اخبار خوش هسته‌ای درراه است و تا ساعاتی دیگر تکلیف این پرونده ۱۲ساله مشخص خواهد شد. گشایش‌های اقتصادی همه آن چیزی است که مردم ایران منتظر آن هستند و به همین خاطر انتظار می‌رفت که نخستین هیجانات مردم خودش را به‌صورت شلوغی وصف‌های خرید در بازار سرمایه نشان دهد اما به نظر می‌رسد که هنوز […]

اخبار خوش هسته‌ای درراه است و تا ساعاتی دیگر تکلیف این پرونده ۱۲ساله مشخص خواهد شد. گشایش‌های اقتصادی همه آن چیزی است که مردم ایران منتظر آن هستند و به همین خاطر انتظار می‌رفت که نخستین هیجانات مردم خودش را به‌صورت شلوغی وصف‌های خرید در بازار سرمایه نشان دهد اما به نظر می‌رسد که هنوز چنین شور و حالی به بورس تهران نرسیده است.

سید حمید میر معینی کارشناس بازار سرمایه وضعیت کنونی بورس را زورآزمایی خریدار و فروشنده توصیف کرد و گفت: اکنون خریداران حقیقی در بازار هستند که می‌توان آنها را به دو گروه تقسیم کرد. گروهی که سهام‌دار هستند و اکنون تحت تأثیر اخبار خوب سیاسی در جهت حمایت از سهام خود اقدام به خرید بیشتر کرده‌اند. گروه دوم نیز افرادی هستند که با بازار سرمایه بیگانه نبوده‌اند و در فضای کنونی زمان را برای خرید مناسب دیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هنوز هیچ پول جدیدی به سمت بازار سرمایه گرایش پیدا نکرده است، گفت: علی‌رغم اینکه اخبار سیاسی نسبتاً خوب است و بازار مدت‌ها در انتظار این اخبار بود تا به دنبال گشایش‌های اقتصادی از راه برسد اما اکنون نمی‌توان انتظار داشت که سرمایه جدیدی به بازار تزریق شود و کاستی‌های این بخش از اقتصاد در دو سال گذشته را جبران کند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص دلیل این وضعیت نیز توضیح داد: درحالی‌که هیجان مورد انتظار بعد از توافق هنوز به بازار راه نیافته است شاهد فروش‌های گسترده از سوی حقوقی‌ها هستیم که نفس بازار را گرفته است. به عبارتی حالا که پول جدید در حال آمدن به بازار است این‌ها به‌سرعت اقدام به فروش کرده‌اند.

وی افزود: عمده این شرکت‌ها مربوط به سازمان خصوصی‌سازی هستند که معمولاً پول آنها دوباره به بازار بازنمی‌گردد. بخش دیگری از این فروش‌ها نیز از سوی صندوق‌ها و شرکت‌های تأمین اجتماعی است که نیاز مبرم به وجوه نقد دارند و اکنون فرصت را مغتنم شمرده‌اند.

میر معینی با تأکید بر اینکه این اقدام به فروش حتی به صلاح خود این شرکت‌ها نیز نیست، گفت: این اقدامات جان بازار را گرفته است و اجازه نمی‌دهد که پولی برای سرمایه‌گذاری جدید باقی بماند.

وی ادامه داد: البته مکانیم بازار همین خریدوفروش‌ها است اما در شرایط فعلی که کل اقتصاد ما دچار یک ناهماهنگی است این اقدامات مانع از آن می‌شود که بازار سرمایه برای سرمایه‌های جدید جاذب باشد و بتواند به محرکی در اقتصاد تبدیل شود. متأسفانه شاهدیم که سازمان خصوصی‌سازی و شرکت‌های حقوقی که عمدتاً دولتی هستند کار خود را انجام می‌دهند و به صلاح بازار توجهی ندارند. درحالی‌که اگر در رأس این‌ها یک تصمیم‌گیری صحیح و اصولی باشد می‌توانند اقداماتی به صلاح خود و بازار انجام دهند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا در روزهای پایانی هفته یا حتی بعد از تعطیلات شاهد افزایش تقاضا و خرید که ناشی از اخبار قطعی توافق هسته‌ای باشد، خواهیم بود؟ گفت: فکر نمی‌کنم که با این روند عرضه در بازار تغییر چشم‌گیری حاصل شود. علی‌رغم اینکه بازار منتظر چنین اخباری بود اما اکنون هیجانات به‌قدری که انتظار می‌رفت موجب افزایش سرمایه‌گذاری نشده است.

وی ادامه داد: رشد بیش از این در بازار نیازمند افزایش تقاضا است درحالی‌که تقاضای کنونی بیش از این قدرت خرید ندارد و قدرت خرید فعلی نیز پاسخگوی این‌همه عرضه نیست.

وی همچنین این فرض را مطرح کرد که ممکن است اقدام به فروش حقوقی‌ها بنا بر سیاست دولت به خاطر جلوگیری از افزایش حبابی قیمت‌ها باشد.

میر معینی افزود: البته این فرض خیلی بعید است و حتی اگر این‌طور باشد هم باید گفت که سیاست غلطی است زیرا ما تا حبابی شدن قیمت‌ها فاصله بسیاری داریم و شرکت‌ها بعد از یک سری رشد تازه قادر خواهند بود که فاصله ارزش بازار و ارزش جایگزینی را پر کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان رشد شاخص بورس را طی روزهای آتی تا حداکثر ۷۳ هزار پیش‌بینی کرد.