آیا روحانی در صورت توقف مذاکرات هم به وعده‌اش عمل کرده است؟!
آیا روحانی در صورت توقف مذاکرات هم به وعده‌اش عمل کرده است؟!

رییس‌جمهور امروز در ادعایی عجیب گفته است: خدا را شکرگذارم، به وعده‌ای که در انتخابات راجع به حل و فصل مساله هسته‌ای دادم، عمل کردم. حتی اگر همین‌جا هم که در قدم های آخر مذاکرات هستیم کار متوقف شود! حسن روحانی این ادعا را در ضیافت افطار با جمعی از بانوان، عنوان کرده است. او […]

ضضضششرییس‌جمهور امروز در ادعایی عجیب گفته است: خدا را شکرگذارم، به وعده‌ای که در انتخابات راجع به حل و فصل مساله هسته‌ای دادم، عمل کردم. حتی اگر همین‌جا هم که در قدم های آخر مذاکرات هستیم کار متوقف شود!

حسن روحانی این ادعا را در ضیافت افطار با جمعی از بانوان، عنوان کرده است.

او با بیان اینکه همه تلاش ما در مساله هسته‌ای برای این است که فضای جدیدی باز شود، گفت: در این‌باره حرف‌های زیادی زده می‌شود که خیلی مهم نیست. ما باید به وظایف‌مان عمل کنیم.

روحانی تصریح کرد: خدا را شکرگزارم، به وعده‌ای که در انتخابات راجع به حل و فصل مساله هسته‌ای دادم عمل کردم. حتی اگر همین‌جا هم که در قدم های آخر مذاکرات هستیم کار متوقف شود ما به وظیفه‌مان عمل کردیم.

معلوم نیست منظور روحانی از عمل به وعده خود حتی در صورت توقف کار تا همین مرحله چیست. اگر مقصود روحانی، به کار بردن حداکثر تلاش در راه مذاکره و قانع کردن طرف غربی – ولو بدون حصول نتیجه مشخص و مثبت – باشد، بالطبع، چنین اقدامی نیازی به “وعده هسته ای” نداشت و به طور طبیعی تک تک کاندیداهای انتخابات روی این موضوع اتفاق نظر داشتند!

فارغ از این موضوع، در وعده های انتخاباتی روحانی، به صراحت بر حل مسئله هسته ای تاکید شده و به نظر نمی رسد منظور او از “حل و فصل” پرونده، صرفا “تلاش” برای این کار بوده باشد.

روحانی در وعده های انتخاباتی خود به صراحت تاکید کرده بود: “حق هسته‌ای حق مسلم مردم ماست البته در کنار آن توسعه کشور نیز حق مسلم مردم است. ایستادگی در برابر تحریم و رفع آنان و رابطه خوب با دنیا داشتن نیز حق مسلم مردم ماست. برنامه هسته‌ای برای توسعه و عظمت کشور است و دولت من با کمترین هزینه این حق را تثبیت می‌کند.”

او در جای دیگری گفته بود: “در حال حاضر بحث هسته‌ای به موضوع ملی تبدیل شده است، منتهی باید در این قضیه با کمترین هزینه و بیش‌ترین فایده عمل کنیم.”

روحانی همچنین تصریح کرده بود: “سانتریفیوژها باید بچرخد و زندگی مردم نیز باید بچرخد؛ باید یادمان باشد کشور توسعه می‌خواهد؛ ما برای بمب که هسته‌ای نمی‌خواهیم به دنبال توسعه‌ایم و اگر دنبال توسعه هستیم باید درست رفتار کنیم و این بسیار تدبیر می‌خواهد.”

با این وعده های صریح، مشخص نیست چرا روحانی تاکیید دارد به وعده خود حتی در صورت توقف کار در همین مرحله عمل کرده است!