“محمد جواد ظریف” وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات امشب تمام می شود یا خیر، به نشانه “نه” سرش را تکان داد.از سوی دیگر خبرگزاری روسی اسپاتنیک مدعی شد که اعلام توافق هسته‌ای تا صبح سه‌شنبه به تعویق افتاد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در پاسخ به پرسشی در […]

“محمد جواد ظریف” وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات امشب تمام می شود یا خیر، به نشانه “نه” سرش را تکان داد.از سوی دیگر خبرگزاری روسی اسپاتنیک مدعی شد که اعلام توافق هسته‌ای تا صبح سه‌شنبه به تعویق افتاد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه آیا شانس اعلام توافق امروز عصر هست یا نه گفت: همیشه این شانس هست.

لاوروف پس از این پاسخ هتل محل مذاکرات هسته‌ای را ترک کرد.

ساعتی پیش بود که فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه درباره مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای ۱+۵ گفت طرف‌ها به توافقی نزدیک هستند اما یک شکاف باقی مانده است.

توافق موقت ژنو (برنامه جامع مشترک) که در ۳۰ ژوئن (۹ تیر) به پایان می‌رسید پس از چندبار تا امروز دوشنبه (۱۳ جولای/۲۲ تیرماه) تمدید شده است تا فرصت بیشتری برای ادامه مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ پدید آید.

دیپلمات‌های ارشد همگی از وجود پیشرفت چشمگیر در مذاکرات خبر داده‌اند اما همزمان بر ادامه کار بر روی مسائل باقیمانده تأکید کردند. بر اساس پیگیری‌های خبرنگار ما از برخی منابع، به نظر می‌رسد که سه محور اصلی همچنان جزو اختلافات اساسی در مذاکرات هستند. اول، سازوکار برداشته شدن تحریم‌ها به خصوص اصل بازگشت‌ناپذیری آنهاست؛ دوم، در مورد دوره زمانی است که باید برخی محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران در نظر گرفته شوند. طرف غربی تلاش دارد تا بیانیه لوزان را با قرائت خود یک توافق الزام‌آور نشان ده. موضوع سوم نیز اختلافات در مذاکرات مربوط به ابعاد نظامی احتمالی با همان پی‌ام‌دی است که در همین چارچوب موضوع دسترسی‌ها و بازرسی‌ها و نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح می شود.

مکانیزم برداشته شدن تحریم‌ها، در کنار برگشت‌ناپذیری آ‌نها و همچنین هم‌وزن‌سازی و همزمان‌سازی اقدامات طرفین علاوه بر بحث درباره طول دوره توافق در اصل همان مباحثی هستند که خانم موگرینی از آنها تحت عنوان «برخی موضوعات سیاسی» یاد می‌کند.

منبع: تسنیم