خواهان توسعه روابط بر مبنای منافع و احترام متقابل هستیم
خواهان توسعه روابط بر مبنای منافع و احترام متقابل هستیم

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در این گفت و گوی تلفنی که عصر پنجشنبه انجام شد، با قدردانی از نقش سازنده انگلستان در این مذاکرات، گفت: پایبندی طرفین به انجام تعهدات‌شان اصلی ترین عامل موفقیت در تداوم روند اجرایی مذاکرات است. روحانی در مورد روابط دو کشور نیز با اشاره به سابقه روابط و تجربه‌های […]

rouhaniحجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در این گفت و گوی تلفنی که عصر پنجشنبه انجام شد، با قدردانی از نقش سازنده انگلستان در این مذاکرات، گفت: پایبندی طرفین به انجام تعهدات‌شان اصلی ترین عامل موفقیت در تداوم روند اجرایی مذاکرات است.

روحانی در مورد روابط دو کشور نیز با اشاره به سابقه روابط و تجربه‌های دشوار گذشته، اظهار کرد: ما خواهان روابطی بر مبنای منافع و احترام متقابل هستیم و فکر می کنم ظرفیت لازم برای بازسازی روابط ایران و بریتانیا وجود دارد.

رییس جمهور در این گفت و گو با تبیین اوضاع خطرناک منطقه، به نقش مخرب گروه های تروریستی پرداخت و گفت: امروز گروه های تروریستی القاعده و داعش و امثال آنها در کل منطقه در حال فعالیت و آتش افروزی هستند که این موضوعی حاد و خطرناک در منطقه است.

روحانی با اشاره به اقدامات ثبات آفرین کشورمان در مقابله با تروریسم و بیان کمک‌های بیش از یک ساله ایران به دولت و ارتش عراق در مواجهه با گروه های تروریستی افزود: اگر تمامی کشورها همه توان خود را در مبارزه با تروریسم به کار نگیرند این پدیده شوم دامن بسیاری از کشورها از جمله اروپا را نیز خواهد گرفت.

رییس جمهوری در زمینه بحران های منطقه ای، به وضعیت نابسامان و فاجعه بار غذایی و دارویی مردم یمن اشاره کرد و گفت: برای ما قابل قبول نیست که کشوری بخواهد با بکارگیری نیروی هوایی به بمباران مردم بیگناه در منطقه دست بزند.

نخست وزیر انگلستان نیز در این مکالمه تلفنی ضمن تبریک موفقیت های بدست آمده به رییس جمهور کشورمان، از نقش بسیار سازنده ایشان در حصول این توافق قدردانی کرد و گفت: جنابعالی نقش بسیار سازنده ای برای فراهم آمدن این توافق داشتید. ما تلاش خواهیم کرد تا در مراحل بعد نیز این توافق اجرایی و عملیاتی شود.

دیوید کامرون در زمینه مبارزه با تروریسم اظهار کرد: ما هم تروریست ها را بسیار خطرناک می دانیم و باید برای از بین بردن آنان اقدام نماییم. ما می دانیم این امر خطری برای کل منطقه است و باید با آن مقابله شود.

در این مکالمه تلفنی طرفین آخرین وضعیت بازگشایی سفارتخانه های دو کشور را نیز مورد بررسی قرار داده و ابراز امیدواری کردند تا وزارت خارجه های دو کشور بتوانند اقدامات خود را در این زمینه به انجام برسانند.