محمدشیرولیلو اظهار داشت: امسال پیش‌بینی می‌شود ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن انواع ماهیان سردابی و گرمابی و ۶۰ تن شاه میگو در آذربایجان غربی تولید و به کشورهای عراق، فرانسه، آلمان و ارمنستان صادر شود. وی اضافه کرد: این رقم در مقایسه با تولید سال قبل که ۱۶ هزار و ۵۲۷ تن بوده است به […]

محمدشیرولیلو اظهار داشت: امسال پیش‌بینی می‌شود ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن انواع ماهیان سردابی و گرمابی و ۶۰ تن شاه میگو در آذربایجان غربی تولید و به کشورهای عراق، فرانسه، آلمان و ارمنستان صادر شود.

وی اضافه کرد: این رقم در مقایسه با تولید سال قبل که ۱۶ هزار و ۵۲۷ تن بوده است به میزان شش درصد رشد داشته و در زمینه تولید بچه ماهی نیز در سال جاری به میزان ۵۰ میلیون قطعه انواع بچه ماهی تولید و به بازار عرضه خواهد شد.

شیرولیلو اجرای پروژه مکانیزاسیون در مزارع موجود جهت افزایش تولید ۲ تا ۳ برابر ظرفیت، افزایش تعداد مزارع تکثیر و پرورش آبزیان و کنترل بهداشتی محصولات تولیدی از صید تا عرضه به مصرف‌کنندگان، افزایش تعداد بازارهای عرضه آبزیان و بهینه‌سازی بازارهای قبلی، اجرای روش‌های نوین آبزی‌پروری از جمله توسعه قفس را از جمله اقدامات انجام شده برشمرد.

این مسئول با بیان اینکه جمعا ۳ هزار و ۶۵۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در آبزی‌پروری اشتغال دارند که حدود یک هزار نفر آن‌ها در بخش صید و صیادی فعال بوده، افزود: هر سال حدود ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی از منابع مختلف بانکی در اختیار پرورش‌دهندگان و صیادان ماهی استان قرار می‌گیرد.

وی متذکر شد: با تمهیدات انجام شده و مکانیزه نمودن مزارع تکثیر و پرورش آبزیان در استان به انواع هواده، اکسیژن‌ساز و … تلفات ماهی در استان ناچیز بوده و در سال‌های اخیر  کاهش یافته و با انجام تمهیدات همه‌جانبه و با همکاری ادارات ذیربط از اداره کل دامپزشکی مشکل تلفات ماهی در اثر بیماری‌ها نیز کنترل و به حالت عادی برگشته است.

شیرولیلو با اعلام اینکه رهاسازی بچه ماهی در منابع آبی استان شامل دریاچه‌های پشت سد سطح استان انجام می‌گیرد و معمولا از مهر ماه به بعد شروع می‌شود، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۵ میلیون قطعه انواع ماهی شامل کپور معمولی، آمور، بیگ هد و… در منابع آبی استان رهاسازی شود.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی ادامه داد: این کار در جهت حفظ و بازسازی ذخائر آبزیان منابع آبی و تثبیت اشتغال هزار خانوار صیاد انجام می‌گیرد و به دلیل تعیین نیاز بلندمدت منابع آبی به بچه ماهی میزان رهاسازی سال جاری با سال گذشته تقریبا برابر بوده و فقط چهار درصد رشد خواهد داشت.