این تیتر چه کدی به معاندان داد؟ +عکس
این تیتر چه کدی به معاندان داد؟ +عکس

پیام فصلی نژاد در فارس نوشت: تیتر یک روزنامه شرق با عنوان “پیروزی بدون جنگ” برگرفته از تیتر کتاب خاطرات ریچارد نیکسون رئیس جمهور پیشین آمریکاست که در آن نشان می دهد چگونه ایالات متحده از رهگذر مذاکرات و توافق اتمی با شوروی، زمینه‌های فروپاشی از درون آن کشور را فراهم کرد. نکته‌ای که باراک […]

پیام فصلی نژاد در فارس نوشت: تیتر یک روزنامه شرق با عنوان “پیروزی بدون جنگ” برگرفته از تیتر کتاب خاطرات ریچارد نیکسون رئیس جمهور پیشین آمریکاست که در آن نشان می دهد چگونه ایالات متحده از رهگذر مذاکرات و توافق اتمی با شوروی، زمینه‌های فروپاشی از درون آن کشور را فراهم کرد.

نکته‌ای که باراک اوباما نیز ٢ بار در سخنرانی هایش (یکبار پس از تفاهم لوزان و یکبار پس از بیانیه وین) به آن اشاره کرد و گفت: من به نحوی غریزی استراتژی ای را که پرزیدنت نیکسون و ریگان در دوران جنگ سرد علیه شوروی داشتند، درک می کنم و ما همان راهی را می رویم که با شوروی سابق رفتیم.

اوباما دیروز هم در نطق خود گفت که مذاکرات ما با شوروی در نهایت به سود آمریکا تمام شد و با ایران نیز همان نتیجه را خواهد داشت؛ این مذاکرات به امن‌تر شدن آمریکا و اسرائیل می‌انجامد.

روشی که نیکسون و ریگان در دوران جنگ سرد علیه شوروی داشتند، حمایت از سلسله اقدامات غیرنظامی‌ای بود که به “فروپاشی از درون” یک ابرقدرت بیانجامد و در تاریخ شوروی همین راه طی شد.

در واقع، روزنامه شرق یک کد تاریخی و پیام رمز شنیده نشده را برای تجدیدنظرطلبان و رفرمیست ها ارسال می کند که در چه فازی قرار داریم و کجا ایستاده ایم تا تئوری و عمل خود را با هم انطباق دهند. از همین روست که دعوت رهبر انقلاب به حضور قوی‌تر نخبگان و خواص در جنگ نرم (به مثابه یک استراتژی کلاسیکِ عصر جنگ سرد) معنای خود را باز می یابد و تاکید چندباره ایشان در آستانه توافق وین بر مبارزه جدی با استکبار مفهوم بیشتری پیدا می کند.

 

۱۹۴۲۸۶_۱۴۳