نصب دوربین در مبادی ورودی منطقه آزاد ارس / اظهار تاسف از امار قاچاق تلفن همراه
نصب دوربین در مبادی ورودی منطقه آزاد ارس / اظهار تاسف از امار قاچاق تلفن همراه

اسماعیل جبارزاده ظهر امروز در جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان، با بیان این که قاچاق جزو معضلات تمام کشورهاست، اظهار داشت: جلوگیری از قاچاق کالا عامل حمایت از تولید داخلی است و باید اجازه ندهیم قاچاق تولید داخلی را با آسیب مواجه کند. وی، تفاوت قیمت بین مرزها را از عوامل […]

۱۳۹۳۱۲۱۹۰۰۰۵۹۴_PhotoAاسماعیل جبارزاده ظهر امروز در جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان، با بیان این که قاچاق جزو معضلات تمام کشورهاست، اظهار داشت: جلوگیری از قاچاق کالا عامل حمایت از تولید داخلی است و باید اجازه ندهیم قاچاق تولید داخلی را با آسیب مواجه کند.

وی، تفاوت قیمت بین مرزها را از عوامل قاچاق کالا ذکر کرد و گفت: یکی از عوامل بازدارنده از قاچاق، واقعی کردن قیمت‌ها به ویژه قیمت سوخت است که البته این کار از اختیارات استان خارج است، اما خوشبختانه ما توانسته‌ایم با تلاش و همت دستگاه‌ها ذی‌ربط تا حد زیادی از ورود کالای قاچاق به استان جلوگیری کنیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی در ادامه با اشاره به این که منطقه آزاد ارس حسن بزرگی برای استان است، گفت: شاید در روزی که ایجاد این منطقه تصویب می‌شد تصور نمی‌شد که کنترل و حفاظت از آن به یکی از دغدغه‌ها و معضلات استان تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به محدوده ۵۷ هزار هکتاری منطقه آزاد ارس، افزود: حفاظت از این منطقه وسیع، مسئله مهمی است و این که انتظار داشته باشیم سازمان منطقه آزاد ارس به تنهایی چنین کاری را انجام دهد یک انتظار غیرواقعی است.

جبارزاده بر تشکیل کمیته‌ای برای تدوین برنامه حفاظت از محدوده منطقه آزاد ارس تاکید کرد و گفت: سازمان منطقه آزاد ارس آماده تامین زیرساخت‌ها و نیروی انسانی مورد نیاز برای اجرای این برنامه است.

وی گفت: یکی از مسائلی که باید در این کمیته بررسی شود تعداد دروازه‌های ورودی و گمرکات منطقه است که آیا تاثیری در میزان قاچاق دارد یا خیر.

جبارزاده نصب دوربین در مبادی ورودی منطقه آزاد ارس را از عوامل بازدارنده قاچاق دانست و بر تسریع در این کار تاکید کرد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که تجارت یکی از رسالت‌های منطقه آزاد ارس است، اظهار داشت: با توجه به نقش مهم تجارت در اشتغال‌زایی و جذب گردشگر در این منطقه، طبیعی است که محدود کردن این امر منطقی نیست، اما می‌توان محدوده مشخصی را برای فعالیت‌های تجاری در نظر گرفت که کنترل آن نیز راحت‌تر باشد.

وی با بیان این که حمایت از تولید داخل وظیفه شرعی و ملی ماست، افزود: باید تا جایی که امکان دارد اجازه ندهیم کالاهای ورودی به منطقه آزاد به تولیدات استانی لطمه بزند و باعث شود که کالاهای تولید داخل استان امکان رقابت نداشته باشند.

جبارزاده از تلاش‌های نیروی انتظامی استان و سایر دستگاه‌های مرتبط در مبارزه با قاچاق تشکر کرد و گفت: این روند خوب باید همچنان ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به آمار قاچاق گوشی‌های همراه، آن را تاسف‌بار ذکر کرد و گفت: برای جلوگیری از قاچاق چنین کالاهایی که تقاضای زیادی برای آنها وجود دارد می‌توانیم ورود قانونی آنها را تسهیل کنیم.

جبارزاده همچنین ترخیص مواد غذایی و کالاهای سلامت‌محور با مجوز دانشگاه علوم پزشکی تاکید کرد و زمینه‌سازی برای اجرای قانون در این زمینه را خواستار شد.

استاندار آذربایجان‌شرقی در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک موفقیت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، خاطرنشان کرد: بزرگترین دستاورد این توافق عبارت است از این که ایران به عنوان قدرت بزرگ منطقه‌ای و قدرت هسته‌ای در دنیا پذیرفته شد و ان‌شاءالله در ادامه اجرای توافق، محدودیت‌ها و تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران برداشته شود و شاهد شکوفایی و رشد اقتصادی کشور باشیم.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان هم در این جلسه حجم کالای قاچاق ورودی به کشور را سالانه ۲۵ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این در حالی است که حجم واردات قانونی به کشور ۵۲ میلیارد دلار است و اگر کالاهای قاچاق کشف نشده را نیز حساب کنیم می‌توان گفت حجم قاچاق با واردات قانونی، برابری می‌کند.

محمود چمنی افزود: میزان کشفیات کالای قاچاق در کشور در سال گذشته، ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود که تنها شش درصد از کالای قاچاق ورودی به کشور را شامل می‌شود.

وی گفت: در سال ۹۲، بالغ بر ۲۳٫۳ میلیارد تومان و در سال ۹۳، بیش از ۲۵٫۷ میلیارد تومان کالای قاچاق در استان کشف شده است که در این ارتباط ۴ هزار و ۵۴۳ پرونده در سال ۹۲ و ۵ هزار و ۵۶ پرونده در سال ۹۳ تشکیل شده است.

در این جلسه مدیران کل اطلاعات و حمل و نقل و پایانه‌های استان، ناظر گمرکات استان، معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، معاون دادگستری کل استان، مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی استان و مدیرعامل منطقه آزاد ارس نیز در سخنانی به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص نحوه پیشگیری از ورود کالای قاچاق به استان و مسایل و مشکلات مربوط به این حوزه پرداختند.