شیوع توتون‌های آلوده به کراک/پلمب مراکز عرضه قلیان فاقد پروانه/ شکست قانون عدم عرضه قلیان/مصرف سیگار ۷ درصد بالاتر از میانگین کشوری
شیوع توتون‌های آلوده به کراک/پلمب مراکز عرضه قلیان فاقد پروانه/ شکست قانون عدم عرضه قلیان/مصرف سیگار ۷ درصد بالاتر از میانگین کشوری

مصرف بالای دخانیات در آذربایجان‌شرقی نسبت به میانگین کشوری/ شکست قانون عدم عرضه قلیان سعید شبستری صبح امروز در جلسه سلامت و امنیت غذایی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه قوانین پیشنهادی در زمینه مبارزه با دخانیات باید به صورت قابل اجرا مصوب شود، اظهار داشت: تصویب قوانینی مانند عدم عرضه قلیان عملا در اجرا با شکست […]

مصرف بالای دخانیات در آذربایجان‌شرقی نسبت به میانگین کشوری/ شکست قانون عدم عرضه قلیان

سعید شبستری صبح امروز در جلسه سلامت و امنیت غذایی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه قوانین پیشنهادی در زمینه مبارزه با دخانیات باید به صورت قابل اجرا مصوب شود، اظهار داشت: تصویب قوانینی مانند عدم عرضه قلیان عملا در اجرا با شکست مواجه شد و باید قوانینی با قابلیت اجرای بالا مصوب شود.

وی افزود: باید قوانینی مصوب شود که کارگروه سلامت و امنیت غذایی زیرسوال نرود و بتوان در مقام اجرا آنها را عملیاتی کرد.

شبستری گفت: آمار مصرف دخانیات در آذربایجان‌شرقی بالاتر از میانگین کشوری است و این امر نگران کننده بوده و باید اقدامات بازدارنده  در این زمینه انجام دهیم.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: برای مبارزه با دخانیات باید از همان مدارس برنامه‌ریزی کرده و از زمینه‌های اعتیادی مختلف مانند اعتیاد به الکل و مواد مخدر نیز جلوگیری کرد.

وی هماهنگی ادارات مختلف را لازمه برخورد با دخانیات دانست و گفت: تا زمانی که این هماهنگی فراهم نشود در زمینه اجرا با مشکل مواجه خواهیم بود.

شبستری ضرورت مقابله با دخانیات را یک امر مسلم دانست و ادامه داد: برخورد قاطع با عرضه و مصرف دخانیات در حالت کلان باید از سوی مراجع امنیتی و شوراهای فرادستی مصوب و قابلیت اجرایی داشته باشد.

عدم اجرای قوانین مربوط به دخانیات نشان از برخی مسائل پشت پرده دارد

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: عدم اجرای قوانین مربوط به دخانیات نشان از برخی مسائل پشت پرده دارد که در این زمینه باید به صورت فرادستی عمل کرد.

وی یادآور شد: تعاونی‌ها و فروشگاه‌های دولتی در زمینه اجرای مصوبات کارگروه سلامت و امنیت غذایی می‌توانند همکاری بیشتری داشته باشند و دست مسئولان دولتی در این مراکز بازتر است.

شبستری با اشاره به فرا رسیدن فصل گرما گفت: در زمینه مقابله با بیماری‌های فصلی و با اقداماتی مانند کلرزنی صورت گیرد تا این بیماری شایع نشود.

افزایش سختی آب در استان آذربایجان‌شرقی نگران کننده است

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی افزایش سختی آب در استان را نگران کننده دانست و افزود: سختی آب در برخی نقاط استان امری مسلم است که با آزمایش‌های مختلف اثبات شده و باید ریشه‌یابی و اصلاح شود.

وی خواستار استفاده مردم از آب‌های سالم و تصفیه شده شد و افزود: جوشاندن آب نوشیدنی در زمینه جلوگیری از وبا نیز ضروری است.

کنترل لجن‌کش‌ها و استفاده مزارع از آب سالم باید صورت گیرد

شبستری با تاکید بر گسترش شبکه فاضلاب در تبریز و استان افزود: کنترل لجن‌کش‌ها و استفاده مزارع از آب سالم باید صورت گیرد.

وی گفت: بازدیدهای مستمر و اطلاع‌رسانی به مردم و کنترل فروشگاه‌ها و نیز در مراکزی که احتمال آلودگی وجود دارد می‌تواند بیماری‌های میکروبی را کاهش دهد.

ghelyan_3

پلمب مراکز عرضه قلیان فاقد پروانه/ شیوع توتون‌های آلوده به کراک در کشور

جعفرصادق‌ تبریزی ، رئیس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی ، در همین جلسه با بیان اینکه شیوع مصرف سیگار در کشور ۲۱ درصد در آقایان و یک درصد در خانم‌ها است اظهار داشت: این در حالی است که در آذربایجان‌شرقی مصرف سیگار ۲۸ درصد در میان آقایان و یک درصد در میان خانم‌ها فراگیر است.

تبریزی با بیان اینکه هدف اولیه ما منع مصرف دخانیات در محیط‌های سر بسته است، افزود: تصویب قوانین محکم و باز دارنده در این زمینه ضروری است تا حقوق اولیه مردم تامین شود.

وی با یادآوری اینکه مصرف سیگار بیشترین عامل مرگ و میر به صورت ایجاد بیماری‌های مختلف است، خاطرنشان کرد: در زمینه مبارزه با کنترل دخانیات قانون جامع کنترل دخانیات در سال ۸۵ تصویب شده و مسئولان اماکن ملزم به اجرای این قانون هستند.

عرضه قلیان علاوه بر قهوه‌خانه‌ها در برخی کافیشاپ‌ها

تبریزی ادامه داد: فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال و از طرف دیگر مصرف دخانیات در قهوه‌خانه‌ها ممنوع است و بر اساس تکلیف قانونی باید عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها متوقف شود.

وی با بیان اینکه عرضه قلیان علاوه بر قهوه‌خانه‌ها در برخی کافی‌شاپ‌ها نیز صورت می‌گیرد، یادآور شد: کمیته بین‌بخشی کنترل دخانیات استان مصوبات متعددی داشته و به دنبال این جلسات در دانشگاه علوم پزشکی اقدامات متعددی را انجام داده و کمپین بین بخشی کنترل دخانیات فعال شده است.

برگزاری مسابقه کاریکاتور در میان دانش‌آموزان در موضوع دخانیات

تبریزی از برگزاری مسابقه کاریکاتور در میان دانش‌آموزان در موضوع دخانیات خبر داد و افزود: مراکز مشاوره ترک دخانیات فعال شده و بنرهای تبلیغی سیگار و قلیان از نقاط مختلف جمع‌آوری شده است.

اجرای طرح پارک‌های بدون دخانیات در تبریز

وی از اجرای طرح پارک‌های بدون دخانیات در تبریز و استان خبر داد و افزود: با همکاری شهرداری‌ها در تلاش هستیم تا پارک‌های ما به محل‌هایی بدون دخانیات مبدل شوند.

رئیس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی از ارائه ۹ پیشنهاد برای تصویب در کارگروه سلامت غذایی استان خبر داد و گفت: ممنوعیت عرضه قلیان در مراکز غیرمجاز قبلا مصوب شده و ممنوعیت عرضه سیگار به صورت دستفروشی و نیز ممنوعیت عرضه سیگار در مراکز تفریحی، گردشگری  و اماکن بین راهی و پارکینگ از جمله این پیشنهادها است.

انتقاد از قیمت پایین سیگار در کشور/شیوع توتون‌های آلوده به کراک در کشور

وی با انتقاد از قیمت پایین سیگار در کشور اظهار داشت: قیمت سیگار در کشور به حدی پایین است که نوجوانان برای خرید آن تحریک و تشویق می‌شوند.

تبریزی با اشاره به شیوع توتون‌های آلوده به کراک در کشور عنوان کرد: تمام توتون‌های تاریخ گذشته و آلوده به عنوان توتون قلیان عرضه می‌شود.

محمدجعفر پاشایی، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه عرضه و مصرف سیگار باید به عنوان یک بحران در جامعه محسوب شود، گفت: با بحرانی شمردن این موضوع زمینه فعالیت جدی در این زمینه نیز مهیا می‌شود.

پاشایی اظهار داشت: جمعیت ۶۵۰ هزار نفری دانش‌آموزی استان ظرفیت خوبی برای آموزش مبارزه با دخانیات در استان است و می‌توان از آن برای آموزش در خانواده‌ها هم استفاده کرد.

وی افزود: آموزش و پرورش به عنوان یک ظرفیت رسانه‌ای می‌تواند در این زمینه فعال شود و توان تعلیم و تربیتی در این مورد فعالیت کند.

ghelyan_5

۱۲ درصد درآمد سوپر مارکت‌ها از فروش سیگار است

محمدحسین صومی ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه جلسه ، خواستار همراهی نهادها و ادارات مختلف در زمینه مقابله با عرضه قلیان و سیگار در آذربایجان‌شرقی شد.

وی با بیان اینکه در زمینه مقابله با عرضه دخانیات در شعاع می‌توان به صورت ارشادی نیز وارد شد، افزود: ارائه برخی پیشنهادها به صنوف و نیز ادارات و شهرداری‌ها در این مورد صورت گیرد تا همکاری حداکثری جذب شود.

برگزاری جشنواره‌های مختلف تشویقی برای مقابله با دخانیات از مدارس آغاز شود

صومی گفت: برگزاری جشنواره‌های مختلف تشویقی برای مقابله با دخانیات از مدارس آغاز شود و در زمینه همراهی جامعه باید بتوانیم از ظرفیت‌ها استفاده شود.

وی با بیان اینکه ممنوعیت عرضه سیگار در شعاع ۱۰۰ متری مدارس قابل اجرا است، ادامه داد: در برخی استان‌ها با جدیت در این زمینه عمل شده و حتی در برخی استان‌ها عرضه قلیان به کلی ممنوع شده است و می‌توان در آذربایجان‌شرقی نیز مصوبات را به خوبی انجام داد.

اکثر مشتریان قهوه‌خانه‌ها جوانان هستند

وی گفت: ۱۱٫۴ قهوه‌خانه در استان فعال هستند که کمتر از ۱۰ درصد این مراکز غیرقانونی هستند ولی قهوه‌خانه‌ها در حال رشد هستند و اکثر مشتریان این قهوه‌خانه‌ها جوانان هستند.

صومی افزود: در قهوه‌خانه‌ها قلیان‌های میوه‌ای با آلودگی‌های میکروبی عرضه می‌شود که از نظر بهداشتی آلوده‌تر بوده و بیماری‌های بیشتری ایجاد می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار داشت: ۱۰ تا ۱۲ درصد درآمد سوپرمارکت‌ها از فروش دخانیات تامین می‌شود و برای همراه کردن آنان در زمینه عدم فروش سیگار باید عوامل جایگزین در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در نظر گرفتن عوامل تشویقی مانند کاهش مالیات و نیز رایگان شدن اشتراک آب و مسائل دیگر می‌تواند در این زمینه پیشنهاد شود.

انتقاد از سوء‌استفاده انتخاباتی برخی افراد از موضوع قهوه‌خانه‌ها و دخانیات

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با انتقاد از سوء استفاده انتخاباتی برخی افراد از موضوع قهوه‌خانه‌ها و دخانیات گفت: گره زدن برخورد با دخانیات با مسائل امنیتی و  نیز استفاده تبلیغاتی از این امر در گذشته صورت گرفته که باید در آستانه انتخابات اجرای قوانین مربوطه سریع‌تر صورت گیرد.

صومی در ادامه کاهش کلرزنی در استان را مورد انتقاد قرار داد و گفت: کاهش فشار آب و قطعی آب نیز موجب آلودگی‌هایی در سیستم آبرسانی می‌شود.

در زمینه برخورد با آلودگی‌های میکروبی و جلوگیری از آبیاری با فاضلاب مشکل قانونی در مقام اجرا نداریم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز یادآور شد: در زمینه برخورد با آلودگی‌های میکروبی و جلوگیری از آبیاری با فاضلاب مشکل قانونی در مقام اجرا نداریم.

وی گفت: در منازلی که منبع آب وجود دارد هر ۶ ماه یک بار باید منابع شستشو شده و کلرزنی شود تا آلودگی‌های میکروبی کاهش یابد و این امر اطلاع‌رسانی شود.