رئیس کمیته امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توافق هسته‌ای حاصل مقاومت ملت ایران است، گفت: متن جامع توافق نهایی ظرف ۲۰ روز در ایران بررسی می‌شود. محمدرضا محسنی‌ثانی با اشاره به بررسی متن توافق‌نامه در مدت ۲۰ روز توسط مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آنچه که در متن‌های این توافق وجود دارد […]

رئیس کمیته امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توافق هسته‌ای حاصل مقاومت ملت ایران است، گفت: متن جامع توافق نهایی ظرف ۲۰ روز در ایران بررسی می‌شود.

محمدرضا محسنی‌ثانی با اشاره به بررسی متن توافق‌نامه در مدت ۲۰ روز توسط مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آنچه که در متن‌های این توافق وجود دارد و بر روی آن توافق اولیه‌ای صورت گرفت که توسط ظریف و موگرینی اعلام شد، اگر بر مبنای تعریف و اعلام تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و رئیس جمهور باشد، این توافق توفیقی مهم در راستای ایستادگی ملت ایران بود که بسیار ارزشمند است و باید با قاطعیت تمام آن را به رهبر معظم انقلاب و ملت ایران تبریک گفت.

وی با بیان اینکه در متن اعلام شده از سوی تیم مذاکره‌کننده و رئیس جمهور همه خطوط قرمز ایران رعایت شده است، تصریح کرد: در این زمینه یک نگاه تهاجمی از سوی کشورهای غربی نسبت به خطوط قرمز ایران مطرح بود که با ارشادهای رهبر معظم انقلاب و ایستادگی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، گفتمان و منطق جمهوری اسلامی ایران بر همه گفتمان‌های طرف‌های درگیر برتری و این پیروزی را به دست آورد.

رئیس کمیته امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه هنوز ما در زمینه متن توافق‌نامه به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم، خاطرنشان کرد: ابعاد متن توافق‌نامه بر اساس توضیحات رئیس جمهور و قرائت تیم مذاکره‌کننده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

محسنی ثانی با اشاره به برداشت‌های متفاوت رئیس جمهور آمریکا از متن توافق‌نامه عنوان کرد: البته اوباما تعریف و برداشت متفاوتی از متن توافق‌نامه داشته و صحبت‌هایی را در این زمینه بیان کرده که شبیه سیاست‌بازی‌هایی بود که آمریکایی‌ها در مورد توافق لوزان داشتند.

وی با اشاره به برداشت‌های متفاوت آمریکایی‌ها از متن توافق‌نامه لوزان یادآور شد: اوباما با سخنرانی خود نشان داد آمریکایی‌ها مانند لوزان عمل می‌کنند و البته اگر این برداشت متفاوت بر مبنای مصرف داخلی و راضی کردن رژیم صیهونیستی باشد قابل اعتنا و اهمیت نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متن توافق‌نامه نیاز به بررسی دقیق‌تری است، ادامه داد: دولت و مجلس باید با دقت این متن را مورد بررسی قرار دهند و اگر آنطور که مسئولان دولت و تیم مذاکره‌کننده اعلام کرده‌اند، باشد قطعا توافق با توفیقات خوبی همراه بوده است.

محسنی‌ثانی با اشاره به بحث‌های مطرح شده در زمینه ادعای غربی‌ها برای بازدید از اماکن نظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: بر اساس اعلام مسئولان نظام و آنچه که از ابتدا مطرح شده اجازه بازرسی از هیچیک از اماکن نظامی ایران به کشوری داده نمی‌شود که البته در مورد پارچین به نظر می‌آید که انعطافی نشان داده شده که به صورت مدیریت شده و با رعایت خطوط قرمز از این سایت بازرسی‌ صورت گیرد که این انعطاف از نظر ما قابل تامل است و باید مورد بررسی قرار گیرد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متن توافق‌نامه در مدت ۲۰ روز در مجلس بررسی و نظر نهایی اعلام می‌شود، اضافه کرد: این متن در کنگره آمریکا در مدت یک ماه بر اساس ضرب العجل اعلام شده مورد بررسی قرار می‌گیرد و البته برای ما مهم‌ترین مسئله‌ای که مطرح است، ارسال متن توافق‌نامه به سازمان ملل و تصویب این سازمان است.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در ارتباط با حفظ روحیه استکبارستیزی پس از دوران توافق ادامه داد: ملت ایران براساس روحیه ایمانی، اعتقادی و آموزه‌های اسلامی که دارد در برابر استکبار می‌ایستد و از نظر ما آمریکاها مظهر استکبار واقعی است و مسئله توافق هسته‌ای هیچ ارتباطی با روحیه ملت ایران برای مبارزه با استکبار ندارد.

منبع: فارس