کنگره آمریکا به موجب قانون «بازبینی توافق هسته‌ای» حق اعمال نظر در بیانیه پایانی مذاکرات هسته‌ای وین را دارد، اما یک روزنامه آمریکایی روز جمعه نوشته احتمال رأی منفی مجلس سنا به این سند اندک است. بنابر گزارش روزنامه آمریکایی «لس‌انجلس تایمز»، مشکل جمهوری‌خواهان تنها این نیست که رای ۶ دموکرات را برای رای منفی […]

کنگره آمریکا به موجب قانون «بازبینی توافق هسته‌ای» حق اعمال نظر در بیانیه پایانی مذاکرات هسته‌ای وین را دارد، اما یک روزنامه آمریکایی روز جمعه نوشته احتمال رأی منفی مجلس سنا به این سند اندک است.

بنابر گزارش روزنامه آمریکایی «لس‌انجلس تایمز»، مشکل جمهوری‌خواهان تنها این نیست که رای ۶ دموکرات را برای رای منفی به توافق هسته‌ای کسب کنند بلکه تلاش آنها از سوی دیگر این است که رای منفی تعدادی از اعضای خود (جمهوری‌خواهان) را هم حفظ کنند.
بیشتر سناتورهای دموکرات از اوباما حمایت می‌کنند اما حدود ۱۲ نفر از آنها درباره توافق ابراز نگرانی کرده‌اند. این در حالی است که چندین نفر هم امکان دارد که به آن رای منفی بدهند.

از طرف دیگر برخی از سناتورهای جمهوری‌خواه احتمالا از این توافق حمایت خواهند کرد در این صورت کار برای سران این حزب که ۵۴ کرسی در سنا دارند و به ۶۰ رای نیاز دارند، دشوار خواهد بود.

در صورتی که کنگره در نهایت قطعنامه‌ای در مخالفت با این توافق تصویب کند، اوباما آن را وتو خواهد کرد و جمهوری‌خواهان بدون حمایت برخی از دموکرات‌ها،‌ نمی‌توانند دو سوم آرا را به دست آورند.

به عبارتی شرایط سیاسی بار دیگر برخی از قانونگذاران آمریکایی را ناچار خواهد کرد که بین اوباما و «بنیامین‌نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که مخالف توافق است، یکی را انتخاب کنند.