برگزاری کنگره «فرهنگ دینی و انقلابی در اشعار شهریار» در تبریز
برگزاری کنگره «فرهنگ دینی و انقلابی در اشعار شهریار» در تبریز

سعید شبستری‌خیابانی در نشست تخصصی کنگره بزرگداشت استاد شهریار، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم تا سال آینده دبیرخانه دائمی این کنگره در بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان تشکیل شود. وی گفت: امیدواریم در سال جاری شاهد معرفی ابعاد دیگری از شخصیت استاد شهریار باشیم و انتظار می‌رود تمامی سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی با […]

سعید شبستری‌خیابانی در نشست تخصصی کنگره بزرگداشت استاد شهریار، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم تا سال آینده دبیرخانه دائمی این کنگره در بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان تشکیل شود.

وی گفت: امیدواریم در سال جاری شاهد معرفی ابعاد دیگری از شخصیت استاد شهریار باشیم و انتظار می‌رود تمامی سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی با انسجام و هماهنگی برای برگزاری باشکوه این همایش تلاش کنند.

شبستری با اشاره به سابقه برگزاری همایش‌های متعدد در خصوص استاد شهریار طی سالیان متمادی تصریح کرد: امسال برگزاری کنگره بین‌المللی استاد شهریار با وحدت رویه و سیاست‌گذاری یکپارچه انجام خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این نشست با اشاره به برگزاری موفقیت‌آمیز همایش استاد شهریار اظهار کرد: سال گذشته شاهد برگزاری باشکوه این همایش در سطح بین‌المللی بودیم و امیدواریم امسال نیز این کنگره در سطح مطلوبی برگزار شود.

علی‌اکبر صفی‌پور گفت: امیدواریم با پیگیری‌های استانداری شاهد تشکیل دبیرخانه دائمی این کنگره باشیم تا کنگره را در سطح جهانی مطرح کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به سطح علمی این کنگره افزود: سال گذشته همایش استاد شهریار با حضور اساتید برجسته برگزار شد و این روند باید ادامه یابد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز ضمن اعلام آمادگی این اداره کل به منظور همکاری در اجرای این کنگره گفت: باید مردم را با شخصیت واقعی استاد شهریار آشنا کنیم.

جعفر پاشایی افزود: انتظار می‌رود نتایج این کنگره درقالب محصولات فرهنگی و کتاب به جامعه عرضه شود.

رئیس حوزه هنری آذربایجان‌شرقی در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه کنگره بین‌المللی فرهنگ دینی و انقلابی در اشعار استاد شهریار نگاه جدیدی به شهریار خواهد داشت، اظهار کرد: توجه به موضوع فرهنگ دینی و انقلابی در اشعار استاد شهریار تا به امروز مغفول واقع شده است و ما تلاش می‌کنیم تا این جنبه از اشعار استاد شهریار را به جهانیان معرفی کنیم.

حسن میلانی از تشکیل کمیته علمی و تخصصی برگزاری این کنگره در محل حوزه هنری استان خبر داد و  افزود: این کنگره با تکیه بر تفکر دینی، انقلابی، اخلاقی و تربیتی استاد شهریار برگزار می‌شود.

وی با اشاره به محورهای برگزاری این کنگره گفت: انقلاب اسلامی در آثار استاد شهریار، نقش استاد شهریار در شکل گیری و گسترش جریان شعر دفاع مقدس، تجلی معارف و مناقب اهل بیت (ع) در اشعار استاد شهریار، ولایت فقیه در اندیشه استاد شهریار، تجلی مضامین قرآن در شعر شهریار، تبلور هویت دینی در منظومه حیدربابا، بررسی مبانی دینی اشعار استاد شهریار، آداب اخلاقی و تربیت اسلامی در اشعار استاد شهریار، شاخصه‌های عرفان شیعی در اشعار استاد شهریار، فرهنگ عاشورا در شعر استاد شهریار، تجلی بصیرت دینی و انقلابی استاد شهریار در اشعار وی و ایران، هویت و وحدت ملی در اشعار استاد شهریار از جمله شاخص‌ترین محورهای برگزاری این کنگره است.

میلانی گفت: کنگره بین‌المللی فرهنگ دینی و انقلابی در اشعار استاد شهریار ۲۵، ۲۶ و۲۷ شهریور ماه همزمان با روز ملی شعر و ادب در تبریز برگزار می‌شود.