی، می‌توان امیدوار بود که عرضه‌کنندگان خودرو به سرعت قطعات معیوب مورد استفاده را شناسایی و خودروهای دارای مشکل را فراخوان و رفع عیب کنند.

اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو هم‌اکنون در هیات دولت در دست بررسی است و با تصویب نهایی، به تمام عرضه‌کنندگان خودرو در کشور ابلاغ و اجرایی خواهد شد.