این تیراندازی در حمله پلیس به یک خانه در شهر شنیانگ رخ داده است. به گفته پلیس این افراد که یک زن در میان آنها بوده، از منطقه سین‌کیانگ بوده‌اند. حدود دو هفته پیش دولت چین بیانیه‌ای منتشر کرده و از بازجویی از یکی از مقامات ارشد اقلیت اویغور به اتهام فساد مالی خبر داده […]

این تیراندازی در حمله پلیس به یک خانه در شهر شنیانگ رخ داده است.

به گفته پلیس این افراد که یک زن در میان آنها بوده، از منطقه سین‌کیانگ بوده‌اند.

حدود دو هفته پیش دولت چین بیانیه‌ای منتشر کرده و از بازجویی از یکی از مقامات ارشد اقلیت اویغور به اتهام فساد مالی خبر داده بود.

بنا به اعلام “کمیته مرکزی بازرسی انضباطی” چین، عالم‌جان مای‌مای‌تیمینگ، دبیر کل ۵۵ ساله دولت محلی “خودمختار اویغور سین‌کیانگ” بعلت “تخلفات شدید انضباطی” بازجویی شد.

این اصطلاح معمولا برای اشاره به فساد مالی بکار می‌رود.

اوایل پاییز سال گذشته شهردار ختن در جنوب غربی سین‌کیانگ هم به اتهام فساد مالی بازداشت شده بود.

در چند سال گذشته نا آرامی و خشونت در منطقه خودمختار اویغور سین‌کیانگ رو به افزایش بوده است.

سین‌کیانگ که در شمال غربی چین واقع است و جاده معروف ابریشم از آن می‌گذرد، محل زندگی چند اقلیت قومی از جمله اویغورها است که مردمانی ترک و مسلمان سنی هستند.

پکن این ناآرامی‌ها را به جدایی طلبان منطقه که آنها را تروریست می خواند نسبت می‌دهد اما فعالان حقوق بشر، دولت چین را به سرکوب فرهنگی و مذهبی اقلیت‌های این استان که با آسیای مرکزی هم مرز است متهم می‌کنند.

هدف برخی از حملاتی که اخیرا در منطقه صورت گرفته اویغورهایی بوده‌اند که با دولت چین همکاری دارند.

تابستان پیش، جمعه طاهر امام ۷۴ ساله که از طرفداران حزب کمونیست بود، پس از امامت نماز عید فطر در بیرون مسجدی در کاشغر با چاقو به قتل رسید.

یک هفته پیش از آن پلیس چین تعدادی از اویغورها را که به گفته رسانه‌های دولتی با چاقو و تبر به اموال دولتی آسیب زده بودند به ضرب گلوله کشته بود.

با این حال تایید اخبار این منطقه از منابع مستقل معمولا دشوار است.

شی جین‌پینگ رییس جمهور چین و دبیر کل حزب کمونیست از سال ۲۰۱۲ که به این مقام رسید، وعده مبارزه با فساد مالی در میان اعضای حزب، مقامات دولتی و نظامی و مدیران شرکت های دولتی را داده است.

این وعده در پاسخ به انتقادات و اعتراضاتی بود که مقامات ارشد دولت و حزب را به فساد مالی متهم می‌کردند.

دولت چین در باره اقداماتی که برای مبارزه با فساد در سه سال گذشته انجام داده تبلیغات وسیعی کرده است.

اما منتقدان دولت می گویند هیچ اصلاح ریشه‌ای صورت نگرفته و نتیجه سیاست مبارزه با فساد، فقط درگیری درون جناحی یا سرکوب معترضان به فساد مالی بوده است.