آلمان: به روابط‌ مان با تهران جانی دوباره ببخشیم
آلمان: به روابط‌ مان با تهران جانی دوباره ببخشیم

فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان در یادداشتی در روزنامه هافینگتن با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، نوشت: ما موفق شدیم به یک راه‌حل سیاسی برای مسأله‌ای دست یابیم که پتانسیل تبدیل به یک مناقشه بزرگ را داشت و می‌توانست جهان را در آستانه یک تقابل نظامی قرار دهد. توافقی […]

۷۸۹۶۶۷۵۷۴۴۳فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان در یادداشتی در روزنامه هافینگتن با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، نوشت: ما موفق شدیم به یک راه‌حل سیاسی برای مسأله‌ای دست یابیم که پتانسیل تبدیل به یک مناقشه بزرگ را داشت و می‌توانست جهان را در آستانه یک تقابل نظامی قرار دهد. توافقی که در وین حاصل شد یک پیروزی برای درک سیاسی و استقامت است. توافق وین امنیت بیشتری را برای منطقه به همراه دارد و یک رژیم برای کنترل جامع در فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تضمین می‌کند.

در ازاء ایران، از کاهش و در نهایت لغو رژیم تحریم‌های چندوجهی برخوردار خواهد شد و این زمانی اتفاق می‌افتد که تأیید شود تهران در تمام مراحل لازم و گام‌های توافق شده برای محدودیت و بازرسی از برنامه هسته‌ای خود همکاری کرده است. تقریباً من اطمینان دارم که این امر منجر به تغییر وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران و به طور همزمان فصلی تازه در روابط ایران و غرب خواهد بود.

اشتاین مایر ادامه داد: رئیس جمهور روحانی تاکنون نشان داده است که مایل به مذاکره و بهبود ایران است و اغلب مردم ایران نیز خواهان این توافق بودند. اکنون کاملاً به نفع ماست که نیروی جنبش را به سمت این تغییر هدایت کنیم و جانی دوباره به روابطمان با تهران، نه تنها در عرصه سیاسی و اقتصادی بلکه در زمینه فرهنگی و سطوح بین اجتماعی ببخشیم.

توافق وین به ایران این فرصت بی نظیر را می‌دهد تا پس از دهه‌ها انزوا به سمت جامعه بین‌الملل پیش برود. توافق هسته‌ای این امیدواری را ایجاد می‌کند که بعد از وین، سیاست تهران دیگر تنها مخالفانش را نمی‌بیند بلکه متحدان بالقوه و برنامه‌های برد- برد در خاورمیانه را نیز خواهد دید.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین نوشت: با گروه ۳+۳ تیم مذاکره کننده‌ای را ایجاد کردیم که به غلبه بر دهه‌ها فقدان رابطه‌ میان ایران و آمریکا فائق آمد و همزمان بزرگ‌ترین بازیگران بین‌المللی را برای پیگیری خواسته‌های مشترکشان در کنار هم جمع کرد. شاید ما بتوانیم بر نیروی این توافق تاریخی در وین بیفزاییم و دست به تلاش‌هایی برای کاستن اختلافات جدی در دیگر نقاط این منطقه بزنیم.

توافق وین به ما نشان می‌دهد که دو چیز برای این (پیگیری خواسته‌های مشترک و کاهش اختلافات) مهم است: اتحاد جامعه بین‌الملل بعلاوه خواست واقعی برای انجام اقداماتی به نفع خواسته‌های مشترک و همچنین صبر و تمایل برای دستیابی به راه‌حلی که با گام‌های عملی و کوچک برای غلبه بر بی‌اعتمادی فائق آمده و تجربه ایده‌ها و فرصت مباحثه. این رویکرد ما در لیبی نیز هست. هرچند در سوریه نیز که اکنون وارد پنجمین سال جنگ داخلی خود شده بسیار ضروری‌تر است.

وی در ادامه با اشاره به پیامدهای جنگ سوریه ابراز تأسف کرد: تاکنون ۱۰ میلیون نفر از این کشور گریخته و یک چهارم میلیون انسان جان خود را از دست داده‌اند. اما تمام تلاش‌های سازمان ملل برای الزام طرف‌های دیگر به منظور یافتن راه‌حلی مسالمت آمیز در سوریه تاکنون شکست خورده است.

اشتاین مایر تأکید کرد: لازم است که کشورهای همسایه، بیش از همه عربستان و ترکیه همکاری کنند. چون این به نفع آنهاست که مانع از سقوط کامل شوند و ما نیازمند ایران هستیم تا برای یافتن راه‌حلی سیاسی و صلح‌آمیز کمک کند.

وزیر امور خارجه آلمان در پایان یادداشت خود تصریح کرد: توافق وین بر سر مسأله هسته‌ای به ما نشان داد که راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز برای مناقشات امکان‌پذیر است، حتی جایی که سطح بی‌اعتمادی و خصومت در ابتدا برطرف نشدنی به نظر می‌آمد. این یک وظیفه دشوار است که نیازمند صبر و استقامت است اما تلاش برای آن، ارزشش را دارد.