«کباب بناب» و «قصه ملک محمد» به ثبت ملی رسیدند
«کباب بناب» و «قصه ملک محمد» به ثبت ملی رسیدند

فرزین حق پرست گفت: کباب بناب به عنوان بخشی از فرهنگ مردم بناب و همچنین شیوه خاص پخت آن و همچنین قصه ملک محمد به عنوان اثر معنوی دیگر در فهرست آثار ملی به عنوان اثر ملی معنوی به ثبت رسید. حق پرست ادامه داد: با توجه به قدمت تاریخی که غذای سنتی کباب در […]

۶۶۸۱۵tفرزین حق پرست گفت: کباب بناب به عنوان بخشی از فرهنگ مردم بناب و همچنین شیوه خاص پخت آن و همچنین قصه ملک محمد به عنوان اثر معنوی دیگر در فهرست آثار ملی به عنوان اثر ملی معنوی به ثبت رسید.

حق پرست ادامه داد: با توجه به قدمت تاریخی که غذای سنتی کباب در شهرستان بناب دارد و همچنین شیوه خاص پخت که مختص مردم این شهرستان است برای ثبت در فهرست آثار ملی پیشنهاد شده بود که خوشبختانه با ثبت این اثر موافقت شد.

وی خاطر نشان کرد: در متن پرونده کباب بناب به موضوعات مواد تشکیل دهنده ، نحوه فرآوری و نحوه پخت اشاره شده است.

در راستای همین موضوع و با توجه به اهمیت آن در مرداد ماه سال جاری از جشنواره کباب در شهرستان بناب و با همکاری فرمانداری این شهرستان برگزار می شود.

وی با اشاره به پرونده ثبتی قصه «ملک محمد » نیز گفت :«ملک محمد » یکی از داستان های حماسی و اجتماعی منطقه آذربایجان است که در استان های آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی و اردبیل مطرح است و قدمتی تاریخی دارد.

حق پرست ادامه داد : این داستان از زبان ریش سفیدان و زنان مسن برای کودکان بازگو می شود و در هر نقطه از منطقه آذربایجان این داستان به عنوان یکی از داستان های حماسی شناخته می شود.

وی درون مایه داستان ملک محمد را به داستان کوراوغلو شبیه دانسته و از این داستان به عنوان بخشی از فرهنگ حماسی غیورمردان آذربایجانی یاد کرد.

وی همچنین گفت: برای اینکه داستان ملک محمد جزیی از فرهنگ ادبیات شفاهی آذربایجان محسوب می شود برای ثبت در فهرست آثار ملی ارائه شدو این اثر به عنوان اثر معنوی به ثبت ملی رسیده است.

لازم به ذکر است که از استان آذربایجان شرقی یک هزار و ۷۵۶ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که ۳۱ اثر از این تعداد به آثار معنوی اختصاص داشت و با ثبت این دو اثر در فهرست آثار ملی ، آثار ملی ثبت شده از آذربایجان شرقی به یک هزار و ۷۵۸ اثر افزایش یافت.